Foto: Vesna Lalić

Iz unutrašnjosti se žale na distributere da im ne nude vredna umetnička dela, a distributeri odgovaraju da se masovno traže filmovi stila "hopa-cupa u krevetu", zabeležio je u maju 1980. godine novinar i filmski kritičar Vojin Vitezica.

Širom sveta bioskopi su zatvoreni od sredine marta zbog pandemije koronavirusa i neizvesno je kada će publika ponovo na velikom platnu gledati filmska ostvarenja. Sajt “Yugopapir” preneo je članak iz 1980. godine, objavljen u časopisu „Osmica“ u kom novinar i filmski kritičar Vojin Vitezica izveštava sa Sajma distribucije u Kuparima i piše o problemima sa kojima su se tada suočavali vlasnici bioskopa i o filmovima koji su se tražili.

„Želimo da pružimo našem gledaocu kulturan program. Film je, kako smo ustanovili, dobro od opšteg interesa. Ali uzalud tražimo dobar film koji naš čovek u unutrašnjosti čeka kao ozebao sunce. Najčešće čeka, a ne dočeka“, izjavio je direktor jednog Narodnog univerziteta iz Bosne novinaru, uz molbu da ostane anoniman „iz straha od osvete distributera“.

„Uglavnom nam nude ono što po inerciji traže bioskopi kojima je komercijalni efekat najvažniji od svega, važniji od kulturno-prosvetne misije: seks, karate i strašila“, dodao je on.

Distributeri su, pak, tvrdili: „Čak i ne žele da pogledaju naše liste odabranih filmova, koje im nudimo svake godine u ovo vreme za ugovore. Njihovo pitanje glasi: Šta ima od karatea, kung-fua, seksa ili jurnjave? Ne kažem da su takvi svi bioskopi, ali većina, i to iz malih gradova, zahteva od nas takav program“.

Po nekim procenama, u manjim mestima, gde je bioskop maltene jedina razonoda, najbolje prolaze hongkonški filmovi karate stila, seks komedije tipa „Hopa cupa u krevetu“ i avanturistički obračuni, pisala je tada „Osmica“, a prenosi „Yugopapir“.

U članku je konstatovano je i da je teško zamisliti da će se tvorci programa nekog zabačenijeg bioskopa setiti da traže i u program uvrste, na primer, „Rubljova“, „Diskretni šarm buržoazije“ ili „Čoveka od mramora“ te njegovom gledaocu, ako želi da tako nešto vidi, ostaje samo da putuje u neki veliki centar.

Naš filmski repertoar iz uvoza je, ruku na srce, veoma dobar, pisao je dalje Vojin Vitezica.

“Od preko 250 filmova, koliko uvezemo godišnje, bar pedeset je nagrađeno ili zapaženo na svetskim festivalima. Sve što je poznato po kvalitetu, uglavnom se, pre ili posle, uveze. Ipak, statistika kaže da se i u Beogradu najradije gleda ‘Profesorka ima lepe noge’, opet u hopa-cupa stilu. Ako je to razonoda za mnoge, niko ni ne treba da ima ništa protiv toga. Protivteža je u onom drugom delu uvoza među pravim umetničkim doživljajima”, zabeležio je Vitezica.

U malom mestu, naveo je, postoji samo jedan ili dva bioskopa i tu nema mnogo izbora i tu može da zavlada „kung-fu tiranija“.

Mnogi filmovi nisu mogli ni da dopru dalje od velikih centara zato što su se, kako piše u tekstu koji prenosi „Yugopapir“, „pravile svega tri kopije filma koji ni iz daleka ne mogu da pokriju jugoslovenske ekrane, brzo propadnu i pocepaju se“.

 

Filmski plakati i napis iz „Osmice“ 1980. godine, Foto: Printscreen/Yugopapir

„Najmanje šesnaest kopija jednog filma može da obiđe zemlju, pod najboljim uslovima, a razlika u novcu između tri i 16 kopija je oko 200.000 dinara. Đavo leži u tome što to menja repertoar. Uvozimo, naime, i filmove koji praktično, za mnoge gledaoce – ne postoje“, pisao je Vitezica.

Najava bioskopskog repertoara 1980. godine

„Ko se zaželeo spektakla, videće u budućem repertoarskom planu film Federika Felinija „Grad žena“, u kome se pojavljuje Marčelo Mastrojani u društvu 200 žena“, piše novinar „Osmice“, a onda opisuje i druge tada otkupljene filmove za prikazivanje u bioskopima:

„Film o kome se govori, ‘Svet je pun oženjenih muškaraca’, sa Entonijem Frenčiozom i Kerol Beker, lepšom nego ikad, zadovoljiće one koji vole dobru društvenu satiru u oblandi tragikomedije.

Silvija Kristel, do guše zakopčana, sa Alenom Delonom u izuzetno uzbudljivoj drami ‘Aerodrom 80 – Konkord’ donosi i zabavu i razmišljanje o novoj vrsti aero-nasilja.

Sofija Loren i Džems Kobern u ne baš novom, ali dobrom engleskom trileru ‘Potraga za Stegnerom’ dokazuju još jednom kvalitet ‘starije garde’.

Ko voli Đankarla Đaninija, smešnog i šarmantnog mediteranskog zavodnika, može da ga vidi sa Goldi Hon u ‘Putešestviju’.

Da ne govorimo o ‘Krameru protiv Kramera’, koji će se pojaviti, kao i izuzetni ‘Sav taj džez’, iduće godine, ili, ako imamo sreće sa prevodiocima dijaloga, još ove jeseni.

Džon Travolta će se prikazati u kaubojskom odelu u ‘Urbanom kauboju’, a naručen je tek dovršeni ‘Supermen 2’ sa Kristoferom Rivom“.

Karate stil biće zastupljen u oko dvadesetpet obračuna, a i engleske seksi-komedije, kao „Čuvari kampa“, takođe dolaze.

Džejn Fonda i Robert Redford se vole u „Električnom jahaču“, baš kao i Džil Klejberg i Bart Rejnolds u „Ponovnom početku“ ili Ani Žirardo i Filip Noare u „Krađi Jupiterove statue“…

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar