Kompanija Akrama Kana trebalo je da nastupi sa “Nadmudrivanjem đavola” u aprilu na Beogradskom festivalu igre, ali je igranje ove predstave slavnog svetskog koreografa odloženo za 1. oktobar u novosadskom Srpskom narodnom pozorištu, saznaje portal Nova.rs.
Londonska kompanija Akrama Kana, sastavljena od igrača iz više zemalja, bila je prinuđena da otkaže celu evropsku turneju ranije planiranu za proleće zbog nepovoljnih okolnosti izazvanih koronavirusom i merama za sprečavanje širenja zaraze.
– Pronašao sam u sebi nov način igranja. To je igranje sopstvenih ideja kroz tela drugih ljudi, posebno starijih igrača koji nose tovar svojih sećanja i složenih emocija. Ono što je ostalo nepromenjeno je moja strast da istražujem stare mitove, i iznova ih iščitavam u našem vremenu. „Nadmudrivanje đavola“ je komad iz te, recentne faze. Hvala Aji Jung i njenom timu na selekciji, na poverenju, na velikom radu i energiji, i pre svega na iskrenom prijateljstvu. Moja kompanija je na Beogradskom festivalu igre gostovala nekoliko puta. U Srbiji imamo divnu publiku. Otkazivanje aprilske turneje samo je jedna od teških odluka koju smo morali da donesemo u proteklom periodu. Beogradskom festivalu igre smo ponudili prvi datum koji smatramo mogućim za organizaciju gostovanja. Vidimo se 1. oktobra! – izjavio je Kan povodom odlaganja gostovanja na Beogradskom festivalu igre.
Akrama Kana „Fajnenšel tajms“ opisuje kao umetnika koji „izuzetno govori o izuzetnim stvarima“, u karijeri je izneo niz zanimljivih produkcija, a delio je scenu i sarađivao sa mnogim poznatim umetnicima iz različitih drugih oblasti, od Nacionalnog baleta Kine i balerine Silvi Gilem, preko pisca Hanifa Kurejšija i kompozitora Stiva Rajha i Bena Frosta, do pop zvezde Kajli Minog.
„Nadmudrivanje đavola“ je delo inspirisano fragmentima 12 slomljenih glinenih ploča koje zajedno čine jedno od najstarijih velikih književnih dela, drevni sumerski „Ep o Gilgamešu“. Novi komad Akrama Kana otelotvoruje nasilno poglavlje u životu mladog Gilgameša, koga se on priseća i tumači u poznim godinama, pred smrt, naveli su ranije organizatori Beogradskog festivala igre.
„‘Nadmudrivanje đavola’ je mit za sva vremena, u našem vremenu. Sve počinje oko stola, sa slikom ‘Poslednje večere’. Ili je počelo sa umetničkim osvrtom australijske umetnice Suzane Vajt na kultnu da Vinčijevu sliku, delom koje je nazvala ‘Prva večera’, i na kojem su prikazane žene različitih kultura okupljene za stolom. Njena namera je bila da ospori pretpostavke patrijarhalne religije. Još kao učenik, Kan je video ‘Prvu večeru’ na fotografiji. Raznolikost prikazanih tela i kultura je na njega ostavilo snažan utisak. Način na koji pripovedamo mitove je važan: naši sistemi vrednosti i naši oblici moći su definisani pitanjem ko sedi za stolom. U centru scenskog dizajna predstave, koju potpisuje Tom Skat, je velika, crna drvena kutija; ona predstavlja sto, ali i grobnicu – prvu i poslednju večeru. Ona je i mesto susreta i spomenik, a nalazi se među stotinama fragmenata i ostataka koji predstavljaju ruševine ljudske kulture i pustošenje prirode“, navodi se između ostalog u opisu predstave.
„Nadmudrivanje đavola“, premijerno izvedeno u Štutgartu 2019. godine, dočekano je pohvalama publike i kritike.
„Ovo je majstorsko delo, predstava izuzetne dubine čiji snažni eho odzvanja savremenošću. Između meteža i magije, na publiku se moćno prenose pouke. Izvrsan pripovedač, vođa – kroz proces zahtevnog rituala, Kan naz poziva da izazovemo razornog đavola, skrivenog u najmračnijim delovima našeg bića!“, napisao je kritičar francuskog „Le Monda“.