Retrospektivna izložba "Večito", posvećena stogodišnjici rođenja velikana srpske i jugoslovenske arhitekture Bogdanu Bogdanoviću nakon beogradske premijere prošle godine, nastavlja život u Narodnom muzeju Čačka od 22. februara.
Izložbom „Večito“ autorke i kustoskinje Mare Janakove Grujić, koja će trajati do 31. marta, biće otvorena i manifestacija „Čačanska rodna“.
– Hoteći da pobegnem od jednog meni stranog, otuđenog sveta moderne arhitekture, zašao sam igrom slučaja u jednu posebnu oblast arhitekture u kojoj nema ni modernog ni nemodernog, u kojoj postoji samo večito – govorio je Bogdan Bogdanović, koji je rođen u Beogradu 1922, a preminuo u Beču 2010. godine.
Nakon beogradskog, čačansko izdanje izložbe „Večito„, koje će biti otvoreno 22. februara u 19 časova u Galerija Narodnog muzeja u Čačku u okviru Programa nacionalne prestonice kulture „Čačanska rodna“ nadovezuje se na jubilej – 50 godina od nastanka idejnog rešenja projekta Spomen-parka borbe i pobede, jednog od kapitalnih dela Bogdana Bogdanovića, saopštili su organizatori postavke.
Naziv izložbe upućuje na „večito“ kao stvaralačko-tragalački motiv, podstrek i cilj. Postavka obuhvata celokupno stvaralaštvo Bogdanovića – 20 memorijalnih spomenika rasutih po teritoriji gotovo celokupne Jugoslavije, 25 knjiga, urbanističke i arhitektonske projekte, nebrojene crteže, skice, studije…
Izložba je bazirana na dvojnom čitanju Bogdanovićevih memorijala. Koncept se zasniva u premisi da na zemlji egzistiraju ornamentni zapisi, a sa neba se vide simboličko-mitski znakovi. Ono što se vidi sa zemlje pripada „istini o životu“, a ono što se vidi sa neba jeste „istina o smrti“. Obe istine su apsolutno optimistične, raskošne i jedinstvene. Dok se čitanje sa zemlje odvija u složenoj interakciji spomenik-posetilac-ambijent, na isključivo trodimenzionalan način, čitanje sa neba je stilizovano i apstrahovano, i pripada mitskom, dvodimenzionalnom crtežu izuzetno duboke simbolike.
Poseban deo izložbe predstavlja postavka monografski posvećena Spomen-parku borbe i pobede u Čačku, koja celovito i na osnovu do sada nepoznatih istoriografskih činjenica i istorijskih izvora obrađuje hronologiju, istorijat projektovanja i izgradnje, kao i genezu idejno-simboličke matrice. Čačanski memorijal predstavlja jedno od Bogdanovićevih kapitalnih dela i ovaploćenje pojma „uzvišene zagonetke“, karakteristično za poznu, najkreativniju stvaralačku fazu ovog autora. Ujedno je jedno od remek-dela srpske memorijalne arhitekture 20. veka, ukazuju idejni tvorci postavke.
Tokom trajanja izložbe biće organizovana stručna vođenja, kao i serija dečijih radionica na temu simbola i crteža. U danu svečanog zatvaranja izložbe, 31. marta, kao vid sumiranja utisaka i stavova, biće organizovan jednodnevni stručno-naučni seminar na temu Spomen-parka borbe i pobede u Čačku.
Bonus video: Arhitekta Boris Podreka