U poslednjih nekoliko godina, filmovi koji traju duže od dva sata sve češće su na meti kritika jer se publika i kritičari umaraju od dugog sedenja u bioskopskim salama. Trajanje od preko dva sata postalo je tema ovogodišnjeg Filmskog festivala u Veneciji.
Tako film „The Brutalist“ koji je premijerno prikazan na Venecijanskom filmskom festivalu, u kojem Ejdrijen Brodi glumi mađarskog arhitektu Lászla Tótha, traje 215 minuta i uključuje 15-minutnu pauzu. Reditelj Brejdi Korbet opravdava dužinu filma. Jer, kako pravilno dočarati životnu priču Jevrejina rođenog u Mađarskoj, koji je preživeo Holokaust i emigrirao u SAD, gde je radio u siromaštvu i poniženju u potrazi za američkim snom?
– Ovo je bio neverovatno težak film za snimanje. Danas sam vrlo emotivan jer radim na njemu već sedam godina, i svaki dan se činio hitnim tokom većeg dela decenije – rekao je Brejdi Korbet sa suzama u očima u strastvenoj odbrani svog filma na konferenciji za novinare i dodao:
– Ovaj film radi sve ono što nam kažu da ne smemo da radimo. Mislim da je prilično besmisleno voditi razgovor o trajanju filma, jer je to kao da kritikujete knjigu koja ima 700 umesto 100 stranica. Čitao sam sjajne novele i čitao sam duža remek-dela. Možda će sledeći film koji napravim trajati 45 minuta, i trebalo bi mi dozvoliti da to uradim, svima bi trebalo da bude dozvoljeno. Ideja da se uklapamo u kalup je besmislena. Trebalo bi da prevaziđemo to, ipak je 2024. godina. Kao što je jednom rekao Harmoni Korin, kinematografija je zaglavljena u porođajnom kanalu. I slažem se s njim, zato bi trebalo da joj pomognemo da izađe.
U ovom ostvarenju glume i Felisiti Džons, Gaj Pirs, Džo Alvin i Isah de Bankole, koji je dobio aplauz na konferenciji za novinare nakon što je rekao:
– Dužina filma nema nikakve veze sa životnom pričom. Život može biti kratak ili dug, zavisi od toga kako mu pristupamo.
Dugački filmovi su tema ovogodišnjeg festivala, jer mnogi prelaze granicu od dva sata, kao što su ostvarenja Toda Filipsa „Joker: Folie à Deux” (138 minuta), „Queer” Luke Gvadanjina (135 minuta), „Horizon: Američka saga” Kevina Kostnera, Horizon: „An American Saga“ 1 i 2 (181 minut i 190 minuta) i „Phantosmia” Lava Dijaza (246 minuta).
Direktor festivala, Alberto Barbera, čak je podsetio učesnike da provere dužinu filmova prilikom planiranja svojih rasporeda.
– Filmovi su nekada imali standardno trajanje između 90 i 120 minuta, ali sada su takvi filmovi izuzeci od pravila To je zbog nekoliko faktora. Jedan je uticaj TV serija. Drugi je pokušaj bioskopskog sektora da se suprotstavi konkurenciji striming servisa nudeći gledaocima složenija, bogatija i duža iskustva u bioskopima – rekao je Barbera za „Varajeti“.
Na pitanje zašto je odlučio da „The Brutalist“ napravi kao film, a ne kao TV seriju, Korbet koji je osvojio nagrade u Veneciji 2015. za svoj debitantski film „Detinjstvo jednog vođe“, odgovorio je: – Iz mog iskustva, televizija nije medij pisca, već medij izvršnih producenata.
On je ranije branio dužinu trajanja filma, rekavši za Veniti Fer: „Teško je ispričati čitav život u jednom filmu.“
Brodi je rekao da pokušava da podrži put filmskih stvaralaca koji pokušavaju da stvore nešto neizbrisivo, uprkos svim preprekama koje imamo u ovom mediju. Dobitnik Oskara uporedio je priču „The Brutalist” sa pričom svoje majke, fotografkinje koja je emigrirala u SAD tokom mađarske revolucije 1956. godine.
– Kao i László, i ona je izgubila svoj dom i sledila san da postane umetnica. Razumem mnogo toga o posledicama koje je to imalo na njen život i njen rad kao umetnice…Film je fikcija, ali za mene deluje veoma stvarno.
Istraživanje What to Watch sugeriše da se prosečno trajanje najkomercijalnijih filmova povećalo sa 110 minuta 1981. godine na 141 minut 2022. godine. Ranije ove godine, istraživanje tržišta tvrdilo je da je 92 minuta „idealna“ dužina filma za američku publiku. Od 2.000 ispitanika, 15 odsto je reklo da su filmovi duži od 120 minuta prihvatljivi, dok je samo dva odsto bilo zadovoljno filmom dužim od 150 minuta.
I Skorseze je branio dužinu trajanja svog filma, rekavši: „Dajte kinematografiji malo poštovanja“,piše „Gardijan“.
Sara Atkinson, profesorka medija na King’s College-u u Londonu, rekla je da pauze mogu povećati posetu i prodaju grickalica u bioskopima, ali „reditelji poput Skorsezea to vide kao kompromis njihovog umetničkog viđenja. Nasuprot tome, filmski stvaraoci poput Korbeta integrisali su pauzu u sam film, uključujući odbrojavanje kako bi publika znala kada da se vrati na svoja mesta.
Atkison je naglasila da filmovi ne samo da postaju duži, već postaju i veći:
– The Brutalist“ je snimljen u 70 mm kako bi reflektovao široki ekran vremenskog okvira iz 1950-ih… Ovo odražava šire trendove viđene u filmovima poput „Oppenheimer“ i „Dune: Part 2“, koji su takođe korišćeni u 70 mm i bili su promovisani kao filmska iskustva koja se moraju doživeti u bioskopu.
Ovaj naglasak na filmskom obimu i spektaklu, dodala je, deo je većeg napora da se sačuva status filma kao jedinstvenog medija, različitog od kućnog striminga i na kulturnom nivou ravnopravnog s pozorištem.
Bonus video: Venecija – Jude Law
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare