Foto: Dominic Lipinski / PA Images / Profimedia

Reditelj Majk Li posle 50 godina rada na filmu kaže kako je i danas autsajder kao na početku karijere što znači da mora da se znoji da bi zaradio, ali on to ipak voli.

Sa 78 godina, tri Bafta nagrade i jednom Zlatnom palmom, reditelj Majk Li i dalje sebe smatra autsajderom. On priča za „Gardijan“ o opsesiji Holivuda sa velikim imenima i svom pokušaju da portretiše prave ljude.

Intervju sa Majkom Lijem je obeshrabrujući ne zbog njegove zastrašujuće centralne pozicije u panteonu engleskog filma, nego zato što je ekstremno zahtevan. Jednostavno, niko ne bi mogao da radi kao on, jer on unosi svoj perfekcionizam čak i u svaki intervju.

Foto: United Archives/Impress / United Archives / Profimedia

Takođe, tu je neverovatan domet njegovog rada, on nije samo pravio filmove i TV drame, nego je razbijao i preoblikovao očekivanja od forme i žanra.

Nervira ga kada ljudi stalno pričaju o njegova tri filma: „Ebigejlina žurka“, „Život je sladak“ i „Tajne i laži“,  a zanemaruju one na koje je on stvarno ponosan – „Peterlou“, „U međuvremenu“, fenomelno istraživanje o teškim godinama Tačerizma, koji možda nije postao hit, ali je lansirao karijere Geri Oldmana i Tim Rota. Britanski filmski institut ove jeseni prirediće retrospektivu svih njegovih filmova uključujući „Play for Todays“. Svet je konačno shvatio da se svi oni moraju pogledati kao i film „Pokemon“ i remasterovan „Goli“, koji će se pojaviti u novembru.

I sam kaže kako je i danas autsajder kao na početku karijere što znači da mora da se znoji da bi zaradio, ali on to ipak voli.

„Moj producent Simon Čening Vilijam, koji već 10 godina nije među nama, došao bi sa sastanka i rekao da ih ne zanima što nema scenarija, što nećemo da kažemo o čemu se radi, interesuju ih samo imena, u smislu američkih filmskih zvezda i mi bismo napustili te pregovore. Svaki moj projekat krenuo je od velikog poverenja, ostavite me da se bavim filmom, onda se svi uključe i stvorili bismo to delo“, kaže Li.

Samo ovaj detalj sa kastinga je radikalan – kada producent hoće velika imena, to znači da on hoće zgodne filmske zvezde. U filmovima Majka Lija glumci se nekad lepi, nekad ne, nekad samo iz određenog ugla. Na primer, Timoti Spal teško da je stvoren za glavne uloge, ali to ga nije sprečilo da bude heroj u šest Liovih filmova. Teško je zamisliti „Ebigejlinu žurku“, istraživanje klasa i predgrađa koji je odjeknuo 1977. sa glumcima pravilnih simetričnih crta lica. Ovakvim odabirom dobija se veliki broj talenata, ali ne moraju svi da budu prelepi.

„To je jedna kultura, a ja stvaram drugu. Ja sam zabrinut za stvarne ljude koji su napolju na ulicama“, kaže Li.

Najviše rasprava vođeno je baš povodom filma „Ebigejlina žurka“, da li on prikazom nižih klasa hoće da bude njihov pokrovitelj. A pritom on nije iz te klase jer mu je otac bio doktor.

„To je zato što sam živeo u kraju i išao u školu sa pravom radničkom klasom“, dodaje Li.

Imao je i sukob sa feministkinjama povodom filma „Goli“, ali on kaže da je to film  o seksualnom nasilju i mizoginiji, i da je time hteo bar da otvori raspravu o tome gde je moralni kompas društva u tom trenutku.

Na snimanja unosi porodičnu atmosferu. Bio je oženjen sa Alison Stidman, jednom od svojih glavnih glumica, i u dugoj vezi sa Marion Bejli, ali je u radu uvek bio striktno profesionalan.

Sledećeg meseca će se pojaviti „Majk Li povodom Majk lija“, vizuelno i tekstualno čitanje njegovog stvaralaštva od strane Ejmi Rafael, spisateljice i kritičarke.

Bonus video: Milan Glavaški, frontmen benda Rebel Star, uoči izlaska novog singla „Početak i kraj“