Foto: Promo

Marjana Đukić, „Proizvodnja literarnih vrijednosti“, Nova knjiga, 2020. Dragan Đorđević, „Goli život književnog jugoslovenstva“, Službeni glasnik, 2020.

Marjana Đukić, „Proizvodnja literarnih vrijednosti“, Nova knjiga, 2020.

Foto: Promo

Književnost nema svog Vila Smita da deli vaspitne šamare, već bira da opstane malo elegantnije: diskretno, mahom bez ekscesa. To ne znači da u literarnoj areni nema napetosti: istorija književnosti je polje izazova, a književni kanon ishod duge bitke za vrednosti. Kanon, vrednovanje i moć centralna su pitanja nauke o književnosti i bogatog sliva disciplina koji je čini. Možda deluju anahrono u eri viralnih sadržaja, ali pamćenje i zaborav utemeljuju književnost.

Književna teoretičarka Marjana Đukić podseća da je kanon „predmet rasprava, legitimacija, rezultat borbe, uključenja i isključenja“. Kanon se „bira, opravdava, nameće“, postaje arena i vanliterarnih megdana. Stalna kanonizacija i rekanonizacija su i polja umetnosti, i polja moći, kako Đukić citira Burdijea, u raspravi o književnim vrednostima, pisanoj britko, sa svežinom i sažetošću netipičnim za ovaj žanr.

Nije da s literaturom nema neizvesnosti: njena istorija nosi se sa stvaraocima u svoje vreme skrajnutim, potom naglo aktuelizovanim. Književni kanon se ne može srušiti ni zbrisati, ali se stalno dograđuje. Prateći prevrednovanja u frankofonoj književnosti, Marjana Đukić nam pomaže da se snađemo u prestrojavanju mnogih drugih istorijskih i kulturnih okolnosti.

Dragan Đorđević, „Goli život književnog jugoslovenstva“, Službeni glasnik, 2020.

Foto: Promo

Performans je često eksces, ali eksces nikad nije performans. U performans se može uložiti i goli život, kako otkriva teoretičar i nezavisni istraživač Dragan Đorđević kad ukaže na jedan „radikalni primer samoukidanja“: na pad u smrt hrvatskog umetnika Toma Čalete, s natpisom „ja sam umetnik“ oko vrata. „Telo umetnika postaje subjekt-objekt umetničke prakse“ u skoku s trinaestog sprata solitera te 1972. Kako kritičar da promišlja investiranje golog života u performans? Nelagodnost te pozicije briše se samo umnožavanjem nelagode – tako što se bira višestruka pozicija, čija su uporišta nauka o književnosti, kritika vizuelne umetnosti i filozofija.

Konceptualna umetnost možda je lutalački termin, nesiguran i dematerijalizovan. U studiji koja je istovremeno polemička i analitička, autor ulazi svesno u prostore sintaksičke distorzije koja oponaša onaj ritam nereda koji je tako često znak avangarde. Ova raskošno ilustrovana knjiga umešno mapira prostor u kom se sučeljavaju književnost, vizuelni domeni, i traganje po terenima nisu sasvim akademizovani ni ortodoksni.

Citatom Silvije Plat („umiranje je umetnost kao i bilo koja druga“) Đorđević pokušava da ospori postavku da je umetnost tek veština mudrog investiranja. Konceptualna umetnost uglavnom čezne da se i sama tako odredi.

Bonus video: Milena Marković – odlomak iz romana

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar