Foto: Promo/BDP

Predstava "Nije to to - Studije Fausta", koju je po tekstu Simone Semenič režirao Tomi Janežič, premijerno će biti izvedena večeras od 20 sati na Velikoj sceni “Olivera i Rade Marković” Beogradskog dramskog pozorišta.

Janežič svoj najnoviji projekat, na kome radi već godinu dana, opisuje kao istraživački i stvaralački, a bazira se na novom ispisivanju dobro poznatih scena kroz prizmu odnosa mita i savremenih okolnosti na Balkanu, ali i pravljenja mosta, odnosno veze između Zapada i Istoka.

Iz predstave „Nije to to – Studije Fausta“ Foto: Promo/BDP

Ovo je još jedna u nizu Janežičevih režija u Beogradu i Novom Sadu. Poslednjih godina bilo ih je šest, ali ova u Beogradskom dramskom pozorištu predstavlja koprodukciju sa pozorištem SARTR iz Sarajeva, cetinjskim Zetskim domom i Međunarodnim teatarskim festivalom MESS.

Tomi Janežić Foto: Promo/BDP

Slovenački reditelj objasnio je da je nova predstava u BDP-u, za razliku od njegovih ranijih projekata, kratka.

„Tražim najkraći mogući format, a da ima smisla. Tako sam predložio dramskoj spisateljici Simoni Semenič da napiše komad koji nije ‘Faust’, ali dodiruje njegovu suštinu. Zanima me ‘nepojmljivost’. Negde i Faust kreće s tim, kao da želi most u nepojmljivo“, kazao je Janežić.

U predstavi igraju Selma Alispahić, Maja Salkić, Emina Muftić, Amila Terzimenić, Maja Ranđić, Dunja Stojanović, Jelena Laban i Karmina Bardak.

Dunja Stojanović, kojoj je ovo prva profesionalna uloga u pozorištu, kaže za Nova.rs da, iako je Faust u tekstu Simone Semenič polazna tačka, u predstavi se bave time kako mit, zlo i problemi, koji se provlače kroz Fausta, nalaze sponu sa današnjim vremenom:

– Ova predstava tako ne govori samo o ratu u Bosni, već i svim neljudskim i neshvatljivim potezima koji su se dešavali i još se dešavaju, o japanskim naučnicima koji su vršili eksperimente na živim ljudima za vreme Drugog svetskog rata, o umetnicima zločincima, nasilju nad ženama… Ali glavna tema predstave je nepojmljivost. Čovek kroz vekove traži potvrdu ili objašnjenje za mnoge stvari: zašto ratujemo, zašto nas vara partner, zašto nas neko ne poštuje, zašto smo podeljeni, zašto nasilje u porodici… Tražimo odgovore, a najčešće oni ne postoje. Priče ostaju otvorene. Tako i ova predstava, koja stavlja publiku u aktivniji položaj i nemanemtljivo joj dopušta da stvara svoje asocijacije i ima svoj doživljaj – kaže Dunja Stojanović.

Dunja Stojanović Foto: Promo/BDP

Stojanovićeva izdvaja i rad sa slovenačkim rediteljem, jer su kod njega, kako kaže, sve greške više nego dobrodošle:

– Razbio mi je predrasude o eksperimentalnim i istraživačkim predstavama. Uspeo je sa nama da učini to da svako izađe iz svoje zone komfora. Osetila sam se sasvim prisutna na sceni, celim svojim bićem!

Scenografiju potpisuje Branko Hojnik, za kostime je zadužena Marina Sremac, dok je koreograf Katja Lening, a prva repriza novog komada zakazana je za sutra.