Foto: Promo

Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS) i Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS), uz podršku drugih reprezentativnih organizacija, pokreću kampanju Za dostojanstven rad u kulturi, uz poziv svim kolegama da se priključe zajedničkoj borbi za sistemsko unapređenje uslova rada u sektoru kulture, za obezbeđivanje dostojanstvenih zarada, mogućnosti za stručan i autonomni rad, ali i za kontinuirano povećanje budžeta za kulturu koje mora biti razvojno usmereno ka potrebama samih kulturnih proizvođača, kao i društva u celini.

Pozivajući Ministarstvo kulture i informisanja na odgovornost, pokretači kampanje zahtevaju hitno objavljivanje rezultata konkursa za 2022. godinu koji nisu objavljeni (otkup, mobilnost), kao i hitno raspisivanje javnih konkursa za 2023. do početka godine.

Navodeći da Ministarstvo kulture, uprkos njihovim upitima, molbama i zahtevima, nije objavilo rezultate nekoliko konkursa u okviru sektora za savremeno stvaralaštvo i međunarodne kulturne odnose, ULUS i NKSS konstatuju u saopštenju da se takvim neodgovornim postupanjem nadležnih, kojim se krši zakonom propisani rok za objavu rezultata, ugrožava i blokira rad velikog broja umetnica i umetnika, umetničkih organizacija i kulturnih radnica i radnika, te dovodi se u pitanje realizacija većeg broja programa među kojima je i niz programa u oblasti međunarodne saradnje, gostovanja naših umetnika i umetničkih programa u inostranstvu i serija drugih umetničkih aktivnosti planiranih u 2022. godini.

Ministarstvo kulture i informisanja
Ministarstvo kulture i informisanja Foto: N1

Opisujući aktuelnu situaciju, ULUS i NKSS naveli su da Ministarstvo kulture, kao i pokrajinske i lokalne samouprave, sprovode „izrazito lošu praksu planiranja podrške kulturno-umetničke produkcije i programa“, što rezultira: raspisivanjem konkursa za projekte u godini kada se očekuje njihova realizacija; objavom rezultata na početku letnje pauze, a često i kasnije (npr. rezultati konkursa za otkup umetničkih dela kasne više od tri meseca!); realizacijom projekata i programa bez finansija ili kroz ulaganje sopstvenih sredstava umetnika i organizacija, a bez garancije da će im to biti refundirano, te sprovođenjem velikog broja kulturnog i umetničkog programa na samom kraju godine, kada nema dovoljno vremena za kvalitetnu i održivu realizaciju, što dugoročno doprinosi lošem planiranju, prekarizaciji rada i otežanom razvoju čitavog polja kulture i umetnosti.

Povodom zahteva za raspisivanje konkursa početkom četvrtog kvartala prethodne – u odnosu na godinu realizacije aktivnosti, ULUS i NKSS istakli su da bi to omogućilo da umetnici i organizacije raspolažu produkcionim sredstvima od početka godine, te da blagovremeno planiraju i sprovode planirane aktivnosti. Raspolaganje produkcionim sredstvima od početka godine značajno bi doprinelo poboljšanju kulturne ponude i kvaliteta umetničkog programa na nacionalnom nivou.

Smatrajući da nema opravdanja da se takva praksa ne sprovodi, ULUS i NKSS ukazali su da blagovremeno raspisivanje godišnjih konkursa (u poslednjem kvartalu prethodne, za sledeću godinu) ne predstavlja veliki angažman, jer za prijem, obradu i žiriranje konkursnih prijava nije potrebno imati utvrđen budžet za kulturu (na šta ukazuje i uobičajena praksa MKI, prema kojoj se konkursi raspisuju bez navođenja opredeljenog ukupnog budžeta za finansiranje projekata). Takođe, predviđeno vreme za rad komisija koje žiriraju projekte je 60 dana, što se zajedno s periodom trajanja konkursnog poziva uklapa u poslednji kvartal tekuće godine.

Zakonski predviđeno vreme za žiriranje pristiglih prijava je i više nego dovoljno, pa stoga nema opravdanja za kašnjenja u objavi rezultata, smatraju ULUS i NKSS, napominjući da su propozicije konkursa i kriterijumi za ocenu konkursnih prijava već utvrđeni za 2023. godinu, ali ih za naredne cikluse svakako treba unaprediti.

ULUS i NKSS pokreću kampanju „Za dostojanstven rad u kulturi!“ uz podršku drugih reprezentativnih organizacija, poput Stanice i AICA Srbija, a pozivaju i druge da se priključe. Članice i članovi udruženja takođe su pozvani da se aktivno uključe u sve aspekte kampanje, da dele sadržaj na društvenim mrežama, obaveštavaju i pozivaju druge saradničke organizacije na podršku i zajedničku borbu i da se po potrebi odazovu na konkretne akcije koje će biti realizovane.

Bonus video: Performans ispred Galerije ULUS

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar