Povodom aktuelnog postavljanja veoma zapažene izložbe „Novi talas u Beogradu: Paket aranžman (1981-2021)“, koja je od aprila do sredine jula 2021. trajala na Platou ispred Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“ na Kalemegdanu, a od danas će u svom dopunjenom izdanju moći da se pogleda na Trgu republike u Beogradu, autori izložbe – muzički kritičari Zorica Kojić i Dragan Ambrozić – napisali su tekst za katalog koji prati novu postavku ’na bis’. Ovom prilikom se sa posebnim poštovanjem i zahvalnošću opraštamo od u međuvremenu preminulog Branka Gavrića, tvorca onog nezaboravnog dizajna za album „Paket aranžman“, kao i brojnih izuzetnih fotografija iz ’novotalasnih’ vremena. Otvaranje izložbe je danas u 13 časova, dizajn potpisuje Dobrila Stevanić, a izložbu „Novi talas u Beogradu: Paket aranžman (1981-2021), na bis“ realizuje Omladinsko pozorište Dadov, uz nesebičnu podršku Grada Beograda.
Pišu: Zorica Kojić i Dragan Ambrozić, autori izložbe
Zašto je danas neophodno znati sve o albumu Paket aranžman?
Pre svega zato što se radi o ploči koja u sebi sadrži ključni prelomni trenutak jugoslovenskog rokenrola, kada je on prerastao u pobunu.
Paket aranžman i dalje je neprevaziđen manifest beogradske novotalasne generacije.
U godini svog izlaska, 1981, bez uvijanja je progovorio o preokretu kojim je započela jedna druga era. On nikada zaista nije bio žanrovski čist pank album, nego nešto mnogo veće – esencija „novotalasnog“ obećanja da svako može izabrati da bude šta god hoće, te da je takva sloboda nadohvat ruke. Ispostavilo se da je to ipak bilo malo previše slobode za Jugoslaviju, kakva je bila tad, a možda čak i za potonje države, nastale na njenom nekadašnjem prostoru.
Beogradski bendovi Šarlo akrobata, Idoli i Električni orgazam, u svom pokušaju da se probiju, našli su se neobičnom igrom slučaja na okupu, unutar kompilacije koju je izdao zagrebački Jugoton. Ali, takav „slučaj“ često se ne dešava baš sasvim slučajno. I danas je frapantno koliko su svi oni bili ideološki bliski u tom momentu, premda su se muzički veoma razlikovali. Sva tri sastava originalni su produkti svog vremena i ovog tla, bez ikakve sumnje, i gradili su nešto autentično novo, podstaknuti svojim „new wave“ inspiracijama – već sama činjenica da nijedan od njih nije bio kopija nečeg sa Zapada, bila je dovoljna da se u ovim grupama prepozna istinski vesnik budućnosti.
Izložba Novi talas u Beogradu: Paket aranžman (1981-2021), upravo nam predstavlja atmosferu u kojoj su radili i stvarali Električni orgazam, Šarlo akrobata i Idoli, tokom onih nekoliko najuzbudljivijih meseci beogradskog novotalasnog rok prevrata – od jeseni 1980, do leta 1981. – dakle u doba kada je praktično formirana „Beogradska alternativna scena“. Na ovim fotografijama vidimo pomenute sastave na nekim od njihovih prvih nastupa u SKC-u, pre i posle snimanja legendarnih pesama za kompilaciju Paket aranžman, potom u TV studiju Radio Televizije Beograd, za vreme njihovog intrigantnog rada na Novogodišnjem izdanju emisije Rokenroler, koja ih je sve ovekovečila u formi video-spotova, te konačno po beogradskim ulicama, u okruženju u kome su stvarno živeli i kretali se, sve do perioda kad su snimili svoje samostalne debitantske ploče.
Fotografije koje posmatramo, pričaju nam priču o toj sceni kroz objektiv četiri autora: njihovi pogledi prvi put su ukršteni tako da donesu harizmatičnu naraciju o jednom gradu i krugu muzičara, što će preko noći promeniti ugao gledanja na sebe i stvari u tadašnjoj Jugoslaviji. Bendovi Idoli, Električni orgazam i Šarlo akrobata uhvaćeni su ovde u trenutku kad još uvek samo sanjaju i nadaju se, pre nego što će i pomisliti da bi već u bliskoj budućnosti mogli postati popularni i živeti od muzike kao profesionalci.
Njihove ideje, svežina imidža i neočekivana muzička rešenja, prodrmali su 1980. i 1981. ne samo grad Beograd, već i čitavu ondašnju SFRJ. Od te generacije započinje naš samosvojan rokenrol jezik: poput mentalne oluje, Šarlo akrobata, Električni orgazam i Idoli, pomeli su sve ono što je bilo pre, nateravši ljude na razmišljanje, novu modu i prihvatanje sebe takvim kakav jesi. Njihove pesme kao da su govorile: ja sam isključivo svoj, jedan jedini, nikad više deo opšteg javnog mnjenja, neponovljiv sam, slobodan, maštovit, realan, svemoguć. Nakon takvog zaokreta u glavi, svet nekadašnje Jugoslavije definitivno nikad više nije mogao biti isti.
Smrt „najvećeg sina jugoslovenskih naroda i narodnosti“ – Josipa Broza Tita, možda je onaj misteriozni okidač ovog mirnodopskog anti-kolektivističkog muzičkog kontraudara, što su ga u delo sproveli Električni orgazam, Idoli i Šarlo akrobata na albumu Paket aranžman. Baš to vibriranje bića i umetnosti u novom energetskom polju, tu ekskluzivnu pulsaciju sveta u Beogradu, zgrabila je ova Jugotonova ploča, blagodareći duhu vremena, ali i Giletu, Vladi, Koji, Marini, Vdu, Šaperu, Milanu, Čavketu, Zdenku, Jovecu, Ljubi, Boži, Krletu i producentu Encu Lesiću.
Da li bismo ih danas, nakon 40 godina, uopšte mogli rekonstruisati kao tadašnje mlade, samouverene, subverzivne, zanesene, otkačene, plahovite, neodoljivo lepe, eksperimentalne, fantastično doterane i instinktivno pronicljive filozofe promena – da nema ovih fotografija Goranke Matić, Gorana Vejvode, Branka Gavrića i Brajana Branislava Rašića – to svakako ne. Pravo je srećno čudo i nenadana dobrodušnost istorije da su sva ta bogatstva ostala neuskraćena današnjim generacijama i najnovijim muzičkim izdancima u njoj. Ove slike pravi su udžbenici stila, svakodnevnog beogradskog šika, drskog ali i toliko plemenitog scenskog istupa, kao i primeri onog tipično velegradskog stava da te baš zabole uvo šta mrmljaju strukture, doušnici, tajne službe, institucije ili dosadni roditelji – kad je tvoj mladi život toliko moćan, i to baš sada i ovde.
Između dva izdanja izložbe Novi talas u Beogradu: Paket aranžman (1981-2021), napustio nas je, nažalost zauvek, genijalni vizualizator beogradskog „novog talasa“ – Branko Gavrić, autor dizajna za album Paket aranžman. Otišao je tiho i više nego ubrzo nakon onog aprilskog otvaranja izložbe, na Platou ispred Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“ na Kalemegdanu. Septembarska postavka na Trgu republike, u potpunosti je iz tih razloga posvećena sećanju na njegov nezaobilazni doprinos ovoj ploči i onom vremenu. Neka mu je večna slava i hvala.
Takođe, autori izložbe želeli bi da od srca zahvale Gradu Beogradu, Sekretarijatu za kulturu Grada Beograda, Omladinskom pozorištu Dadov i JP „Beogradska tvrđava“, na zbilja ogromnoj podršci, poverenju i pomoći da izložba Novi talas u Beogradu: Paket aranžman (1981-2021) dobije svoje zasluženo mesto, pažnju i značaj u agendi gradskih događaja 2021. godine. U novomilenijumskom preispitivanju prošlosti, kroz suočavanje sa vrednostima iz povesti – jedna tema neprestano je iskrsavala kao svetinja. Bilo je pitanje časti podeliti je sa svima drugima.
Bonus video:
Maja Uzelac, rediteljka i kolumnistkinja
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare