Zašto je nekom "muka od samog sebe", da li su devedesete bile vesele, kakve veze imaju Državna bezbednost i film "Luča", koje tajne krije Kjubrik i otkud novi festival posvećen ženi, pitanja su na koje su odgovori stigli danas na susretu s medijima u okviru 29. Festivala evropskog filma Palić.
S obzirom da je sinoć u okviru Glavnog takmičarskog programa (van konkurencije) prikazan film „Vesele devedesete“, Stefano Viali, glumac iz ovog italijanskog ostvarenja, rađenog u koprodukciji s Portugalom i Srbijom, istakao je na susretu s medijima da su mu utisci s festivala na Paliću predivni:
– Veoma je ovo važan festival. Sledeće godine 30 godina festivala, pa čestitam vam – započeo je Viali, a potom se osvrnuo na svoju ulogu. U filmu igra upravnika letnjeg kampa u Italiji, a opisujući ga naveo je da je to „mikrokosmos“ Berluskonijeve Italije polovinom devedesetih:
– Nije bilo sreće tada, ako to niste mogli da platite. Živeli smo 20 godina „berluskonizma“. Ali, ovo je film koji pokreće važna pitanja o adolescenciji i revluciji unutar tog mladog doba. Tada se formirala Evropska unija, ali u Italiji je sve bilo suprotno od načela EU. Elena, glavni lik poželela je da živi u drugačijoj zemlji i započela revoluciju. Iako je ovo komedija, ponekad su stvari tragične. I na kraju je Elena sprovela revoluciju, ali u svom unutarnjem kosmosu. Jer, najvažnija revolucija jeste ona unutar nas. U današnjem teškom trenutku najvažnije je povratiti ljudskost – zaključio je Viali, a Miroslav Mogorović, koproducent filma, uz italijanske i portugalske kolege, istakao je da mu je bilo zadovoljstvo da radi film o devedesetim, s obzirom na to koliko su se one miljama razlikovale u Srbiji i Italiji. Najavio je i da će film do kraja godine ići na festivale u regionu, počev od Trebinja.
Pored „Veselih devedesetih“, publika Palićkog festivala imala je priliku sinoć na Letnjoj pozorinici da vidi film „Muka mi je od sebe“ u okviru Glavnog takmičarskog programa, a osvrćući se na svoju ekstremnu junakinju, dama koja tumači glavnu ulogu Kristine Kujat Torp istakla je da ju je bilo teško razumeti i da je prva stvar na koju je pomislila kada je pročitala scenario – sram:
– Ona je takva zahvaljujući društvu, radi sve te lude, ekstremne stvari samo da bi bila viđena. Igra ulogu u sopstvenom životu, I teško je razlučiti šta je istina, a šta laž. Vrlo je sjebana sa svim „likovima“ u svojoj glavi. U današnje vreme društvenih mreža svi kao da tragamo za pažnjom, i to na loš način. Dok smo snimali, bilo je teških dana, jer smo isprobavali povraćanje, padanje, krvarenje, čak i elektro-šokove, sve ekstremne stvari, što nam stvarno nije trebalo – prisetila se glumica, dodavši da se na svetskoj premijeri ovog filma u Kanu, koji „nije za svakoga“, jedna osoba onesvestila, ali da se nada da će, uprkos svim grozotama, ljudi videti neki humor u ovom ostvarenju.
U okviru takmičarskog programa „Paralele i sudari“ sinoć je publika mogla da prisustvuje svetskoj premijeri filma „Luča“, kojeg je reditelj Ivica Vidanović opisao kao surov:
– Ja sam do sada radio četiri serijala o Državnoj bezbednosti i bio na nekoliko informativnih razgovora, što je uticalo i na ovaj film, na njegovu komplikovanu dramaturšku strukturu, jer nikad ne znate šta je pravo, šta je istina, šta je bag informacija. Ako svoj život ugradite u nešto što je svetlost i istina, onda to nije mrak i važno je da se to shvati iz ovog filma.
Autorka knjige „Stenli Kjubrik: Između slikarstva i filma“ u izdanju FCS-a, Dijana Metlić prisetila se da njena fascinacija sineastom traje odavno:
– Otvaranje Kjubrikovih arhiva 2007. godine u Londonu omogućilo je brojnim istraživačima detaljan pristup njegovom načinu rada. Kjubrik je bio veliki dokumentarista. U knjizi su obrađeni svi filmovi osim „Full Metal Jacket“. Prvi deo knjige posvećen je fotografiji, a možda je malo poznato da je Kjubrik karijeru počeo kao fotograf u časopisu „Luk“, a bio je još 1947. i statista. Kjubrika kao američkog reditelja pokušavam u knjizi da pozicioniram u okvir evropske istorije umetnosti – objasnila je Metlićeva.
Na Paliću je predstavljen i novi festival koji će se u drugoj polovini decembra održati u Beogradu – „Petra“. Reč je o festivalu posvećenom ženskom stvaralaštvu, koji počinje 16. decembra u Dvorani kulturnog centra u Beogradu:
– Inspirisana sam bila feminističkim filmskim festivalom u Rejkjaviku, na kojem sam bila u januaru, gde mi se svideo koncept festivala, i došla sam na ideju da i u Srbiji napravimo međunarodni festival takmičarskog programa, dugometražnih igranih filmova. Imaćemo ih sedam, a otvorićemo ga premijerom filma „Rudnik“ – najavila je rediteljka Natalija Avramović, inače direktorka i selektorka festivala „Petra“, čiji je cilj da se žene koje stvaraju osnaže!
Večeras, petog festivalskog dana, na Letnjoj pozornici na Paliću, u Glavnom takmičarskom programu od 21 sat biće prikazano ostvaranje „Nežno“ reditelja Lasla Čuja i rediteljke Ane Nemeš, a od 23 časa „Rimini“ Ulriha Zajdla. U selekciji „Paralele i sudari“, u bioskopu Abazija na Paliću na repertoaru su ostvarenja „Mokri pesak“ Elene Naveriani, i „Tiha zemlja“ Age Voščinske.
Bonus video: De Nirova priča