Deo članova Baleta Narodnog pozorišta optužio je upravu i direktora Baleta Konstantina Kostjukova da su im poslednjih meseci onemogućili da dolaze na posao i učestvuju u repertoaru, zbog čega im je ugroženo pravo na rad. Reagovao je, kako navode, i sindikat, ali zvanično objašnjenje i dalje nisu dobili, a u predstavama neće igrati do kraja sezone.
Sebe zovu „Otpisani“. Pritužbe na komunikaciju sa direkcijom Baleta traju od početka pandemije, a u poslednja dva meseca su eskalirale. Deo igrača tvrdi da nisu mogli da uđu u pozorište, više meseci nisu igrali u predstavama, i na repertoaru ih neće biti do kraja sezone. Na pokušaje da saznaju kada će moći da počnu da vežbaju i rade, ostajali su bez odgovora.
„Samovolja jedna, to je privatna trupa, Beogradski balet ne može više da se zove Beogradski balet već privatna trupa Konstantina Kostjukova, koji na osnovu toga da li mu se sviđate ili ne sviđate određuje šta ćete igrati i da li ćete igrati“, kaže Drina Pešić, članica ansambla.
Igrači kažu – reagovao je i sindikat Baleta, upozoravajući da se dovodi u pitanje zdravlje velikog dela ansambla jer ne mogu da održavaju kondiciju. Ugroženi su, takođe navodi sindikat, i profesionalni integritet i umetničko dostojanstvo plesača.
„Tražimo odgovor, ovo je zloupotreba položaja. Potrebna je pomoć mladim igračima koji se boje i u strahu su“, kaže Drina Pešić.
Sa slabljenjem epidemije, u ustanovama kulture usledilo je i popuštanje mera. Ne i u Beogradskom baletu. Poziv „otpisanima“ da počnu da vežbaju stigao je prošle nedelje, ali u terminu van njihovog radnog vremena.
„Oni neće učestvati u predstavama jer sve što se odigrava je od 10 do 15 sati. Tu ima i mladih igrača, u punoj snazi, ne mogu da dođu na probe, zabranjeno im je ujutru da vežbaju, oni ne mogu na ‘hladne noge’, moraju ponovo da osposobe svoje telo da bi učestvovali u predstavama… Rečeno nam je praktično: rekreirajte se samo popodne, možete, ali kraj sezone je 1. jula, oni dok uđu u formu, biće već kraj sezone“, kaže Pešić.
Dodaje da se „Otpisani“ neće pojavljivati na tim vežbama jer to nije njihovo radno vreme, i da žele „da se čuje šta se dešava iza kulisa“.
Na pitanje da li su ove optužbe dela ansambla tačne, Konstantin Kostjukov za N1 odgovara da kapacitet radnih prostorija ne dozvoljava da svi igači budu u istom trenutku u baletskim salama, što nije ni poželjno, već je potrebno organizovati rad u skladu sa trajanjem radnog vremena.
„Pomenute kondicione vežbe traju ukupno 60 minuta dnevno što nikako ne može biti problem za umetnike u radnoj obavezi, posebno zbog toga jer je se radi o privremenoj, kratkotrajnoj meri, koja je veoma važna da bi se fizički razdvojile grupe. Narodno pozorište je organizovalo vakcinaciju svojih članova, ali je i dalje ukupni broj vakcinisanih previše mali da bi se relaksirale epidemiološke mere“, rekao je Kostjukov.
Sindikat baleta, navodi Drina Pešić, nedavno je pomoć zatražio i od upravnice Narodnog pozorišta Ivane Vujić.
Da će dati odgovore o kritikama igrača najavila je i za N1, ali ih za sada – i dalje nema. Jedini komentar bio je da premijere u godini pandemije govore o rezultatima.