Viktor Kiš na otvaranju izložbe "Refleksije našeg vremena" Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Apsolutno svaki muzej na svetu ima i restoran i kafe, i to iz poštovanja prema publici, kaže za Nova.rs v. d. direktora Muzeja savremene umetnosti Viktor Kiš, negirajući pritom da je iz izlagačkog prostora u prizemlju ove institucije instalacija "Toplina" Zorana Todorovića uklonjena da bi se napravio prostor za kafe.

Skidanje Todorovićevog dela sa postavke „Refleksije našeg vremena“ u Muzeju savremene umetnosti, po nalogu Kiša, kako bi se na tom mestu u prizemlju ove institucije napravio prostor, ne samo za kafe, već i za postavku Gotjeovih venčanica, naišlo je na osudu stručne javnosti. I dok je Todorović za naš portal poručio da „Muzej savremene umetnosti nije mesto za zabavu“, član Upravnog odbora ove institucije Vladislav Šćepanović je čin v. d. direktora MSUB-a okarakterisao „nedopustivim“, ULUS „diskriminacijom autora“, a Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije zatražila njegovu smenu, Viktor Kiš nudi svoje objašnjenje povodom prašine koja se podigla u javnosti.

– Izložba „Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993-2019“ je primarno bila planirana za mart, ali je usled situacije sa virusom Kovid-19 otvaranje pomereno za 27. jun. Izložbe u Muzeju savremene umetnosti obično traju tri meseca, ali smo zbog nastale situacije izložbu produžili za mesec dana. Četiri meseca nakon otvaranja, „Refleksije“, u punom formatu, su formalno završene. Međutim, s obzirom na situaciju sa epidemijom i činjenicu da izložbu verovatno nisu videli svi posetioci koji su to i nameravali, segmenti okončane izložbe „Refleksije našeg vremena“ neće biti uklonjeni, te će posetioci biti u mogućnosti da do marta 2021. godine uživaju u delima koje je Muzej savremene umetnosti otkupio u periodu između 1993. do 2019. godine – ističe v. d. direktora MSUB.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Iako je Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije ocenila da je Kiš takvu odluku doneo da bi pripremio prostor za „ugostiteljsku delatnost“, čelni čovek ove institucije kaže da su, po formalnom okončanju izložbe „Refleksije našeg vremena“, preduzeti koraci za realizaciju novih programa i planova Muzeja savremene umetnosti, ali da ne postoji uslovi, niti namera da se u prizemlju ove institucije napravi kafe.

– U planu je optimizacija prostora na kome će publika, nakon dugog razgledanja, moći da sedne, sumira utiske, možda prodiskutuje i da se osveži kafom ili vodom iz automata. Međutim, svakako ne moram da napomenem da apsolutno svaki muzej na svetu ima i restoran i kafe, i to iz poštovanja prema publici – podseća Kiš, navodeći da se posetiocima tako omogućava produženo zadržavanje u zgradi kulturne ustanove.

„Izvinjavam se Zoranu Todoroviću“

Povodom uklanjanja dela „Toplina“ umetnika Zorana Todorovića, koji je za naš sajt ocenio da Kiš, koji je na čelu ove kulturne institucije mimo bilo kakvog konkursa, sprovodi program ne konsultujući muzejski stručni savet a sve zarad komercijalizacije, v.d. direktora ove institucije izvinjava se autoru.

– I ovom prilikom želim najiskrenije da se izvinim Zoranu Todoroviću, autoru dela „Toplina“, što ga kustosi Muzeja nisu na vreme obavestili da je izložba formalno završena i da će „Akvizicije“ nastaviti da se prikazuju u nešto izmenjenom formatu do marta 2021. godine – kaže v. d. direktora Muzeja savremene umetnosti.

Na pitanje da li smatra da je izložba Gotjeovih venčanica prigodnija za prostor, koji je do sada bio rezervisan, između ostalog, i za delo Todorovića, koji je za naš sajt naglasio da „muzej očigledno mora da počne da zarađuje pare“, Kiš ističe da ta postavka još nije zvanično ni najavljena.

– Međutim, iskoristiću ovu priliku da napomenem koliko je važan rad na razvoju publike i da je privlačenje nove publike krucijalan aspekt muzejskog poslovanja, posebno u ovim teškim okolnostima. Naime, kao ustanova kulture od republičkog značaja, MSUB ima odgovornost prema svim poreskim obveznicima i u skladu sa time, obavezu da kreira sadržaje namenjene različitim ciljnim grupama, kako bi, u, nadam se, skorašnjoj budućnosti većina građana postala deo muzejske publike. Ukratko, operišući na republičkom nivou, o muzejskoj publici se ne može više razmišljati u okvirima mikro-zajednice, već se moraju uvrstiti i sadržaji, koji komuniciraju sa čitavom populacijom- zaključuje Viktor Kiš.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare