Foto:Promo

Jedno od najboljih ostvarenja prošle, inače bogate, filmske sezone, "Nevidljivi život" (A Vida Invisível) reditelja Karima Ajnuza, ovenačano nagradom u Kanu, biće prikazano večeras od 21h u okviru glavne selekcije premijernih filmova besplatnog onlajn filmskog festivala Moj OFF.

Autori: Miona Kovačević, Milojko Božović

Dobitnik Beogradskog pobednika za najbolji film 48. FEST-a, ekranizacija debitantskog romana „Nevidljivi život Euridis Gusmao“ Marte Batalje, epska je priča o ljubavi, u ovom slučaju dveju sestara Euridis (Karol Duarte) i Gide (Žulija Stokler), koje čitav život tragaju jedna za drugom ne gubeći nadu da će se jednog dana sresti.
Radnja započinje u konzervativnom, ali zavodljivom Rio de Žaneiru, pedesetih godina prošlog veka i seže sve do današnjih dana; Euridis sanja da postane slavna pijanistkinja, Gida da nađe pravu ljubav. U dramatičnom preokretu, život ih rastavlja…

U kritičkom osvrtu na film, naš kolumnista Milan Vlajčić ocenio je da reditelj Karim Ajnuz „sa neverovatnom stilskom elegancijom i poniranjem u tajne ljudske duše gradi film gorkih tonova“ i da se u njegovom ostvarenju oseća „uticaj uzora Daglasa Sirka, majstora holivudske melodrame, istančan osećaj za duh vremena… uz sočnu atmosferu latinoameričkog predgrađa sa stalnim nagoveštajem onog saudade-akorda“.
Brazilac alžirskog porekla, Karim Ajnuz je u jednom intervjuu objasnio odabir ovog žanra koji je nazvao „tropskom melodramom“.
– Za mene je melodrama veoma prefinjena i u političkom smislu i te kako neophodna ovih dana. Ipak, pitao sam se da li će iko da ode u bioskop i gleda melodramu? Zvuči kao neki stari žanr koji, ako se bukvalno sledi po svim parametrima, lako može dati jedan dosadan film za ovo vreme. Morao sam da nađem način da se bavim pitanjem nasilja, ne nužno fizičkog ili eksplicitnog, već psihološkog. Nisam smeo da bežim od toga. Nisam smeo da budem puritanac, iako su mnoge drame, naročito u SAD, snimane u strahu od cenzure. I pitanje nagosti je bilo važno jer je reč o nasilju nad ženskim telom od strane patrijarhata. Melodrame se često drže van spavaćih soba, ali meni su inspiracija bili Fasbinderov pomalo grub stil i kempovski pristup portugalskog autora Žoaoa Pedra Rodrigesa – otkrio je Ajnuz.

Barbara Santoš

 

Film je premijerno prikazan u selekciji Izvestan pogled na Kanskom festivalu prošlog maja, gde je potom osvojio i glavnu nagradu, a srpsku premijeru imao je na FEST-u (gde je takođe dobio glavnu nagradu). Tim povodom gošća Beograda bila je Barbara Santoš, koja u filmu glumi Filomenu.
– Ovo je film o beloj portugalskoj porodici i moj lik tamnopute žene nalazi se u veoma rasističkom okruženju. Tu su i klasne razlike: oni su srednja klasa a ona je siromašna i posmatramo sukob dva sveta. Moram da pomenem ovu klasnu i rasnu podelu da bih naznačila koliko je teško kada jedna od protagonistkinja poželi da bude slobodna i da ide za svojim snovima. To za nju nije bilo moguće, morala je da pređe granicu a moj lik joj, na neki način, otvara vrata za prelazak u taj novi svet, u drugu klasu, i pomaže joj da realizuje svoj feministički stav – rekla je Barbara na konfereciji za medije u Beogradu.

„‘Nevidljivi život’ publiku vodi na prelepo i gorko putovanje. Film, koji bismo lako nazvali remek-delom, zaslužio je naše duboko poštovanje i vraća nam nadu u pravu umetnost stvaranja filmova“, stoji u obrazloženju žirija 48. FEST-a kojim je Beogradskog pobednika za najbolji film dodelio ostvarenju Karima Ajnuza.

O temama kojima se bavi film je i dalje neophodno govoriti, smatra glumica.
– Stvarno je neverovatno koliko je svet napredovao u domenu nauke, politike i ekonomije ali ako pogledate međuljudske odnose i uporedite poziciju žena i muškaraca u društvu, tu je i dalje veliki jaz. Publika je snažno reagovala na film, posebno žene koje kažu da im je žao njihovih majki i baki, šokirane su kada shvate kroz šta su morale da prolaze – istakla je Barbara.

Iako ljudi obično kažu da je „Nevidljivi život“ feministički film, glumica tvrdi da nije, već je antipatrijarhalni i antimačistički. Ovaj, kao i drugi brazilski filmovi koji su prošli zapaženo na festivalima, pokrenuli su neke debate o kulturi i politici u Brazilu, navela je Barbara, premda je situacija daleko od dobre.
– Trenutno je u Brazilu jeziva politička situacija, imamo osećaj kao da se vraćamo u prošlost, gubimo prava, a kultura je glavni neprijatelj nove vlade – poručila je ona.

„Nevidljivi život“ možete pratiti večeras od 21h na besplatnom onlajn filmskom festivalu Moj OFF uz dozvoljeno uključenje sa do pola sata zakašnjenja. Kompletan program festivala, koji traje do 10. aprila, možete pogledati ovde.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram