Posle prošlogodišnjeg onlajn izdanja, zbog pandemije koronavirusa, tradicionalna manifestacija u slavu nemačkog filma ovoga puta se vraća u bioskop, u Kulturni centar Beograda.
Gete fest od svog prvog izdanja, 2012. publici donosi presek savremene nemačke kinematografije iz aktuelne godine. Srž programa ove manifestacije je na nagrađivanim i najboljim ostvarenjima sa čuvenog Berlinala, jednog od najznačajnijih svetskih festivala autorskog filma. Tako će biti i do 11. oktobra do kada će trajati Gete fest pod sloganom „Morati ili hteti“.
Na sutrašnjem otvaranju festivala u organizaciji Gete instituta biće prikazan film Johanesa Nabera „Curveball“, komedija između groteske i političke satire, koja istražuje nemačku perspektivu rata u Iraku. Fokus Naberovog filma je, pre svega, na informacijama tajnih službi i kako one služe za instrumentalizaciju.
Publika će moći da pogleda i film „U komšiluku“ Danijela Brila, tragikomediju o lažima puna crnog humora, a ujedno i rediteljski debi popularnog nemačkog glumca Danijela Brila. U ovom ostvarenju glumac i novopečeni sineasta obrađuje teme džentrifikacije, socijalne nepravde, straha od neuspeha i iskrenosti.
Julijan Radlmajer potpisuje horor komediju „Krvopije“ koja je bazirana na podacima iz istorije kinematografije, dok se sineastkinja Ana Kora Berahed uhvatila u koštac sa jednim od najprelomnijih događaja u novom milenijumu – 11. septembrom. Međutim, nemačka rediteljka u filmu „Kopilotkinja“ nudi gledaocima viđenje ovog stravičnog čina iz perspektive partnerke počinioca.
Publika Gete festa moći će da pogleda i film koji je nemački kandidat za Oskara. U pitanju je naučnofantastična drama sa komičnim elementim „Tvoj sam čovek“, koju je potpisala Marija Šrader.
Još jedno debitantsko ostvarenje selektovano je za festivalski program – „Princ“, rediteljke Lize Birvirt, koja donosi priču o visokobrazovanoj frankfurtskoj eliti punoj predrasuda, a biće prikazano i ostvarenje „Ljudski faktor“ Ronija Trokera.
No, film koji se najviše iščekuje jeste „Fabijan ili put u propast“ Dominika Grafa, koji je bio nominovan za Zlatnog medveda na Berlinalu, i imao čak deset nominacija za Veliku nemačku filmsku nagradu. Graf se u filmu rađenom po adaptaciji romana Eriha Kestnera pozabavio poslednjim godinama Vajmarske Republike, ali istovremeno govoreći suštinskim životnim pitanjima, a to su ljubav i moral.
Radnja filma, u kojem su izvanredne role ostvarili Tom Šiling, Saskija Rozendal i Albreht Šuh, smeštena je u Berlin 1931. godine. Dok još ima posla, doktor germanistike Jan Fabijan danju piše reklamne tekstove, a noću, zajedno sa Štefanom Laubeom, po celom gradu obilazi bordele. I dok je njegov prijatelj neustrašiv kada su u pitanju komunizam i seks, Fabijan iščekuje „pobedu pristojnosti“ u koju ni sam više nije ubeđen…
Slogan ovogodišnjeg Gete festa „Morati ili hteti“ nije slučajno odabran, jer su se filmski stvaraoci, prema rečima Sunčice Šido, selektorke festivalskog programa, u eri pandemije suočili baš sa tom dilemom.
– Pred publikom će biti filmovi koji su se provukli kroz iglene uši sa snimanjem pre izbijanja pandemije, i ušli u postprodukciju kada je ona diktirala nove uslove života i rada onih koji su odlagali premijeru po nekoliko puta, kao i onih koji su uspeli da snime scene u praznom Pergamskom muzeju u Berlinu – reči su selektorke festivala.