Foto-monografija "Laibach, 40 godina večnosti" Teodora Lorenčiča, jednog od nekadašnjih članova kultne slovenačke grupe objavljena je u izdanju "Službenog glasnika", a najzanimljivije fotografije biće prikazane i na izložbi u Jugoslovenskoj kinoteci od 26. do 29. aprila, saopštio je izdavač.
„Četiri decenije nakon što je Laibach svojom pojavom tektonski prodrmao SFRJ i ideološki podelјenu Evropu, pojavlјuje se foto-monografija, koja prvi put u javnosti prezentuje detalјe sa istorijske turneje, zahvalјujući kojoj je danas kultni sastav, nakon zabrane u Jugoslaviji, osvojio svetsku muzičku scenu. ‘Roudmuvi’ priča o probijanju gvozdene zavese i istorijskoj turneji ‘Occupied Europe 1983’, otkriva nam do sada neobjavlјene fotografije iz Austrije, Mađarske, DDR-a, Zapadne Nemačke, Polјske, Holandije, Engleske, koje je nakon skoro 40 godina u svojoj arhivi pronašao i obelodanio autor i učesnik turneje – Teodor Lorenčič“, navodi izdavač u opisu knjige.
Ime, simboli i nastupi grupe Laibach značili su uvek provokaciju, a u „Službenom glasniku“ navode da je takva i knjiga sa „fotografijama koje se više čitaju nego gledaju“, te da je umetnički koncept po kom je urađena „smeo, originalan, duhovit i izazovan“.
„Za četiri decenije Laibach kunst održao je više 1.000 koncerata širom planete, u 293 grada i 45 država. O njemu su napisane doktorske disertacije, izdato je 36 albuma u različitim formatima, prodato je preko milion nosača zvuka, dobijao je različite epitete od najkontroverznijeg do najopasnijeg benda na svetu, barem su ga tako definisali američki muzički kritičari komentarišući američku turneju“, piše Teodor Lorenčič.
Autor podseća i da je Laibach jedini strani bend koji je nastupao u Severnoj Koreji na koncertu nazvanom „The Sound of Music“.
„U svakom slučaju, radi se o diplomatskom poduhvatu par ekselans. Diplomatija je od samog početka bila jaka strana Laibach kunsta. Na funkcionalno operativnom nivou to je princip ready made u odnosu na lјude i okolnosti, te korišćenja sredstava multimedijske manipulacije. Spremlјen je bio samrtni odar Jugoslavije, kog nije spremio Laibach. Čaršav na tom odru zatezao je već Tito sam, kao apsolutni politički i armijski autoritet, i to u više navrata počevši od 1955. godine. Laibach kunst je samo teatralizovao društvenu situaciju jezikom same vladajuće ideologije – armijskim uniformama manifestovao je ponašanje vlasti i, naravno, bio je zabranjen i klasifikovan kao nacizam i fašizam“, naveo je autor.
Fotografije iz knjige „Laibach, 40 godina večnosti“ biće prikazane i na izložbi u Jugoslovenskoj kinoteci od 26. do 29. aprila, , u okviru Dana slovenačkog filma, navode u „Službenom glasniku“.