Film Pariz, Teksas Foto: United Archives/Impress / United Archives / Profimedia

Mi smo svi bili oduševljeni, to se protezalo i na generacije posle. Devojke koje su bile pet godina mlađe od nas, i one su kasnije volele “Paris, Texas” i muziku iz filma, priča za Nova.rs Petar Ilić Ćirilo o kultnom filmu Vima Vendersa.

Malo, malo, pa se pojavi fotografija ili sekvenca iz Vendersovog filma “Paris, Texas” na društvenim mrežama. Najčešće su u pitanju prizori kada je u prvom planu Nastasja Kinski, ili ona zajedno sa Hari Din Stentonom, ili usamljeni autoputevi Teksasa. Toliko je kultnog vezano za ovo ostvarenje iz 1984. godine. I prelepa Nastasja, i sam Venders, pa čudak Stenton, elegična muzika Raja Kudera, i holivudski šmeker Sem Šepard kao scenarista filma. Plus sjajna fotografija Robija Mulera i neverovatni pejsaži. Roud-muvi  i američki san: bilbordi, benzinske pumpe i identični svetleći moteli. Amerika iz ugla evropskog reditelja. Sve se namestilo da to postane jedan veliki i kultni film koji će se pamtiti.

„I knew these people,“ započinje Hari Din Stenton jedan od najpoznatijih monologa u filmskoj istoriji. „These two people. They were in love with each other. The girl was very young, about 17 or 18, I guess. And the guy was quite a bit older. He was kind of raggedy and wild. And she was very beautiful, you know?“

Film Pariz, Teksas Foto: Rights Managed / Mary Evans Picture Librar / Profimedia

Radnja filma se odvija oko čoveka koji je imao amneziju (Stenton) i koji, nakon što je misteriozno lutao pustinjom u Teksasu, pokušava da obnovi svoju vezu sa bratom i svojim sedmogodišnjim sinom, ali i da pronađe bivšu suprugu (Kinski). “Paris, Texas” je definitivno jedan od najhvaljenijih i najpoznatijih Vendersovih filmova, osvojio je nekoliko nagrada, od kojih se izdvaja Zlatna palma u Kanu za najbolji film.

Multimedijalni umetnik Petar Ilić Ćirilo, kaže za Nova.rs da je on i ranije voleo Vima Vendersa i Nastasju Kinski, ali kada se pojavio “Paris, Texas”, to je bio pun pogodak.

– Mi smo svi bili oduševljeni. To se protezalo i na generacije posle. I devojke koje su bile pet godina mlađe od nas, i one su kasnije volele “Paris, Texas” i muziku iz filma. Slušali smo Harija Dina Stentona kako peva „Cancion Mixteca“. I onda svi ti citati iz filma. “Yeah, I know that feeling”, kaže Nastasja Kinski u jednom momentu. Živeo je film među mladima u Beogradu, ako mogu tako da kažem (smeh). U tom momentu svet nije bio kao sada, Amerika je bila simbol slobode. Mi smo gledali američke filmove. Američka provincija, plus veliki grad, to nas je sve intrigiralo. Vim Venders je bio opčinjen tim američkim stereotipima, a i mi isto, cela Jugoslavija je tako gledala Ameriku. To je bilo neko drugo vreme. Sviđala mi se pesma iz filma, sviđala mi se Nastasja, kao i celom svetu, naravno. I to je bilo dovoljno – priča Ilić.

Psiholog i poznati rok kritičar, Žikica Simić kaže za Nova.rs da ono što mu prvo padne na pamet kada se spomene film “Paris, Texas” jeste muzika Raja Kudera i uloga Harija Din Stentona.

– Muzika Raja Kudera je bila revolucionarna, bio je to pravi doživljaj. Sećam se da sam gledao film prvi put na Festu u Sava Centru i sećam se kako je ta njegova gitara odjeknula na početku filma kroz onu ogromnu salu. Odmah vas uvede u potpuno neverovatan ambijent. Mi smo svi znali da je on veliki majstor za filmsku muziku, ali nekako taj saundtrek je definitivno njega promovisao kao velikog autora.

Sa druge strane, Žikica Simić se priseća da je Hari Din Stenton pre ovog filma bio poznat kao epizodista, ali kao izuzetni epizodista.

Film Pariz, Teksas Foto: IFA Film / United Archives / Profimedia

– Ima neko pravilo koje je formulisao jedan američki filmski kritičar, da nema lošeg filma u kojem igra Hari Din Stenton. I ovo je sada bilo prvi put da ga vidimo u glavnoj ulozi. To je bilo fascinantno, jer je on jedan neobičan i nesvakidašnji glumac. Negde sam pročitao da je Vim Venders bio protiv toga da Stenton igra tu ulogu, jer je on dosta stariji od tog lika koji se pojavljuje u filmu. Međutim, Sem Šepard je insistirao da Stenton glumi i mislim da je to izazvalo odličan efekat i ono što čini taj film posebnim. Naravno, uz taj pejsaž koji je snimljen u Teksasu. Venders je snimao film u ranim jutarnjim časovima da bi svetlost bila što bolja i na taj način je uspeo da taj ambijent učini glavnim glumcem. Ta atmosfera, pustinjska, teksaška, je odigrala svoju ulogu odlično – zaključuje Simić.

Period kada je film dominirao, tokom 80-ih, je bio i zlatno doba fatalne nemačke glumice Nastasje Kinski. Mnogi su tada bili zaljubljeni u nju, kako kaže Petar Ilić Ćirilo.

– U tom momentu ona je bila svetska lepotica za kojom su svi žudeli, i mlado i staro. Jedne godine je snimala film na Bledu, ja sam tačno znao gde je snimanje i samo mi je trebao prevoz da odemo i da je upoznamo, jer je moj poznanik Slovenac radio na tom filmu. Ali drugar Zuba “kralj Beograda” koji je imao automobil se uplašio i to mu nikad nisam oprostio, naravno. Ni dan-danas – zaključuje Ćirilo kroz osmeh.

Film Pariz, Teksas Foto: United Archives/Impress / United Archives / Profimedia

Inače, upečatljivu ulogu u filmu „Paris, Texas“ je ostvario i dečak Hanter Karson, koji je glumio sina glavnih likova Trevisa (Stenton) i Džejn (Kinski), ali i Din Stokvel koji je igrao Trevisovog brata i bratovljeva supruga Auror Klemo, francuska glumica, koja dodatno pojačava evropski šmek filma. Jednostavno, sve je funkcionisalo u ovom remek-delu.

Bonus video: Đorđe Matić: Lepa Lukić i Ivo Andrić su direktno povezani

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare