Kristofer Nolan i Kilijan Marfi Foto: BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Kristofer Nolan i Kilijan Marfi pričaju za "Independent" o njihovom zajedničkom filmu koji je trenutno glavna tema za sve ljubitelje sedme umetnosti u svetu.

“Mislim da je Openhajmer najveći film koji sam ikada snimio“, kaže Kristofer Nolan bez trunke ironije. To je ozbiljna tvrdnja nekoga ko je režirao neke od najvećih blokbastera u poslednjih 15 godina – ali nije netačna, piše “Independent”. U srcu biografske drame, u kojoj Kilijan Marfi igra čoveka koji je osmislio atomsku bombu, leži istina planetarnih razmera.

Kada je oružje prvi put testirano – događaj koji je sada poznat po svom kodnom imenu “Triniti”, – postojala je šansa da bi moglo da uništi čitavo čovečanstvo. Takva perspektiva bi verovatno odvratila većinu ljudi od toga, ali ne i Openhajmera, svejedno je pritisnuo dugme.

Foto: Universal Pictures

„Film koji sam želeo da snimim nije smeo da bude manji“, kaže Nolan o ostvarenju vrednom 100 miliona dolara dan nakon svetske premijere u Parizu.

„Ne radi se o novcu i budžetu – veličina priče je ono što me je privuklo. Činjenica da Openhajmer i njegove kolege naučnici nisu mogli u potpunosti da eliminišu mogućnost da bi mogli da zapale atmosferu i unište ceo svet, ideja da neko preuzme taj rizik u ime svih nas i svih naših potomaka. Ne postoji ništa veće od toga.”

Film je, međutim, zavisio od pronalaženja prave ličnosti da oživi Openhajmera. Marfi je sarađivao sa Nolanom pet puta ranije, na trilogiji “Mračni vitez” (2005-12), “Inception” (2010) i “Dankirk” (2017) – ali u sporednim ulogama. Ovog puta, bio je tražen za “glavni posao” i jednog hladnog dana u oktobru 2021. godine, irski glumac je primio poziv od Nolana koji ga je obavestio o tome. Bilo je trenutno “da”.

Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

„Bilo je to na tipičan Krisov način, nije mi rekao da piše scenario“, kaže Marfi.

„Nije bilo upozorenja, samo me je pozvao iz vedra neba i rekao: „Da li bi voleo da ga igraš?“ Lagao bih ako bih rekao da očajnički ne želim da igram glavnu ulogu kod njega. Mislim da bi svaki glumac na svetu želeo da radi sa Krisom, bez obzira na veličinu uloge. To je bio san.”

Nolan je dugo bio jedan od vodećih svetskih reditelja. Nakon što se probio na indie filmskoj sceni sa “Following” (1998) i “Memento” (2000), Nolan koji je rođen u Londonu, snimio je “Batman Begins” (2005) i “The Prestige” (2006), pokazujući da može da upravlja projektima bilo koje veličina za kritički i komercijalni uspeh. U vreme kada je “Mračni vitez” postao film sa najvećom zaradom 2008. godine, on je dobio ključeve Holivuda.

Za Marfija je “Openhajmer” veliki trenutak u njegovoj filmskoj karijeri. Ranije ovog meseca, slušao je kako mu je njegov kolega iz “Openhajmera” Robert Dauni Džunior rekao da će mu se život promeniti sada kada je dobio glavnu ulogu u „ovom ogromnom filmu“. Međutim, sugestija da je ovo Marfijeva probojna uloga bila je zbunjujuća za neke. Na kraju krajeva, glumac se probio na sceni pre više od dve decenije svojim pojavljivanjem u postapokaliptičnom hororu Denija Bojla “28 dana kasnije” (2002). Od tada je stekao svetsko priznanje kao lice gangsterske serije Stivena Najta “Peaky Blinders”. Šta je Marfi rekao o Daunijevoj sugestiji?

Kilijan Marfi i Kristofer Nolan Foto: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

„Iskreno, znam da svaki glumac kaže da sve ovo donosi muku, ali ja ne razmišljam o tome“, objašnjava on. „Peaky Blinders je fenomen – ima ga širom sveta i ljudi ga obožavaju – ali nikada ne možete razmišljati o tom pratećem delu posla, jer onda to ne biste uradili kako treba.”

Okupljanje ogromnog ansambla oko Marfija pomoglo da se prenese grandioznost koju je Nolan tražio. „Razmera u bioskopu je posebna stvar“, kaže on. „Da li dolazi od akcija i efekata? Ili dolazi od okupljanja najuzbudljivijih glumaca tog dana da ispričaju priču o trenutku kada se svet zauvek menja?“

Međutim, Marfi se naježi na podsećanje da će njegovo lice biti na bioskopskim ekranima širom sveta – ni manje ni više – celo leto. „Volim da gledam filmove Kristofera Nolana kada nisam u njima“, kaže on. „Ne morate da se plašite oko veličine vaših ušiju ili bilo čega drugog. Ne snimam filmove da bih mogao da gledam sebe. stvarno ne. Bez obzira na to, želeo sam da gledam ovaj film sa publikom, jer je tako dizajniran.“

Foto: Promo

Kada su u pitanju očekivanja na blagajni i uspeh filma, Nolan kaže da kao reditelj vodi računa o svemu.

„To je kombinacija faktora. Moj impuls je da ispričam priču, ali nisam filmski stvaralac koji radi u vakuumu. Nisam neko ko samo pravi film za sebe. Snimam film koji želim da doživim sa publikom, i pravim ih na nivou budžeta gde zaista morate da pokušate da pronađete najveću publiku. Uživam u tom obliku komunikacije. Mislim da holivudski blokbaster, u svom najboljem izdanju, može da dopre do ljudi na način na koji malo koji drugi oblik, uključujući i druge forme filmova, zaista može. Osim toga, brojevi na blagajnama su obično pomalo apstrakcija.“

Uprkos snimanju blokbastera koji od njega zahtevaju da “vrti stotine tanjira” tokom dužeg vremenskog perioda, Nolan ne pokazuje znake sagorevanja. On je reditelj koji dosledno objavljuje nove filmove svake tri godine, često počinje da radi narednih mesec dana nakon završetka poslednjeg. Čini se da pauza još nije na pomolu.

„Teško mi je da zamislim da ne želim da snimam filmove“, kaže on, a dečji entuzijazam na trenutak preseca ozbiljnost. „Radiću ovo sve dok me neko bude podržavao u tome.”

Bonus video: „Priča o Openhajmeru je priča o našoj civilizaciji“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare