Jedna je od najstarijih galerija u Beogradu, nalazi se u strogom centru grada, u prostoru koji je potpuno devastiran i nema struju. I uprkos tome što usred 21. veka funkcionišu kao da su u kamenom dobu organizuje izložbe. Ali, samo po dnevnom svetlu, do 16 sati. Obećani strujomer čekaju gotovo dve godine, koji samo što nije stigao… Ovo je mali kroki situacije u kojoj se nalazi galerija Grafički kolektiv.
– Nažalost, to sa strujom još uvek nismo rešili. Mi smo, bez obzira na sve, krenuli sa radom, pravimo izložbe u tom prostoru – priča za naš sajt istaknuti likovni umetnik i član Upravnog odbora ove galerije Branimir Karanović, čiji je otac, grafičar Boško Karanović sa još nekoliko kolega učestvovao u osnivanju galerije Grafički kolektiv.
Galerija je osnovana daleke 1949. godine i, posle Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“, najstarija je izložbena institucija u Beogradu. Kolekcija broji više od 4.000 dela, a baš u „Grafičkom kolektivu“ održan je prvi hepening u Beogradu šezdesetih godina prošlog veka. Svih ovih decenija organizovali bi po dvadesetak izložbi godišnje, a osim najznačajnijih domaćih umetnika, u ovoj galeriji mogla su da se vide dela Šagala, Dalija, Madervela, Eroa… I ova galerija bila je simbol Obilićevog venca gde se nalazila sedam decenija. Ali, pre tri godine zgrada, u čijem prizemlju se nalazio Grafički kolektiv, vraćena je restitucijom zakonitim vlasnicima, a oni su prostor prodali firmi koja se bavi prehrambenim delatnostima.
I Grafički kolektiv je morao da promeni svoju adresu. Preselili su se na Kosančičev venac u julu 2018, sa sve dragocenom zbirkom, da bi potom početkom prošle godine, zahvaljujući Ministarstvu kulture, dobili novu adresu i to preko puta Skupštine grada Beograda.
Prostor u Dragoslava Jovanovića 11 od 300 kvadrata potpuno je devastiran. Ali, nisu ruinirane odaje najveći problem, već povratak u „kameno doba“ u 21. veku. Naime, na toj adresi više od decenije nema struje. A bez struje i novca teško da može da se desi preko potrebna rekonstrukcija. Ali, od umetnosti ne odustaju. U neuslovima organizuju izložbe od kada su u tom prostoru.
– Devastiran je prostor, ali moramo da radimo, jer mladi imaju potrebu da izlažu. I nekako funkcionišemo. Radimo kako možemo i moramo. Dok postoji dnevno svetlo, izložba je otvorena i može da se pogleda – kaže Branimir Karanović.
Nisu struja, niti ruiniran prostor jedini problemi sa kojim se suočavaju. Tu je i pitanje dežurstva u galeriji, prostoru koji je mračan, hladan i neprilagođen, podvlači naš sagovornik i dodaje:
– Ali pristaju i sami umetnici da dežuraju jer imaju potrebu da pokažu svoje radove. I ti uslovi neuređenog prostora nekad mogu čak da budu vrlo atraktivni za neke vidove umetnosti. I onda se trudimo da pravimo postavke, gde se radovi kače neuramljeni, na papiru ili se direktno slika na zidovima, poput grafiti umetnosti, prave se instalacije, dakle nešto što ne bi moglo da se nazove klasičnom izložbom… Rešili smo da tako radimo da bi Grafički kolektiv živeo – objašnjava Karanović.
Neizbežno pominje i čitavu „epopeju“ koja je galeriju dovela na novu adresu, umesto prepoznatljive kraj Mažestika:
– Nažalost, taj prelomni trenutak desio se upravo kada smo slavili 70 godina rada, i restitucijom nam je prostor oduzet. Nažalost, ni Sekretarijat za kulturu grada nije reagovao da zaštiti taj prostor, da ga nekako izuzme iz restitucije… – seća se likovni umetnik.
Uprkos svemu što je Grafički kolektiv preživeo u protekle tri godine smatra da je prostor u Dragoslava Jovanovića idealan za galeriju, s obzirom da je mnogo veći i na dva nivoa.
– Trenutno se radi arhitektonsko rešenje za enterijer i izlagački prostor, kancelarije… Kad se završi, mislim da će to biti jedna od najlepših galerija u gradu – kaže Karanović, a na pitanje kada očekuje da se sve završi s obzirom da je obično dug put od rešenja do realizacije, kaže da to zavisi od finansijskih sredstava.
– Trudićemo se da i sami nađemo sponzore. Ali, kod nas se za jedan projekat iz oblasti kulture teško dobijaju velika sredstva. Znate i sami koliko se odvaja za kulturu iz budžeta Republike Srbije… U druge oblasti se ulaže mnogo više novca, jer se taj novac vraća. A mi spadamo u neprofitabilne institucije, pa se baš i ne utrkuju da nas sponzorišu. Ali, imamo obećanje Ministarstva kulture da ćemo dobiti sredstva. Pre neki dan je bio pomoćnik ministarke kulture u galeriji i postigli smo neke dogovore. Finansijsku pomoć je obećao i Sekretarijat za kulturu, jer je ipak u pitanju gradska galerija. Ali, dugo već sve traje. Procedura da dobijemo samo strujomer traje gotovo dve godine. Kao i da se reše zaostali dugovi, koje nismo mi napravili. Ali, ovde sve ide tim birokratskim putem, i to jako sporo – priznaje Branimir Karanović.
U Grafičkom kolektivu u okviru 21 edicije projekta „Kreativno, nestrpljivo, izazovno…“ u toku je postavka koja predstavlja grafike novih generacija umetnika i studenata sa Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu i Filološko-umetničkog fakulteta u Kragujevcu. Izložba će trajati do 3. aprila, a može da se pogleda u periodu od podneva do 16 časova.