Odličan prostor od preko 300 kvadrata na dva nivoa, sa velikim potencijalom za izlaganje, stalnu postavku i grafičke radionice, ali bez struje, sa rupama u plafonu i zidovima... prvi je utisak kada se uđe u Grafički kolektiv na novoj adresi, u Ulici Dragoslava Jovanovića 11.
Osam meseci od dobijanja novog prostora, Grafički kolektiv je danas otvorio svoja vrata umetnicima i novinarima sa željom da ga prikaže i da čuju predloge i ideje za njegovu budućnost.
– Sva pomoć i podrška oko adaptacije prostora, prikupljanja sredstava, povećavanja medijske vidljivosti Grafičkog kolektiva su više nego dobrodošli – kaže umetnička direktorka Ljiljana Ćinkul, zadovoljna što su konačno dobili prostor.
Grafički kolektiv je pre dve godine bio prinuđen da se iseli iz prostora na Obilićevom vencu 27 gde je proveo sedam decenija. Zgrada, u čijem prizemlju se nalazila Galerija Grafičkog kolektiva, vraćena je restitucijom zakonitim vlasnicima, a oni su prostor prodali „Slatkoj kući“ sa Zlatibora i Grafički kolektiv je morao da promeni svoju adresu.
Sa vrednom zbirkom koju čini više od 4.000 grafika velikog formata, preseljen je u svega tridesetak kvadrata na Kosančićevom vencu uz obećanje vlasti da će pronaći bolje rešenje.
– Prostor smo uspeli da dobijemo zahvaljujući razumevanju Ministarstva kulture, koje je obezbedilo i deo sredstava za renoviranje u iznosu od 3.100.000 dinara, što je samo trećina potrebnih sredstava da bismo stvorili adekvatne uslove za predstavljanje svoje kolekcije. Prostor će biti multifunkcionalan. Moći ćemo da imamo istovremeno i dve izložbe, na gornjem i donjem nivou. Biće prostora i za skupove, radionice, promocije, najrazličitije događaje što je odlično – kaže Ljiljana Ćinkul i dodaje da će morati da pronađu donatore i sponzore da bi prikupili potrebna sredstva.
Vlasnik prostora u Dragoslava Jovanovića 11 je Direkcija za imovinu Republike Srbije i oni, kako objašnjava Ćinkul, prvo moraju da reše pitanje struje koja tu ne postoji već 10 godina, da bi onda mogli da krenu u rekonstrukciju.
– Prvo Direkcija za imovinu i distribucija moraju da reše problem struje. To su oni administrativni poslovi koji teku sporo. Zatim nam predstoji raspisivanje tendera. Tavanica je uništena i mora da se sredi, kao i pod. Treba da se uvede voda, sprovede ventilacioni sistem, obezbedi grejanje, hlađenje. Izlozi u donjem nivou ka ulici će ostati, ali prozori na spratu su stari i propali i moraju da se menjaju. Ne mora ništa luksuzno, ali mora da bude u skladu sa osnovnim standardima za galerije, kako bi bila funkcionalna – pojašnjava umetnička direktorka.
– Prvi put me ovde dovela pomoćnica ministra kulture Danijela Vanušić i bila sam oduševljena, uprkos đubretu. Bilo je 15 tona đubreta tu, ali je prostor sa svojim gabaritom i lokacijom odličan – dodaje Ćinkul.
Trenutno stanje prostora, dok se ne renovira, pruža mogućnost za realizovanje različitih projekata – performansa, instalacija, jednodnevnih izložbi i poziva umetnike da se uključe, smatra ona.
Novi prostor prema mišljenju dobitnice Velikog pečata Grafičkog kolektiva 2015. godine, Maje Simić ima ogroman potencijal.
– Radovi na papiru su do sada bili glavna delatnost Grafičkog kolektiva. U novom prostoru moći će da proširi svoje delovanje i na druge oblasti, kao što je video umetnost. Lokacija je odlična, a biće mesta i za arhivu i angažovanje novih saradnika. Nemam dovoljno reči da objasnim značaj toga da 70 godina imamo instituciju koja radi i koja ima veliku reputaciju u inostranstvu. Teško je istaći koliko nam je značila prilika da izlažemo u Grafičkom kolektivu i koliki je njegov uticaj na kompletnu umetničku scenu. Možda ne bismo ni postojali ni bili vidljivi bez Grafičkog kolektiva – rekla je Maja Simić za Nova.rs prilikom obilaska prostora.
Profesor Zoran Todović, laureat Velikog pečata 1990. godine, ističe da je Grafički kolektiv kultna institucija i da je većina njegovih studenata svoje prvo izlaganje imala upravo u Galeriji Grafičkog kolektiva.
– Bilo bi dobro da se oformi novo mlado jezgro kako bi Grafički kolektiv produžio svoju misiju. Grafički kolektiv je u svojoj prošlosti pokušavao da nadomesti i nedostatak prostora za fotografiju i performans. Prvi performans se desio u Grafičkom kolektivu. Sjajno bi bilo da imamo muzej posvećen fotografiji ili muzej posvećen grafici. Nadam se da ćemo sa ovim novim prostorom uspeti da napravimo veliki korak za našu umetnost – da budemo prisutni – ističe Todović.
Kao nekadašnji predsednik Upravnog odbora Grafiičkog kolektiva i neko ko je vrlo dugo prisutan u njegovom radu, Todović smatra da znatno veći prostor od onog na Obilićevom vencu pruža mogućnost da se istovremeno organizuju gostujuće izložbe i postavke radova iz kolekcije Grafičkog kolektiva, kao i da se organizuju rezidencijalni boravci insotranih umetnika, kako bi domaća scena bila vidljiva u svetu.
Dok čekaju da krenu u sređivanje i osposobljavanje novog prostora, u Grafičkom kolektivu ne miruju.
– Mi radimo naše programe na Kosančićevom vencu kao da je sve u redu. Radimo 2. Međunarodni simpozijum posvećen grafici danas, projekat „Durbin istorije“ u okviru koga jednom nedeljno predstavljamo značajne ličnosti za Grafički kolektiv – navodi Ćinkul.
Među značajnim segmentima bogate kolekcije Grafičkog kolektiva, Ćinkul izdvaja grafičku mapu Vladimira Veličkovića koju im je poklonio za 60 godina Gtrafičkog kolektiva.
– Kolekcija se stvara od pedesetih godina i predstavlja presek stvaralaštva u domenu grafike – ističe Ćinkul.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare