Dvadeset godina od izvođenja predstave "Bordel ratnika" Foto: Vesna Pavlović/Muzej Jugoslavije

Centar za kulturnu dekontaminaciju organizovao je razgovor s autorima, glumcima i saradnicima predstave "Bordel ratnika", koja je nastala na osnovu eseja antropologa Ivana Čolovića i predao vrednu dokumentaciju Muzeju Jugoslavije.

Tačno dve decenije od izvođenja pozorišne predstave „Bordel ratnika“, koja je odigrana u prostoru prazne zgrade Muzeja 25. maj, Centar za kulturnu dekontaminaciju organizovao je na tom mestu razgovor s autorima, glumcima i saradnicima, i predao vrednu dokumentaciju Muzeju Jugoslavije, kako se danas zove ova ustanova.

Foto:Vesna Lalić; Medija centar Beograd

Ovo je, po mišljenju svih učesnika, bio svojevrstan omaž Borki Pavićević, dramaturškinji, osnivačici Centra za kulturnu dekontaminaciju.

Predstava je nastala na osnovu eseja antropologa Ivana Čolovića, kao i tekstova drugih autora i raznovrsne sakupljene građe, preispitujući problem raspada jugoslovenskog kulturnog i političkog prostora.

Istoričarka Branka Prpa, koautorka projekta „Moderna – Srpski nacionalni identitet u XX veku“, u okviru kojeg je predstava realizovana, rekla je da je Čolovićeva knjiga“Bordel ratnika – folklor, politika, rat“ bila jedno od vrhunskih dela koja su objašnjavala devedesete godine ne samo kao antropološka, istorijska analiza, nego se suštinski bavi paradoksom na kom počiva srpska nacionalna svest ili njena ambivalentnost.

– Imate tradicionalni deo, kao važan deo te svesti, i onaj moderan, koji osporava i polemiše što bi trebalo biti temelj te svesti. I sukob tog tradicionalnog i modernog je suština što prolazi crvenom istorijom linije poslednja dva veka – istakla je Prpa.

Ivan Čolović je rekao da je uživao što su njegovi tekstovi poslužili kao predložak za predstavu, posebno zato što se ni pre ni posle toga nije našao u toj ulozi, jer nije dramski pisac. Otkrio je i kako je dao naslov knjizi.

– To je aluzija na zbirku francuske evropske poezije koju je izabrao i preveo Danilo Kiš i nazvao je „Bordel muza“, po jednoj pesmi iz zbirke. Istražujući u to vreme lukavstvo ratne propagande, utvrdio sam da se manje propagiralo iskustvo patriotizma, oduševljenje za naciju i narod, nego se rat više prodavao kao potvrđivanje muškosti. I ne samo da je učešće u ratu bilo ponuđeno virilnim muškarcima da potvrde to ili onima koji virilnost još nisu do kraja iskusili već će to u ratu osetiti, nego su se ratnicima nudila i neka seksualna, erotska uživanja. U knjizi je i priča jednog dobrovoljca u nekom ratu kojeg sluša Nenad Čanak i beleži, kaže: „Gledali smo nekakav film, bile su neke kuce i mace, i ovaj kaže nije to za ratnika, daj nešto karanje i ubijanje, rat je seksi“. I na tom primeru se videlo koliko je bilo važno u tom trenutku kada se stvaralo raspoloženje za rat da se podstaknu ovakvi motivi i kako će se steći takva uzbuđenja i zadovoljstva.

Dvadeset godina od izvođenja predstave „Bordel ratnika“ Foto: Vesna Pavlović/Muzej Jugoslavije

Naglasio je da ga je odabir prostora za predstavu naročito fascinirao, jer je bio pun simbolike.

– Muzej 25. maj, Titov rođendan, sa tog mesta je kao u cunamiju sve otišlo, i Jugoslavija. Predstava je bila metafora šta je došlo posle, to je ostavilo jak utisak.

Čolović se prisetio i slavnih glumaca koji su bili deo ovog projekta, kao što su Ljuba Tadić, Đurđija Cvetić, Eva Ras, čije je izjave novinarima nakon premijere zapisao.

– Ljuba je o predstavi rekao: „Nijedna od tih elita ni danas nije okrnjena, uživa iste počasti i privilegije, kao juče.“ On priča o ratnoj eliti, da to što je u ovoj predstavi pokazano, nisu samo ratnici, huligani, dobrovoljci, narodnjaci, nego i akademici, pisci, svako je imao svoje mesto u bordelu ratnika. Đurđija je izjavila: „Predstava podseća poslenike tzv. kulturne elite gde su bili i šta su radili.“ To je i danas opominjuće, jer kada bi se ponovo radila predstava, ova mišljenja bi važila i za nju. Mogli bismo da kažemo, podsećamo vas gde ste bili i šta ste radili.

U razgovoru su učestvovali i rediteljka predstave „Bordel ratnika“ Ana Miljanić, Branko Pavić, autor scenskog dizajna, kompozitor Vladimir Pejković, asistenti rediteljke Bojan Đorđev i Siniša Ilić. Takođe i glumci Aleksandar Đurica koji je tumačio Ivana Čolovića, Vladislava Đorđević, Jelena Ilić, Nataša Marković, Marija Opsenica, Miloš Timotijević, Ivan Tomić i drugi. Moderator je bila Simona Ognjanović, kustoskinja Muzeja Jugoslavije.

Bonus video: Nastup „Fantomki“ na Merlinka festivalu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar