Izložba dva doktorska umetnička projekta, jedan Ane Radulović, a drugi Milice Lojović biće otvorena 27. februara u 19 časova u Galeriji FLU
Izložba slika i crteža na platnu Ane Radulović nosi naziv „Međustanja – transformacije i ciklusi“, dok se Milica Lojović predstavlja s postavkom prostornih slika i crteža koju je nazvala „Pritisak i transformacija – vizuelno artikulisanje tenzije“.
Doktorski umetnički projekat Ana Radulović kao početnu tačku ima metaforičko sagledavanje procesa potpune metamorfoze ili holometabolizma kod medonosne pčele. Taj proces je u radu umetnice izolovan i predstavljen kao univerzalan događaj koji se u vremenu neprestano ponavlja, iznova čineći svet živim i novim.
– Likovnim postupkom preispitujući mogućnosti uvida u jedno takvo biće koje medonosna pčela metaforički predstavlja, prikazana u jednom od stadijuma holometabolizma, ovo umetničko istraživanje postaje sopstvena potraga za bićem. Problemi koje likovno istražujem, tiču se i (ne)prihvatanja pojma o postojanju sopstvene ćelije, nepoznavanju njene veličine, vrednosti, kvaliteta i postojanosti materijala kojim je građena, kao i broja stvarnih i prividnih izlaza iz nje. Bezizlaznost, kao međustanje – prisustvo u nepoznatoj, zatvorenoj ćeliji u kojoj se pčela pod pritiskom preobražava, još uvek nedovoljno razvijena da bi ispunila svoju dužnost napuštanja ćelije, način je prevazilaženja sebe. Ogledajući se u takvom procesu prividnog bezizlaza, čovek, koji ima slobodnu volju, iako ne vidi izlaz, može da se rađa, razvija i menja onim i iz onoga što već u sebi poseduje, što se već sada čini da jeste – objašnjava umetnica, dodajući:
– Stanja kroz koja radovi prolaze tokom procesa nastanka, ulivaju se jedno u drugo, međusobno se otkrivaju, naslućuju i predviđaju. Materijalni elementi jedne slike upućuju na materijalne elemente druge, ostvarujući se naizmenično u cikličnim intervalima. Materijal i tema imaju organsku povezanost – jedno drugome se prilagođavaju na licu mesta i stvaraju autentičnu sredinu u kojoj se radnja razvija do one mere do koje je eksperimentisanje moguće. Paradoksalno, taj trenutak uvek ukazuje na mogućnost da se iz tog rada izvede jedan sasvim nov rad.
Izložba „Pritisak i transformacija – vizuelno artikulisanje tenzije“ predstavlja deo doktorskog umetničkog projekta Milice Lojović i obuhvata radove nastale u poslednjih nekoliko godina. Reč je o kompozicijama različitih formata, koje su nastale kao rezultat istraživanja i eksperimentisanja sa neklasičnim slikarskim materijalima i tehnikama.
Savremeni život, kako ukazuje Lojovićeva, podrazumeva stalnu izloženost i suočavanje sa različitim oblicima pritiska i kolektivnih trauma.
– Kroz stvaralački proces, transformišem lična iskustva stresa, napetosti, svakodnevnog pritiska. U ovom procesu, radovi nastaju kao svojevrsno odražavanje unutrašnjeg stanja svesti i ličnog doživljaja sveta. Menjajući uobičajene okvire klasičnog slikarskog platna, upotrebljavam tekstil kao jedan od ključnih elemenata za stvaranje slike. Mehanički savijam i lomim njenu površinu tretirajući je kao višeslojnu strukturu. Platno tretiram bojom, gužvam i transformišem pod pritiskom, dovodim u relaciju sa drugim platnima, preklapam ih, suprotstavljam… Slika i stvarnost čine jedinstvenu logičku strukturu. Slika postaje prostor doživljaja koji izaziva posmatrača na intimno iskustvo i omogućava mu aktivno učestvovanje u stvaranju značenja slike – reči su umetnice.
Izložba će u Galeriji FLU trajati do 6. marta.
Bonus video: Kreativni izvori Spajka Lija