Životinjska farma - Makedonija (Strumica), Foto: promo Joakimfest

Međunarodni pozorišni festival, 15. Joakimfest, biće održan od 8. do 13. oktobra ukoliko se epidemiološka situacija ne pogorša, najavljeno je na konferenciji za novinare u Knjaževsko-srpskom teatru u Kragujevcu.

Pod sloganom „Pozorište u izolovanom društvu“ biće izvedeno šest predstava, četiri inostrane i dve domaće.

U čitavom nizu strukturalnih promena koje je u poslednje dve godine inicirao umetnički direktor i selektor Slobodan Savić, najnovija je da festival od ove godine menja ime u „Joakimfest“ (ranije „Joakim Inter Fest“).

Kao i prošle godine, Savić ostaje privržen evro-regionalnom konceptu i predstavama modernog, savremenog pozorišnog senzibiliteta i recentnog pozorišnog izraza, podjednako na planu estetike i tematike, navedeno je u saopštenju Knjaževsko-srpskog teatra.

Miloš Krstović, direktor teatra i festivala i Slobodan Savić, selektor/Foto: promo Joakimfest/DENIS DANICIC

Na repertoaru „Joakimfesta“ biće Ibzenova „Lutkina kuća“ u režiji Botonda Nađa i produkciji Državnog mađarskog pozorišta iz Kluža, Fazbinderov „Zašto je poludeo gospodin R?“ u režiji Boba Jelčića (Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd), „Filoktetova rana“, po komadu Hajnera Milera i u režiji Borisa Krasteva (Pozorišna laboratorija „Sfumato“, Sofija), „Zapravo, prelepo je“ Volkera Šmita (Nemačko državno pozorište, Temišvar), „Gustav je kriv za sve“ Kokana Mladenovića (Pozorište “Kostolanji Deže”, Subotica) i Orvelova „Životinjska farma“ koju je režirao Ljupčo Georgievski (Narodno pozorište „Anton Panov“, Strumica).

„Svet je i pre pandemije virusa Kovid -19 bio polarizovan i podeljen. Na bogate i siromašne, na velike sile, globalne vladare i male narode, na velike i male kulture… Danas je svet podeljen, uz sve nabrojane i nenabrojane podele, na zdrave i bolesne od virusa. Podnaslov ovogodišnjeg festivala „Pozorište u izolovanom društvu“, na prvi pogled, referira na tešku situaciju u kojoj su se našli svet, umetnost i pozorište u vremenu pandemije, ali to je samo prvi sloj, prvi nivo značenja“, kaže selektor Savić.

Navodi da je birao predstave koje na „relevantan pozorišni način tematizuju život u izolovanom društvu“.

Slobodan Savić, Foto: promo Joakimfest/DENIS DANICIC

„Svejedno je da li smo izolovani zbog bolesti, siromaštva, uskraćenih ljudskih prava, unutar sopstvene porodice (kao Ibzenova „Nora“), unutar mikro totalitarne zajednice kpoja implicira društvo u celini („Životinjska farma“), u virtuelnom i viralnom svetu („Zapravo, prelepo je“), u svetu post istine („Filoktetova rana“), kategoričkog imperativa napretka i uspeha („Zašto je poludeo gospodin R?“) ili kao jeftina, manipulacijama podložna radna snaga čiji je protagonista tzv. mali čovek („Gustav“). Mi koji živimo na Balkanu, i u Srbiji, vrlo dobro znamo kako je živeti u izolovanom društvu: izolovanom ekonomski, politički, kulturno…iza zatvorenih granica, iza spuštenih rampi. Pozorište koje na umetnički i estetski referentan način tematizuje različite vrste izolacije u središtu je moje ovogodišnje selekcije. To je suština. Kovid -19 je samo jedna od referenci“, pojasnio je Savić.

Selektor je dodao da „uprkos teškoj, neizvesnoj situaciji, Joakimfest i ove godine slavi i neguje estetski sofisticirano, društveno odgovorno, subverzivno i emancipatorsko pozorište koje se hvata u koštac s gorućim problemima i fenomenima vremena i sveta u kojem živimo“.

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare