Nema velike razlike gde igramo ovaj komad, i u Prištini i u Beogradu publika je divno reagovala, a Njujork je posebna priča, kaže za Nova.rs Jetona Neziraj, autor drame „Balkan bordello“ koja će večeras premijerno biti izvedena u Teatru La MaMa.
Reč je o predstavi koju je režirala Bljerta Neziraj a koju su zajednički uradili Atelje 212, Teatar Ćendra iz Prištine i Teatar La MaMa iz Njujorka u izvršnoj produkciji Beke Vučo ispred Fondacije My Balkans.
Ova epska priča o dobu bezumlja u kojem trenutno živimo „Balkanski bordel: saga o jednoj balkanskoj porodici“ zasnovana je na Eshilovoj trilogiji „Orestija“. Komad govori o traumatizovanim društvima koja sama sebe izjedaju, suočava nas s ratom kao mašinerijom uništenja, u kojem život i normalnost polažu oružje pred neverstvima i zlom ljudi. Drama dotiče suštinu balkanskog temperamenta, prati uzlete i padove ljudske duše i ističe apsurdnost epohe, antičke ali i savremene koja se temelji na nasilju i mržnji.
#related-news_1
– Mislim da je to sudbina ljudskog roda da nikada ne može da nauči nešto od tragedija. Međutim, naša je uloga da podsetimo ljude na rat koji uvek može da se ponovi. U Prištini su nakon premijere neki nemački novinari pitali mlade ljude o ovom komadu, a oni su im odgovorili da su se umorili više od ratnih tema. I pitali su mene i ja sam rekao da su to oni ljudi koje treba da dovučemo da gledaju ovu predstavu jer mladi koji se ne sećaju, na primer, devedesetih godina, upravo su ti koji će uzeti oružje i krenuti prvi u rat jer ne znaju šta je to. Ratovi su prisutni i stoje nam nad glavom celo vreme posebno na ovim područjima, i ne smemo to zanemariti i osećati se komotnim i smatrati da je to nešto što pripada prošlosti – upozorava Jeton.
Drama „Balkan Bordello”, podseća, napisana je 2015. godine po narudžbini Crnogorskog Narodnog pozorišta iz Podgorice u bliskoj saradnji sa režiserom Stevanom Bodrožom.
– On je, čini mi se, predložio da napravimo “Orestiju”, jednu novu varijantu. Kada sam ponovo pročitao Orestiju imao sam utisak da neću uspeti. Ali, bilo je kasno, nije bilo povratka. Štaviše bio je i Stevan tu da me ohrabruje i nadahnjuje idejama – priča Jeton i napominje da je originalni naslov drame bio dvoznačan “o.REST.es IN PEACE”, ali ga je promenio 2017. kada je drama drugi put postavljena u Nacionalnom pozorištu Kosova, jer je smatran komplikovanim.
Tako su došli do novog naslova “Balkan Bordelo” a režirao ju je Andraš Urban.
– Ova koprodukcija je započela sa Teatrom La MaMa, u međuvremenu se to proširilo i bili smo presrećni kada je naš partner postao Atelje 212. U jednom trenutku sam gubio nadu da su beogradska pozorišta zainteresovana ne samo za tu predstavu nego generalno za saradnju sa pozorišnim ljudima sa Kosova. I zato smo srećni u trenutku kada su ti oblici tako retki, a desili su se. Izgleda da je teatar jedina oblast u kojoj Albanci i Srbi mogu da sarađuju – rekao nam je Neziraj.
Dramaturzi su Dimitrije Kokanov i Zišan Ugurlu, a internacionalnu autorsku ekipu čine i kompozitor Gabrijele Marangoni, kostimografkinja Gabrijel Beri, scenografkinja Marija Kalabić, dizajner svetla i vizuelni koncept Niko de Roj, koreograf Đerđ Prevozi, majstor svetla Jan Perego.
– Sužen je komunikacijski prostor, u malom ali značajnom obliku, ali scena može da ima veliki učinak na društvo. I zato smatram da taj prostor mora da ostane slobodan u kojem ljudi mogu neometano da sarađuju i kreiraju, i da stvaraju kulturne projekte. Scena koju želimo metaforički da prikažemo je ostala jedina u kojoj ljudi mogu da sarađuju i pored svih barijera sa kojih se sučeljavaju na svakom koraku. Jezik je uvek prepreka, a još veća je nedostatak znatiželje šta se dešava u susedstvu i to se teško prevazilazi i to jeste problem – ističe Jeton Neziraj koji je često u Beogradu gde ima brojne prijatelje.
Otkriva nam da priprema tekst za Dina Mustafića koji će biti izveden u Tirani, politički kabare na Balkanu, a sledeće godine radi poseban projekat o Handkeu.
– Ova predstava je naš politički stav. Koprodukcija „Balkan Bordello“ je prvenstveno i smišljena za Njujork. Činjenica da smo zajedno, da izlazimo sa pojedinim temama koje su relevantne, možda je najbolje kako se možemo izraziti. Večeras nastupamo u Teatru La Mama i veliko je uzbuđenje.
U predstavi igra međunarodna ekipa glumaca Oni Džonson, Džordž Drens, Judžin de Pudžin, Valoa Mikens, Mati Barber-Bokelman, Met Naser, Verona Kodža, Kuštrim Hoča, kao i Svetozar Cvetković i Ivan Mihailović iz Ateljea 212.
Večeras je prvo od devet izvođenje komada „Balkan Bordello“ u Teatru La MaMa u Njujorku a kuriozitet je da naš dramaturg Dimitrije Kokanov ima zakazano javno čitanje svoje višestruko nagrađivane pozorišne drame „Kretanje“ na engleskom jeziku, što je posebno značajan događaj.
Bonus video: 65 godina Ateljea 212