Foto:Physical ArtMedia / Beogradski festival igre

Na poziv Beogradskog festivala igre i Nacionalne fondacije za umetničku igru Aje Jung, u Beogradu danas boravi delegacija italijanskog Ministarstva kulture, na čelu sa savetnikom ministra, Mulom Sunganijem, čija je nadležnost igra i scenska umetnost u Italiji.

Reditelj i koreograf italijansko-afričkog porekla, Sungani je osnivač trupe i škole u Rimu. U italijanskoj Vladi i timu ministra Đenara Sanđulijana, njegov zadatak je da osnaži postojeće i kreira nekoliko novih baletskih kompanija, učini vidljivijim brojne italijanske festivale, a savremenu igru – pokretljivom i dostupnom u svim regionima Italije.

Beogradski festival igre je već 21 godinu važna stanica za sve italijanske koreografe i trupe, pa postoji nekoliko sporazuma koji vezuju ovu manifestaciju sa različitim teatrima, ali i regionima u Italiji.

– Protokol koji Beogradski festival igre ima sa teatrima u Venetu za nas je od velike važnosti. Proširili smo saradnju na Emiliju Romanju i dobili prvo baletsko takmičenje u Bolonji na čijem je čelu Aja Jung, ali i petogodišnji memorandum između Festivala igre i naše Fondacije Ater iz Modene, koja je najveći promoter umetničke igre u Italiji. Na osnovu tog memoranduma i dugogodišnje saradnje Beogradskog festivala igre i Ministarstva kulture Italije, podržavamo i podržaćemo dolazak važnih trupa i umetnika u Srbiju – dodaje Sungani.

Delegacija Ministarstva kulture iz Rima biće gost Baletske škole Nacionalne fondacije za igru koja u Beogradu radi po programu Baletske akademije iz Rima. Učenici će posebno za ovu priliku izvesti program koji su nedavno predstavili na takmičenju u Bolonji.

Delegacija će takođe imati priliku da u Jugoslovenskoj kinoteci pogleda delove dokumentarnog filma „Abundace“ koji prati dve decenije dugu istoriju Beogradskog festivala igre.

– Raditi sa Ajom i timom njenog Festivala – je privilegija. To će vam u Italiji svako reći. Zahvalan sam duboko na tome da je u Srbiji predstavljeno na stotine italijanskih igrača, kao i da su se ovde izvele neke od najvažnijih produkcija italijanskih koreografa. Od Baleta milanske Skale i Aterbaleta, do trupa iz Katanije, Firence, Ankone, Rima, Čezene… Ukratko, sve što može stati u antologiju savremene igre u Italiji videla je publika u Srbiji zahvaljujući ovom Festivalu – smatra Sungani.

Italija broji više od 7.500 registovanih škola i studija za igru. Računa se da je oko četiri miliona mladih uključeno u ovu oblast. Kada se to pomnoži sa njihovim porodicama i okruženjem, jasno je da postoji publika za koju je potrebno neprestano stvarati. Uz to, važno je i za same igrače obezbediti budućnost. Činjenica je da poslednjih nekoliko decenija većinu igrača u svetskim trupama čine upravo Italijani.

– Da, balet i igra su u Italiji veoma važni. Međutim, poslednjih godina je došlo do prevelike ekspozicije konceptualnog i istraživačkog teatra od strane agenata i institucija. Sada se vraćamo promovisanju svih jezika kako bi došli do različitih senzibiliteta i publike. Novi mediji nas uče da ljudi žele da budu protagonisti. Da bismo ponovo privukli više publike – govorim o živim umetnostima – neophodno je otvoriti drugačiji, novi dijalog sa gledaocem. Postavljanje koreografa na pijedestal je anahron i pogrešan pristup koji ne pomaže italijanskoj igri. Moramo se vratiti na izgradnju odnosa poverenja sa javnošću. Uveren sam da ćemo biti još uspešniji, kako na nacionalnom, tako i na međunarodnom planu, kada predložimo jezik koji identifikuje Italiju. Važno je slediti Made in Italy princip – dodaje Sungani.

O saradnji sa čelnim ljudima u Vladi i njihovom odnosu prema umetničkoj igri, on kaže:

– Ova Vlada, ministar Sanđulijano, sekretar Mazi sa kojim imam čast svakodnevno da sarađujem, izuzetno veruju u igru, smatraju je kompletnom i visokoobrazovnom umetničkom i izražajnom formom, ali ujedno znaju da je potrebno ponuditi široko obrazovanje i mogućnost različitih susreta, da bi ljudi u potpunosti razumeli ovu umetnosti u svojoj najsloženijoj artikulaciji. Zbog toga sam pozvan da pomognem. Ministarstvo nastoji da ponovo pokrene dve velike baletske kompanije pored onih koje deluju u Rimu, Milanu, Napulju i Palermu, da dodatno unapredi i reguliše nastavu u privatnim školama igre, da reorganizuje i investira u profesionalni terpsihorejski sistem i pronađe, takođe kroz optimizaciju i saradnju sa drugim ministarstvima i lokalnim vlastima, resurse neophodni za podršku čitavom sektoru produkcije – zaključuje Sungani.

Bonus video: Dve nagrade za film „Čuvari formule“ na festivalu u Lokarnu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar