Izložba crteža Mrđana Bajića u Galeriji RIMA u Beogradu

Podeli:
Mrđan Bajić, Foto: Vladimir Popović/Promo

Izložba crteža Mrđana Bajića biće otvorena 30. juna u Galeriji RIMA u Beogradu. Zbog trenutne situacije sa koronavirusom, u galeriji kažu da neće biti klasične ceremonije otvaranja, već će publika moći da pogleda izložbu u periodu od 19 do 21 časova.

Nakon izložbi crteža i skulptura organizovanim u kragujevačkom prostoru Galerije RIMA, Mrđan Bajić će u beogradskom prostoru izložiti crteže velikih formata koji su nastajali u proteklih nekoliko godina.

Pored najnovijih crteža, u okviru postavke biće predstavljeni i crteži iz ranijih stvaralačkih epoha Mrđana Bajića, kako bi se značaj i uloga crteža sagledala hronološki i problemski iz više perspektiva, najavila je Galerija.

„BRING ME BACK“, 2017, Foto: Promo

Crtež je kao medij prisutan od samih početaka umetničke prakse našeg značajnog umetnika i zauzima važno mesto u Bajićevom radu.

Umetnik je 1983. godine, prilikom svoje prve samostalne izložbe u Galeriji Doma omladine u Beogradu, obrazložio kako crtež funkcioniše u odnosu na njegovu praksu: “Crtež je prirodna pojava. Crtanje teče kao priprema, uporedo ili mešajući se u vajanje; crtež kao učesnik u prizoru (pretvaranje istog u slično); ili, pak, crtež kao samostalna varijanta“.

Recentan opus crteža, koji će biti predstavljen u Galeriji RIMA, označava važnu promenu unutar samog medija crteža time što se umetnik okreće elementarnim crtačkim praksama, sukobljavajući dokumentarne i fiktivne, odnosne faktografske i ekspresivne tematske elemente.

„RADNIČKA KLASA IDE U RAJ“, 2017, Foto: Promo

„Kroz cirkularno i umreženo baratanje elementima, simbolima i predstavama lične i/ili kolektivne memorije uz paralelno preispitivanje pamćenja svetske baštine, Mrđan Bajić se u svojim crtežima služi naizgled jasnim i čitljivim obrisima predmeta (Miki Mausom, Partenonom, londonskim dabl-dekerom, Gorgonom…) postavljenim u destabilišuće prostorne odnose, kako bi  zapravo destabilisao pogled posmatrača i pokrenuo ga na razmišljanje i sumnju u sliku sveta koja se iznova konstruiše pred nama“, navedeno je u saopštenju Galerije.

Autorka teksta u katalogu, istoričarka umetnosti Marija Stanković, primećuje da „kada razložimo mrežu motiva i značenja na crtežima Mrđana Bajića, vidimo da: idejni i tematski okviri iz kojih umetnik preuzima fragmente kao vizuelne repere u svom radu, obuhvataju lokalni, (bivši i post) jugoslovenski kontekst, koji paralelno operiše sa kontekstom, granicama i simbolima savremenog sveta“.

„CRVENO ILI CRNO“, 2017, Foto: Promo

„Jedan deo crteža velikog formata moguće je razumeti kao problematizaciju odnosa pojedinca i/ili kolektiva prema nasleđu. Kada mislimo o nasleđu, mi nužno mislimo na sećanja, pamćenja, identitete, na društvene, geo-političke i ideološke stvaralačke procese usmerene ka prošlosti, koja se pak retko otima rukama sadašnjosti. Nasleđe nije zaokružen i zanavek definisan entitet, već proces oživljavanja i korišćenja materijalnih i nematerijalnih svedoka prošlosti. Izložbu crteža Mrđana Bajića u Galeriji RIMA možemo interpretirati kao gradaciju mikro i makro društvenih situacija u kojima je moguće otkriti sukobe, agresiju, fragmentarnost, nestabilnost i semantičku složenost ličnog, nacionalnog, umetničkog i kultunognasleđa“, ističe Stanković.

U toku izložbe planirana je promocija nedavno objavljene monografije u izdanju Galerije RIMA, posvećene crtačkom opusu Mrđana Bajića, koju potpisuju autori Olivije Kaplen, Antonelo Tolve i Branka Arsić.

Publika može pogledati izložbu do 30. jula.

Komentari

Vaš komentar