Iz isprepletene lične životne priče, Stivi Niks je pronašla inspiraciju za pesmu koja i dalje veličanstvena, 45 godina kasnije.
Kada je Fleetwood Mac snimio “Tusk”, njihov dvanaesti studijski album i prvi nakon čuvenog “Rumours” iz 1977. godine, bili su verovatno najveći, ali i najdisfunkcionalniji bend na svetu, piše sajt „Qthemusic“.
“Rumours” je lansirao Fleetwood Mac u megazvezde, prodajući 10 miliona primeraka u mesec dana od izlaska i osvajajući vrhove top-lista i na zapadnoj i na istočnoj strani Atlantika. Navodno jednostavna lepota pesama, harmonijska igra Stivi Niks, Kristin Mekvi i Lindzija Bakingema, i čvrstina folk-bluz pristupa benda su se svideli kako kritičarima tako i fanovima. Međutim, uza nastanka albuma je bio prikriveni lični haos članova benda.
Razotkrivanje isprepletene mreže ličnih odnosa, povremenih afera, prevara i zavisnosti iza bilo kojeg kasnijeg stvaralaštva Fleetwood Mac-a iz kasnih 70-ih godina je izazovan zadatak… Ali dok su pesme poput „Go Your Own Way“ i „Dreams“ sa “Rumours-a” eksplicitno o raskidima veza između autora benda, inspiracija iza pesama sa albuma “Tusk” je nešto složenija da se shvati.
I od svih pesama na “Tusk-u”, najduža i najpoznatija pesma na albumu je takođe najmisterioznija – i najviše srceparajuća.
Pesmu “Sara” napisala je Stivi Niks, snimljena je prvo kao 16-minutni demo na klaviru, koji je prvo ona odsvirala Donu Henliju iz grupe Eagles, s kojim je tada bila u vezi. Ohrabrena njegovim odgovorom, snimila je ispoliraniji demo sa dugogodišnjim producentom Fleetwood Mac-a, Kenom Kailetom, i odnela pesmu bendu. Konačna verzija pesme na albumu bila je svedena na šest minuta i 22 sekunde, dok je singl bio još kraći – četiri minuta i 37 sekundi.
Čak i prema otvorenim priznanjima članova Fleetwood Mac-a, “Sara” se odmah ističe kao izrazito, gotovo neugodno lična, istovremeno strašno lepa i strašno tužna. Retka, intimna produkcija i strastveni vokali Stivi Niks – čak i u četvorominutnom izdanju – i dalje izazivaju jezu, 45 godina nakon njenog objavljivanja.
Takav je bio njen emocionalni uticaj da je odmah po objavljivanju albuma počela spekulacija o njenim stihovima. „Tonuti u moru ljubavi“, pevala je Niks, „Gde bi svi voleli da se udave… ali sada je prošlo“. I onda, „Sara, ti si pesnik u mom srcu. Nikad se ne menjaj, i nikada ne prestaj.“
Skoro od trenutka kada je album objavljen, fanovi i kritičari su želeli da znaju: ko je Sara? I šta je ona značila za Stivi Niks?
U intervjuu za radio emisiju BBC-ija „The Tommy Vance Show“ 1994. godine, Stivi je pokušala da objasni: „Sećam se večeri kada sam je napisala. Sela sam sa jako dobrom prijateljicom čije ime je Sara“, otkrila je. „Ona voli da misli da je pesma cela o njoj, ali zapravo nije potpuno o njoj. Radi se o meni, o njoj, o Miku, o Fleetwood Mac-u. Radi se o svima nama u tom trenutku”, kaže Stivi i dodaje:
„U pesmi ima malih delova o svakome od nas i kada je imala sve ostale strofe, zaista je obuhvatala veliku grupu ljudi. ‘Sara’ je vrsta pesme u koju možete da se zaljubite jer sam se i ja zaljubila u nju.“
Četiri decenije kasnije, istina i dalje ostaje neuhvatljiva. „Sara“ je ili ova stvarna osoba, „jako dobra prijateljica“ Sara Rikor – koja je bila s njom kada je snimila originalni 16-minutni demo – ili, kako se kasnije ispostavilo, nešto sasvim drugo: željeno dete, muza ili metafora za ljubav, gubitak, izdaju.
U svakom slučaju, „Sara“ ostaje neizbrisivo i neraskidivo povezana sa bolno isprepletanim privatnim životom Stivi Niks u to vreme.
Fleetwood Mac u eri albuma “Rumours” zapravo su bila dva para: Džon i Kristin Mekvi, i Lindzi Bakingem i Stivi Niks, uz Mika Flitvuda kao stabilizirajuću prisutnost na bubnjevima. Do 1976. godine oba ta romantična odnosa su se završila u kokainskom haosu grupi afera, optužbi i grupi devojaka. Stivi Niks se prebacila sa Bakingema na frontmena grupe Eagles, Dona Henlija, ali dok je bila sa njim započela je aferu sa Mikom Flitvudom – koji je, da dodamo u celu zbrku, bio oženjen u to vreme, za Dženi Bojd, mlađom sestrom Peti Bojd, supruge Džordža Harisona.
„Mik i ja nikada ne bismo imali aferu da nije bilo žurke i svi smo bili potpuno pijani i izgubljeni na kokainu, i, znate, završili smo kao poslednje dve osobe na žurci“, kasnije je rekla Stivi Niks u emisiji „Master Class“ Opre Vinfri. „Pa šta mislite? Nije teško shvatiti šta se dogodilo – i ono što se dogodilo nije bila dobra stvar. Bilo je osuđeno na propast. Bila je to prokleta stvar, izazvala je mnogo bola svima, nije dovela ni do čega.“
Kasnije je rekla u intervjuu za MTV Fanatic 1998. godine.
„Sara je uglavnom bila o Miku. I, ah, bilo je to o svemu što se događalo u to vreme, ali on je bio, razlog za početak toga.“ Sam Mik Flitvud je napisao u svojoj knjizi „Play On“: „Zaljubio sam se u Stivi Niks i bilo je haotično, tokom turneje, i bila je to luda ljubavna afera koja je trajala duže nego što se bilo ko od nas zaista seća – verovatno nekoliko godina.“
Do 1979. godine, isprepletena mreža ljubavi i laži postala je još složenija kada je Mik Flitvud započeo još jednu aferu, sa pomenutom najboljom prijateljicom Stivi Niks, Sarom Rikor. Par će se kasnije venčati – ali u to vreme, osećaj izdaje bio je dubok. Ne samo Mikova izdaja, već, što je još bolnije, Rikorove.
„Imala sam veoma dragu prijateljicu čije ime je bilo Sara koja je jednostavno otišla za Mikom,“ rekla je za “Independent” 2011. godine. „I zaljubili su se, i onda, Sarin muž me zove da kaže ‘Sara se uselila kod Mika ovog jutra. I samo sam mislio da bi možda želela da znaš.’ To je bilo za vreme snimanja albuma. Tako da sam izgubila Mika, što iskreno nije bio toliki problem jer je to bio nestabilan odnos. Ali gubitak moje prijateljice Sare? To je bio ogroman udarac. Sara je izbačena iz studija od strane ostalih članova benda… I ja čak nisam ni direktno gledala Mika. To je trajalo mesecima.“
Tipično za Fleetwood Mac, tuga se pokazala kao inspiracija. „To je bilo sjajno gorivo za pisanje!“ nastavila je. „Pesme su samo izlazile iz nas.“
Priča o „Sari“ ima još jedan zaokret. Stivi Niks je započela aferu sa Flitvudom dok je još bila sa Donom Henlijem – i u intervjuu za “GQ” 1991. on je izneo bombu.
„Duboko verujem da je Stivi ostala trudna sa mnom“, otkrio je Henli. „I dala je detetu ime Sara, i imala je abortus, a zatim napisala pesmu istog imena posvećenu duhu abortiranog deteta. Tada sam gradio svoju kuću, i u pesmi postoji stih koji kaže, ‘I kada gradiš svoju kuću, pozovi me’.“
Ako je Henlijevo otkriće proizašlo iz gorčine zbog njene prevare, Niks je bila besna što je tako otvoreno govorio o tako ličnoj traumi.
„Odao je tajnu o mom abortusu“, rekla je 1994. godine. „Rekao je velikom časopisu, otkrio celu istinu… Postoje stvari o kojima bih mogla da pišem, ali to nikada ne bih rekla. Nikada ne bih svetu to rekla.“
Dvadeset godina kasnije, malo se predomislila, rekavši za “Billboard”, „Da sam se udala za Dona i imala to dete, i da je bila devojčica, dala bih joj ime Sara.“
Izdaja najbolje prijateljice, gubitak nerođenog deteta ili bol zbog propale ljubavne afere… Genijalnost Stivi Niks u remek-delu o ljubavi i gubitku je u tome što pesma može biti o bilo kojoj od ovih stvari, ili o svima istovremeno.
I postoji jedan dodatak. Sedam godina nakon što je napisala pesmu, Stivi Niks se prijavila u Betty Ford Centar da bi dobila tretman za svoju nekontrolisanu zavisnost od kokaina. Pseudonim koji je koristila? Sara.
Bonus video: Džimi Hendriks – Živeo je kratko, ali je ostavio neizbrisiv trag u rokenrolu