Lusija Alemani Foto: Promo

Rediteljka Lusija Alemani (Lucía Alemany) rođena je 1985 u Traigiri, malom mestu u Španiji. I upravo se tu odvija radnja njenog prvog dugometražnog filma "Nevinost", na kom je i ko-scenaristkinja, i koji će beogradska publika premijerno moći da pogleda na otvaranju festivala "Dani katalonskog filma", 28. oktobra u Jugoslovenskoj kinoteci. Sa njom razgovaramo o ženskom stvaralaštvu u filmu, o maloj sredini čije lepote, al i manjkavosti ilustruje u svom debitantskom delu, kao i strogim okvirima tradicije, posmatrane iz ugla različitih generacija.

Da li biste nam predstavili svoj film – beogradska publika će uskoro imati priliku da ga pogleda?

Film “Nevinost” moj je prvi film, a snimljen je u malom mestu Traigera, gde sam rođena. Nakon studija, vratila sam se da ovde i živim, a u filmu ćete primetiti i koliko mi je ovo mesto važno.
“Nevinost” je pre svega realističan film. Osnova filma je upravo realističnost, koju dočaravaju mladi glumci, svežina i optimizam koji donose. Verujem da će zbog te jasne veze sa stvarnim životom, svaki gledalac doživeti ovu priču kroz neko svoje iskustvo.

U filmu su i već poznata glumačka imena , poputi Laia Marulja (Laia Marull) i Serhija Lopeza (Sergi López), ali i mnogo mladih glumaca kojima je ovo, kao i vama, prvi projekat…

Tako je, većina njih i nisu profesionalni glumci. Karmen Arufat (Carmen Arrufat), glumica koja je dobila glavnu ulogu u tom trenutku, tada i nije bila glumica. Kao sa filmom, tako i sa glumačkom ekipom – srce ove priče je što je moguće više realizma. Meni je bilo važno da se ambijent srednje škole u kojoj se radnja delom dešava bude autentičan, sa tamošnjih ljudima, njihovim načinom govora i doživljaja sebe. Iz posebnosti grada, proističe i posebnost njegovih stanovnika. Već dok je pisan scenario, znala sam koji će ljudi igrati koje uloge. Na primer Bogdan – on se i u stvarnom životu zove Bogdan, šanker je u lokalnom baru ceo život.

Foto: Promo

Doći do svog prvog filma nije uvek lak process. Da li ti je to što si mlada žena, rediteljka, bila otežavajuća ili olakšavajuća okolnost ?

Ta je situacija, zahvaljujući ranijim borbama, u Španiji zaista bolja. Upravo mi odobren i drugi projekat, i baš zato što sam žena. U slučaju filma “Nevinost”, producent je upravo želeo film koji piše žena, režira žena, koji je o ženama… Što se tiče samog finansiranja filmova, tačno je da sada za javne subvencije ženama daje više bodova, ali to ne znači uvek da ćete finansiranje izvesno i dobiti…

Da li je priča vase junakinje nekim delom i vaša?

Dok sam pisala scenario sigurno da sam prenosila i lično iskustvo. Ali čim bih se zaigrala ( jer nisam mislila na stvarnost, već na film) priča je odlazila od mog iskustva. Kada je Karmen, koja igra glavnu junakinju, ušla u priču, ona je postala ona, a ne ja. Bila sam u službi filma i stvarala kroz ekipu i kroz sebe. Dakle, već u scenariju ova se priča “odvojila” od mene, a verujem da će svaki gledalac doživeti na svoj način. I da će je svako “dekodirati” na svoj način – emocijom, rasuđivanjem, svojom stvarnošću…

Foto: Promo

Rekli ste negde da ste imali i „božansku pomoć“.

Da, istina je, seoski sveštenik je bio divan – u crkvi, na svakoj misi u 7 sati, objašnjavao je planiranje filma, zamolio za strpljenje i davao naredbe za sledeći dan, kao… “morate ukloniti automobile sa trga“, „svi koji će možda biti pomoćnici na takvom mestu”… prava božanska pomoć.

Foto: Promo

Lis, tvoja junakinja je pod strogim pritiskom pravila sredine u kojoj odrasta. U kojoj meri je i film način da se doprinese promeni tog strogog stava prema odrastanju i odgoju devojčica, i osnaživanju žena uopšte? Kada su recimo ljudi u vašem gradu videli film i prepoznali se kao što ste ranije rekli, da li se nešto promenilo?

Ja sam i počela da snimam filmove iz te utopijske, uobičajene vizije mladih ljudi da mogu menjati svet. Ali onda, čekaju vas mnoga razočarenja. Da li se nešto promenilo – pa ne ne mogu da kažem, to pre zna svako iz svoje svakodnevice. Naravno da sam želela da ljudi prepoznaju stegu porodice koja ne razume svoje dete, kada je pritiskaju i očekuju da prati ustaljeni obrazac – a ona ga razbija. Na kraju, ne znam da li sam to filmom postigla, ali ako ljudi gledaju, smeju se ili plaču emocije su pokrenute, i to je dovoljno.

Bonus video: Bono Voks na Sarajevo Film Festivalu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar