Od modne influenserke sa milionima pratilaca na Jutjubu do najtiražnije spisateljice koja je u francuskoj javnosti izazvala opštu buru, tako bi se ukratko mogao opisati životni put Lene Mahfuf, poznatije kao Lena Situejšns.
Mlada Francuskinja alžirskog porekla sa 23 godine može da se pohvali sa 1,8 miliona pratilaca na Jutjubu, 2,9 miliona na Instagramu i statusom viralne video zvezde, koji je potvrđen i kada je dobila nagradu „People’s Choice Award“. I u ovo digitalno doba kada svi hrle na internet zarad saveta kako se obući, našminkati, ili odagnati negativne misli uspeh Mahfufove, koja sve to pruža svojim pratiocima, ne iznenađuje.
Ali, sve je ne iznenadio, već zapanjio njen uspeh na književnom tržištu. Naime, literarni debi mlade dame je prošle jeseni čak šest nedelja bio najprodavaniji u Francuskoj. Sa „trona“ je uspeo da ga „skine“ Barak Obama, tačnije njegovi memoari, piše „Njujork tajms“.
Pomama koju je izazvalo delo pod nazivom „Toujours Plus“ (Uvek više) na tržištu skandalizovala je mnoge. Naročito tradicionalni i elitistički književni establišment u Francuskoj.
„147 strana praznine i 19,5 zalud utrošenih evra“, napisao je, između ostalog, u svojoj kritici književnog prvenca Mahfufove za „Figaro“ nagrađivani francuski pisac, kritičar i TV prezenter Frederik Begbede, primetivši da je ona još jedna „od mnogih žrtava Marka Zakerberga“.
Međutim, ocene ovog cenjenog pisca izazvale su bes na društvenim mrežama, od pratilaca mlade spisateljice do aktivista za ljudska prava, koji su ga optužili za rasizam i seksizam. Kao i stigmatizaciju zvezda društvenih mreža. Neki su primetili da se zbog uspeha novopečene literarne zvezde, izgleda, oseća ugroženo…
„Predmet“ kritike, Lena Mahfuf, na opaske Begbedea u „Figarou“ odgovorila je na Tviteru, zapitavši:
– Da li mu dugujem novac ili je nešto drugo u pitanju?
je lui dois de l’argent ou quoi? https://t.co/HkVvVAzEZt
— lena situations (@lenasituations) November 7, 2020
Nakon kritike u „Figarou“ i besa dela javnosti francuski pisac i dalje nema visoko mišljenje o Leni Mahfuf:
– Želim ovoj dami uspeh, ali pesimističan sam. Jer, ovo je fenomen kratkog daha – izjavio je za njujorški dnevnik Begbede, uz opasku da „mediji na brzaka stvaraju zvezde“.
Književni debi mlade spisateljice izazvao je ogromnu debatu i zbog toga što je prodat u tiražu od čak 280.000 primeraka. A to je, blago rečeno, vrlo neobično u Francuskoj za jednog literarnog početnika.
Ako se uzme u obzir da laureati prestižne Gonkurove nagrade u Francuskoj prodaju oko 350.000 primeraka svojih knjiga, uspeh Mahfufove još je veći. Na sve to njen komentar je sledeći:
– Volim da stavljam sebe pred izazove, volim da okupiram okruženje gde me smatraju personom non – gratom i dokažem da tu ima mesta i za mene – priča autorka za „Njujork tajms“.
Inače, mlada dama jedna je od najvećih francuskih influenserki u svetu mode. Ima milione i milione pratilaca zahvaljujući svojim savetima o šminkanju, odevanju i anegdotama o ljubavnim vezama i mentalnom zdravlju.
I dok je pre godinu dana na svom Jutjub kanalu izveštavala sa modne revije brenda Balmejn, odevena u „skromne“ Zarine komade, na opšte zgražavanje svih, ona je to shvatila kao igru.
– Možeš da ismevaš ono što voliš. Moda je divno okruženje, ali ponekad može biti zaista smešna – njena je poruka.
I od tada je postala uzdanica francuske modne scene. Od odeće iz Zare stigla je do onlajn promotera čuvene marke Iv Sen Loran. No, iznenadni uspeh nije promenio mladu „modnu ikonu“.
Rođena u porodici alžirskih emigranata, koji su uspeli sebi u Parizu da obezbede status srednje klase, pre pet godina pokrenula je svoj Jutjub kanal. Kako bi finansirala obrazovanje na školi za modni marketing, ona je na Jutjubu delila savete kako se lepo obući ili našminkati na najjeftiniji način, usput radeći i druge poslove.
U video klipovima ovoj mladoj dami često se pridružuju članovi porodice i prijatelji. Tako u jednom od njih njen otac, lutkar koji je zbog pandemije ostao bez posla, „sprda“ se sa njenim modnim izborima, a u drugom Bilal Hasani, gej muzičar poreklom iz Severne Afrike koji je predstavljao Francusku na „Pesmi Evrovizije“ 2019, nosi periku i šminka se.
Ali, osim što su zabavni, neki njeni video klipovi nose i vrlo direktnu društvenu poruku. Mahfufova je tako podržala američki pokret „Black Lives Matter“ ili stavove feministkinja. Sa ponosom govori i o svojim alžirskim korenima, pogotovo što se Francuzi poreklom iz Severne Afrike još uvek susreću sa diskriminacijom.
– Pozitivan aspekt društvenih mreža jeste u tome da manjinama daju prostor. A nadam se da će se sa društvenih mreža to „preliti“ i u stvaran život – istakla je Mahfufova za „Njujork tajms“.
Pre skoro dve godine jednoj od najvećih francuskih izdavačkih kuća predložila je knjigu o tome kako sebi samopomoći. Očekivalo se da će biti prodata u najviše 20.000 primeraka, ali „Toujours Plus“ je dostigla 14 puta veći tiraž, zbog čega će uskoro biti prevedena na druge jezike, uključujući i engleski.
I za razliku od nekih Jutjubera koji angažuju profesionalne ekipe za svoje video sadržaje, Mahfufova sve radi sama. Piše, snima i montira. A ponekad, kada joj je raspored zaista prenatrpan, ima pomoć asistenta i roditelja.
– Svi me pitaju gde vidim sebe za deset godina… Društvene mreže su moj prioritet, jer se tu osećam najslobodnije i najsrećnije. A internet neće skoro nestati – zaključak je mlade Francuskinje.