Izlozba Goranka Matic
Detalj sa izložbe Goranke Matić Iskustvo u gužvi, MSU, segment rok-koncerata. Foto: Milena Marjanović

Narodni muzej u Zrenjaninu predstavlja od 25. jula u svom salonu retrospektivnu izložbu Goranke Matić “Iskustvo u gužvi”, postavku Muzeja savremene umetnosti u Beogradu (MSUB) u svedenijem formatu od premijernog iz 2021. godine, koja ukazuje na slojevit fotografski opus autorke, hroničarke vremena od početka 80-ih, čiji se rad paralelno odvijao u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije.

Dvostrukost unutar njenog profesionalnog angažmana – s jedne strane kao novinskog hroničara muzičkih i likovnih a kasnije i političkih događaja i, sa druge, posvećenog umetničkog fotografa, doprinele su kompleksnom autorskom opusu koji se najprimerenije može sagledati kroz prizmu žanrovskih podela. Iako su se teme i žanrovi razlikovali u zavisnosti od angažmana ali i prirode interesovanja, to nije uticalo na kreativnu poziciju Matićeve već, upravo suprotno, na ujednačavanje vizuelnog i semantičkog pristupa, koji se ogleda pre svega u jednako jasnoj autorskoj koncentrisanosti kako na ljude, tako i na događaje i situacije. Otud i naziv retrospektive “Iskustvo u gužvi”, čija je namera upravo da se nepretenciozno, pomalo i poetično, imenuje proces rada Goranke Matić.

Izlozba Goranka Matic
Detalj sa izložbe Goranke Matić Iskustvo u gužvi, MSU, segment portreta. Foto: Milena Marjanović

Izložba “Iskustvo u gužvi”, originalno 2021. godine podeljena u MSUB-u na pet celina, u Salonu Narodnog muzeja u Zrenjaninu biće predstavljena kroz četiri celine: Neki taj osećaj za fotografiju: prve autorske izložbe i radovi realizovani u mediju fotografije, Kombinovanje saznanja i prošimanje iskustva: fotografije rok koncerata i protagonista novog talasa zajedno sa akterima likovne scene nastale osamdesetih godina u čijem je središtu bio Studentski kulturni centar (rok fotografija, način života aktera rok i umetničke scene, dizajn omota muzičkih albuma), 10 godina protiv (fotografije sa političkih skupova, manifestacija i protesta u Beogradu 1990–2000) i Intimno ogledalo: umetnički projekti (intimni autoportreti, Matrilinearno ogledalo, Memorabilije, Portreti sa prijateljicama, Ožiljci i dr).

Rođena 1949. godine u Mariboru, Goranka Matić završila je studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu, a fotografijom se aktivno bavi od 1980. Profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks, zatim Startu, Svijetu i dr. Njene fotografije izlazile su u gotovo svim vodećim časopisima bivše Jugoslavije (Duga, Politika, Omladinske novine, Beorama, Ritam, Liberation, Polet, (New)Moment, Delo…). Bila je urednica fotografije u nedeljniku Vreme (1990-2006), u dnevnom listu Politika (2006-2010) i na Radio-televiziji Srbije (2011-2015).

Tokom 80-ih godina njen najznačajniji rad bio je u oblasti rok fotografije, naročito u okviru neformalnog pokreta novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih muzičara tog perioda (Idoli, U škripcu, Bajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr). Pored toga, njen fotografski opus sadrži i portrete umetnika, pisaca, reditelja, glumaca (ljudi sa umetničke i kulturne scene), ali i političara, snimljenih za izborne i razne druge vrste kampanja.

Autoportret ispred kafane u Moravicama, 1985, Foto:Goranka Matić

Autorka je brojnih fotografija sa društveno-političkim temama nastalih tokom turbulentnih 1990-ih godina. Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu (foto-žurnalizam i dokumentarna fotografija). Prva je žena fotograf članica foto-sekcije ULUPUDS-a. Dobitnica je brojnih nagrada.

Autorka koncepcije i kustoskinja izložbe je Una Popović, viša kustoskinja MSUB, dok je za postavku u zrenjaninskom muzeju zadužena viša kustoskinja Ivana Arađan.

Izložba će biti otvorena do 9. septembra.

Bonus video: Izložba Goranke Matić

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar