Batševa ansambl Foto: Beogradski Festival Ige/ Ascaf

Ovo nam je prva turneja po svetu nakon pandemije i zbog toga se posebno osećamo ushićeno i srećno, rekla je danas na konferenciji za medije Gili Navot, koja je najavila izraelski omnibus "Tri" koreografa Ohada Naharina i "Batševa" ansambla iz Tel Aviva na 19. Beogradskom festivalu igre.

Predstave su zakazane 1. i 2. aprila u Operi i teatru Madlenianum i 4. aprila u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu.

Gili Navot Foto: Vesna Lalić / Nova.rs

Svetska premijera ove predstave bila je 2005. godine u Suzan Delal Centru u Tel Avivu, a koreograf Ohad Naharin je ovo delo obnovio tokom pandemije sa mladim izvođačima ansambla.

Direktorka BFI Aja Jung najavila je da će na gostovanju sa „Batševa“ ansamblom doputovati i koreograf što će mu biti drugi put da gostuje u Beogradu. Ali je i naglasila novinarima da ne učestvuje na konferencijama za medije koje inače izbegava, te zato ne daje intervjue, i nikada ne gostuje na televiziji i da čak nema običaj da putuje sa trupom po gostovanjima i zato je njegov dolazak velika čast.

Čuveni koreograf Ohad Naharin prvi put je bio u Srbiji 2007. godine kada je baš predstava „Tri“ u Sava centru otvorila 41. Bitef.

– On uvek kreira novu predstavu i kada je u pitanju obnova starijeg komada, kada radi sa novim igračima i daje im prostor i slobodu da mogu izraze svoju kreativnost i individualnost. U Beograd dolazimo sa mladim igračima koji su surovi profesionalci – istakla je Navot, umetnička direktorka trupe „Batševa“ ansambl, koja se novinarima obratila preko onlajn platforme Zoom.

Ohad Naharin je stalni koreograf Kompanije „Batševa“ kojoj se pridružio davne 1974. godine i bio tri decenije umetnički direktor. Tvorac je Gaga tehnike, koja je zasnovana na istraživanju povećanja senzacije i mašte, kroz koji se stiče svest o formi, pronalaze novi obrasci kretanja i prevazilaze zacrtane granice. Gaga je svakodnevni trening za njegove igrače i globalno rasprostranjena tehnika među profesionalcima i amaterima u igri. Francuska vlada mu je 1998. dodelila zvanje Viteza reda umetnosti i književnosti.

Gili Navot podseća da predstavu „Tri“ čine tri celine. Prva se zove „Bellus“ i označava lepotu, i u njoj učestvuje deset igrača, drugi je „Humus“ i predstavlja zemlju kao esenciju, sa osam do 10 igračica, i „Sekus“ koji je potvrda „onoga šta jesmo i šta jeste“ kada su na sceni svi izođači.

– Jezik i putovanje u ovom komadu su jedinstveni i kreće od nečeg što je čisto, pročišćeno. Na početku je delo izuzetno strastveno, deluje mirno, a onda iznenada dolazi do lomljenja forme, oblika i reda, jedne transformacije koja će na samom kraju predstave da dođe na svoje – istakla je Navot.

Batševa ansambl Foto: Beogradski Festival Ige/ Ascaf

Muzika ovog komada je dodatno zanimljiva, nastavila je, ima mnogo autora, a proteže se od klasike poput Bahovih kompozicija do numera američke pop rok grupe „The Beach Boys“.

Ona se osvrnula na dane koronavirusa i rekla da je prvi udar bio strašan i da su radili neko vreme u studiju a onda su nastavili po svojim sobama da koriste različite onlajn platforme kako bi sačuvali duh zajedništva i kako bi igrači ostali u dobroj formi.

– Bilo je važno da sačuvamo svoju umetnost. Radili smo sadržaje za digitalne medije, uradili dva filma, kao što je dokumentarac „Kora“ o stvaranju istoimene predstave koreografa Naharina. Sada se Izrael vraća u normalu, igraju se predstave, održavaju se razne premijere, sve podseća kako je nekad bilo, mada publika i dalje još uvek nosi maske na licima – dodala je Gili Navot i najavila da spremaju novi komad čija će premijera biti u decembru.

Batševa ansambl Foto: Beogradski Festival Ige/ Ascaf

Kompaniju igre „Batševu“ osnovala je 1964. baronica Batševa de Rotšild, a od 1989. sedište trupe je čuveni Centar Suzan Delal u Tel Avivu. Trupa ima 40 igrača iz Izraela i iz inostranstva, a odigrali su više od 250 predstava koje je pogledalo oko 100.000 gledalaca godišnje.

Bonus video: Otvaranje 19. Beogradskog festivala igre

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar