Fransoaz Ardi Foto: Roger-Viollet / Roger Viollet / Profimedia

"Fizički me sve toliko užasno boli da se plašim da će me smrt naterati da prođem kroz još strašniju patnju", rekla je Fransoaz Ardi, jedna od najvećih zvezda francuske muzike, zagovarajući eutanaziju.

Priredio: Matija Jovandić

Fransoaz Ardi (77) ispričala je intervjuu francuskom magazinu „Fem aktuel“ da oseća da se njenom životu bliži kraj. Nakon što je u prvoj deceniji novog veka utvrđeno da boluje od kancera limfnih žlezda i posle boravka u bolnici 2015. godine, kada je morala da bude u indukovanoj komi, a lekari su joj spasili život podvrgavajući je jakom zračenju, pevačici je 2018. otkriven i tumor srednjeg uha. Godine zračenja i imunoterapija donele su mnogo bola, rekla je Fransoaz Ardi, otežavajući joj čak i gutanje. Ranije je već izjavila da više neće moći da peva, a sada je, u intervjuu vođenom mejlom, rekla da joj je stanje još teže.

„Fizički me sve toliko užasno boli da se plašim da će me smrt naterati da prođem kroz još strašniju patnju“, rekla je čuvena pevačica i kantautorka iz šezdesetih godina novinarima, ističući da je pobornica eutanazije. Ona je u maju za „Pari mač“ izjavila da je „Francuska nehumana“ jer nije legalizovala proceduru asistiranog samoubistva, podseća britanski „Gardijan“.

Fransoaz Ardi Foto: COLLECTION CHRISTOPHEL © PHOTOTH / AFP / Profimedia

„Nije na doktorima da prihvate svaki takav zahtev, nego da prekrate nepotrebno mučenje pri neizlečivim bolestima od trenutka kada to postane neizdrživo“, kazala je Ardijeva u intervjuu francuskog magazinu.

Ona je navela da bi volela da ima priliku da sama odabere kako će joj život biti okončan, ali da „s obzirom na to što je pomalo poznata niko neće hteti da preuzme rizik da ga isključe iz lekarske komore ili nešto još gore“. Ispričala je da je i njena majka, koja je patila od jednog neurološkog poremećaja, umrla uz eutanaziju „kada više nije mogla da nastavi dalje sa tim užasnim oboljenjem“.

Fransoaz Ardi zvezda je francuske popularne muzike još od šezdesetih godina. Debitovala je singlom „Tous les garçons et les filles“ 1962. godine.

Posle velikog uspeha sa njim postala je glavno ime takozvanog „je-je“ pop fenomena, francuskog odgovora na američki i britanski pop i rok te decenije. Ona sama se ogradila od tog pokreta nekoliko godina kasnije, insistirajući na tome da radi sa engleskim producentima i stvara muziku onako kako ona misli da treba. Poznata je i po ulogama na filmu, uključujući i to što je igrala samu sebe u „Muškom rodu, ženskom rodu“ Žan-Lik Godara 1966. godine, a bavi se i pisanjem i astrologijom.

Krajem osamdesetih godina izjavila je da je „Décalages“ njen poslednji album, ali se vratila pop muzici sledeće decenije, sarađujući sa sastavima Blur i Air.

Na pitanje da li žali za bilo čim u svom životu, Fransoaz Ardi je odgovorila:
„Život je škola u kojoj učimo kroz pokušaje i pogreške koje nam pomažu da bolje razumemo ono što do tada nismo mogli da razumemo. Oni trenuci kada sam se loše ponašala događali su se iz besvesti, neznanja, sebičnosti, kada takvi pokušaji ujedno nose i posledice“.

U intervjuu je ispričala i da joj prisećanje na „srećne trenutke“ provedene sa sinom Tomasom (džez gitaristom rođenim 1981.) i mužem Žakom Detronom, poznatim francuskim pevačem, autorom pesama i glumcem, od koga se razvela, ali su ostali u bliskim odnosima, „čini da se oseća dobro“.

Nadu joj ulivaju, ispričala je, „svi oni koji svoje poslove rade najbolje što mogu, koliko god oni bili teški, a u sebi ne nose ni nasilje ni mržnju“, a hvalila je one koji se „brinu o ekologiji i ekonomiji sa dovoljno pameti, postojanosti, integriteta, jer ideologije, nažalost, bez sagledavanja stvarnosti na globalnom nivou dovode svet u više nego zabrinjavajuće stanje“.

„Ekologija ne bi trebalo da bude fundamentalistička, radikalna, sektaška ili politička. Mnogi mladi ljudi puni dobre volje i hrabrosti su takođe veliki izvor nade“, zaključila je ona.

Upitana za krizu izazvanu koronavirusom, Ardijeva je rekla da je pandemija „očigledno povezana sa prenaseljenošću, što dovodi do povećanja zagađenja i manjka higijene“.

Svoj poslednji album, Personne d’autre, Fransoaz Ardi objavila je 2018. godine. Predstavljajući ga, rekla je tada za „Obzerver“ da je on usmeren „ka smrti, ali na veoma simboličan i pozitivan način“.

„Ima tu i prihvatanja. Na primer, tu je pesma ‘Train special’, koju jako volim, ali u mojim godinama mogu da pevam samo o onom specijalnom vozu koji će me odvesti sa ovog sveta. Ali, naravno, nadam se takođe i da će me poslati među zvezde i pomoći mi da otkrijem tajne kosmosa”, rekla je tad Fransoaz Ardi.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare