Dugo očekivani i najavljivani film Vesa Andersona "Francuska depeša" sa ol-stars glumačkom ekipom u glavnim ulogama premijerno je prikazan sinoć na 74. Kanskom festivalu i dobio je odlične kritike.
Drama sa elementima komedije vrti oko priča koje redakcija američkog magazina smeštena u fiktivni mali grad u Francuskoj sredinom 20. veka priprema za svoje poslednje izdanje. Autoritativnog urednika „Francuske depeše“ Artura Hovicera igra Bil Marej, a u ulogama po svemu neobičnih novinara su Tilda Svinton, Frensis Mekdormand, Džefri Rajt, dok njihove priče povezuje glas Anđelike Hjuston kao naratora.
Tilda Svinton je likovna kritičarka koja piše priču o zatvoreniku Mozesu (Benisio del Toro), osuđenom za ubistvo, koji u zatvoru slika akt, a naga mu pozira zanosna čuvarka Simon (Lea Sejdo). Novinarka političke rubrike Lusinda Kremenc (Frensis Mekdormand) piše tekst o studentskim pobunama, ali se upušta u ljubavnu vezu sa revolucionarno nastrojenim mladim vođom Zefirelijem (Timoti Šalame), a Robak Rajt (igra ga Džefri Rajt), autor tekstova o kulinarstvu, piše reportažu o policijskom poručniku kuvaru koji priprema hranu „za žace“ i svedoči otmici sina načelnika policije (Matju Almarik). Ostale uloge poverene su Ejdrijenu Brodiju, Ovenu Vilsonu, Edvardu Nortonu, Vilijemu Defou, Elizabet Mos…
„Francusku depešu“, snimanu u Angulemu na jugozapadu Francuske i završavanu tokom pandemije koronavirusa, sve vreme je pratila i neka vrsta tajanstvenosti. Uprkos tome što je opisan kao „ljubavno pismo novinarima“, unapred je bilo najavljeno i da reditelj Ves Anderson i ekipa filma, iako su došli u Kan, neće prisustvovati tradicionalnim konferencijama za medije pred premijeru, a glumica Lea Sedu, iako očekivana, pošto su čak četiri filma sa njom u programu, nekoliko dana ranije izjavila je da je neće biti na Kroazeti ove godine jer je zaražena kovidom.
Pre „Francuske depeše“, iskusni američki reditelj režirao je animiranu avanturu „Ostrvo pasa“ (2018), kojom je te godine otvoreno Berlinale, a novi film znatno je bliži njegovom „Grand Budapest Hotelu“ (2015).
Pišući scenario sa Džejsonom Švarcmanom i Romanom Kopolom, Anderson je imao na umu slavne novinare „Njujorkera“, i likove je gradio dobrim delom na njima. Okupljena glumačka postava i njihovo ubedljivo izvođenje, ocenili su kritičari, takođe čine ovaj film potencijalnim kandidatom za Oskara.
I dok jedni kritičari hvale film kao „antologiju međusobno povezanih kraćih priča“, drugi zameraju Andersonu upravo na „nedostatku čvršćeg narativa“. Međutim, svi su saglasni da je film zabavan, pun odličnih vizuelnih rešenja, kao i sa tim da je ponovo došao do izražaja Andersonov jedinstveni, ponešto ekscentrični stil.
A first look at #TheFrenchDispatch @RealChalamet pic.twitter.com/pYwctuYjQf
— The French Dispatch (@french_dispatch) July 13, 2021
„Jedno je sigurno: ne postoji ništa ni nalik ‘Francuskoj depeši’, osim drugih Andersonovih filmova, naravno“, piše kritičar BBC-a Nikolas Barber, dok Dejvid Runi iz „Holivud riportera“ navodi da je ovo ostvarenje „šarmantni kuriozitet i nijedna drugi reditelj ne bi mogao da ga napravi“.