Brežnjev i Honeker na Berlinskom zidu Foto: JOHN MACDOUGALL / AFP / Profimedia

Po Hejzovom kodeksu, venčanim parovima u američkim filmovima zabranjeno je da leže na krevetu tokom scena poljupca. Jedan od njih bi tokom poljupca morao da drži stopala na podu...

Prizor njihovog probuđenog napasanja na usnama onog drugog bio je teško podonošljiv. Takve stvari zahtevaju intervenciju policije – napisao je jedan čikaški izdavač posle prvog filmskog poljupca prikazanog 1896. u filmu „Poljubac Mej Irvin i Džona Rajsa“. Za širu javnost ovaj poljubac bio je problematičan iako je film inspirisan brodvejskom hit komedijom „Udovica Džouns“.

Na pozorišnim daskama to su bili sasvim obični, neupitni poljupci dok su na filmskom platnu isti (p)ostali „erotski“. Ipak, sve je prošlo bez prizivane intervencije policije i hapšenja.
U američkoj filmskoj industriji ime Vilijama Hejza je poznato. Njegov, Hejzov kodeks (1934.) članovi Udruženja američkih filmskih producenata i distributera držali su pored Biblije. Stroga lista, šta sme a šta ne sme da se nađe u američkim filmovima. Kodeks je uobročio i scene seksa i poljubaca.

Šta kada kamera uđe u sobu? Zna se: „Bračni krevet čine dva spojena kreveta, sa bokova dve uočljive lampe za čitanje. Venčanim parovima zabranjeno da leže na krevetu tokom scena poljupca. Jedan od njih bi tokom poljupca trebalo da drži stopala na podu.“ ( „Intimna istorija poljupca“ – Geopoetika).

Džon Barimor – rekordni cmakač

Džozef Konrad je u poljupcima video ostake raja. Šta su u njima videli Ingrid Bergman i Hemfri Bogart, Grejs Keli i Keri Grant, Elizabet Tejlor i Montgomeri Klift, Anita Ekberg i Marčelo Mastrojani, Romi Šnajder i Alen Delon, Ralf Fajns i Kristin Skot Tomas beogradska publika mogla je da vidi u Jugoslovenskoj kinoteci na izložbi, jedne od Noći muzeja ( Poljupci koje pamtimo Una Čolić). Istoričarima filma nije promaklo da čuvena Me Vest na filmskom platnu nije doživela poljubac. S druge strane najveći cmakač sedme umetnosti – po filmu – bio je poznati međuratni američki pozorišni i filmski glumac Džon Barimor.

Kazablanka Ingrid Bergman i Hemfri Bogart Foto: FilmStills.net / Film Stills / Profimedia

U filmu „Don Žuan“ „zadao“ je 127 poljubaca Meri Astor i Ester Tejlor. Toliko od Don Žuana, a da je Barimor nastavio da igra poker i posle smrti prošle godine pojasnila je njegova unuka. Poznata glumica Dru Barimor otkrila je da su njenog, već preminulog, dedu njegovi drugari ukrali iz mrtvačnice i postavili za sto. Tada su s Barimororm odigrali posljednju partiju pokera. Za stolom se našao živahni juniorski prvak Australije u tenisu. Uz to i prvi filmski Robin Hud – Erol Flin.

Poljupci na filmskom platnu, po američkom liberalnom kodeksu, smeli su da traju koliko i TV džingl – do tri sekunde. Da bi cenzorima doskočio Alferd Hičkok je poljubac Ingrid Bergman i Kerija Granta u filmu „Ozloglašena“ razvukao kao žvaku – na 180 sekundi. Da bi potrajali što duže, poljupci su na putu do telefona i tokom telefonskog razgovara, Kerija Granta, pratile još kraće pauze.

Hičkokova formula za duži poljubac Ingrid Bergman i Keri Granta Foto: RKO Radio Pictures / AFP / Profimedia

Tri poljupca hoću ja…

Jedini politički lider kome Snežana Savić ne bi morala da zatraži „Tri poljupca hoću ja“ – već bi ih bez pitanja dobila, je nekadašnji gensek CK KP Sovjetskog Saveza. Leonid Brežnjev nije bio Don Žuan ali je nadmašio i Barimora. Njegov obostrani, trostruki poljubac: obraz-obraz–usta postali su deo službenog protokola. Brežnjev skoro dve decenije (1964 – 1982) nije pravio veću polnu razlikuniti je zazirao od vrućih istopolnih poljubaca. Nisu ga ometale kamere, fotoreporteri, „tetke po hodnicima“… Niko.

Poljubac kojim je „overio“ predsednika Istočne Nemačke Eriha Honekera 1979. godine, postao je istorijski. Tom činu bez ostatka, s ništa manje entuzijazma, pristupio je i istočnonemački partner. Kiss Brežnjev-Honeker našao se u ful koloru i na Berlinskom zidu. Delo slikara Dmitrija Vrubelja, uz prateći tekst: Bože, pomozi mi da preživim ovu smrtonosnu ljubav!

Titu je, za razliku od Husaka, Živkova i drugih lidera bar tri puta uspelo da izbegne bliski susret s usnama velikog brata iz Moskve. A da je bilo „gusto“ – jeste. Vidi se to i na fotografijama Stevana Kragujevića, prilikom jedne od poseta Leonida Brežnjeva Beogradu. Bilo je blizu – baš. Doduše, kola legenda da je jednom ipak došlo do „pravog poljupca“, posle koga je Malom Joži prokrvarila usna.

Bilo je baš blizu. Tito i Brežnjev Foto: Stevan Kragujević

Fudbalski poljubac

Teško ih je sve nabrojati: od francuskog, filmskog, erotskog, ukradenog, romantičnog do zabranjenog, slatkog, snažnog i poslednjeg poljupca. Jedan koji viđamo češće nego na filmskom platnu dolazi sa fudbalske scene. Što se tu ljube! Uzduž i popreko. Fudbalere često nađete i na gomili. Saigrači se češće ljube nego članovi uže porodice. I tu nema razlike: od Nou Kampa do terena u Begaljici, stigli do Lige šampiona ili ne…

Poljupci su prisutni i kod ženskih momčadi ali čini se da golovi kod njih izazivaju manje strasti nego kod muškaraca. Zanimljivo je da kod drugih grupnih sportova poput košarke, rukometu nema tolikog izliva emocija. Katkad samo na kraju utakmice i prilikom velikih, ključnih pobeda.

– Žena mi je stoput rekla. Da sam te videla s tom slikom, nikad se ne bi oženila za tebe – izjavio je prošle nedelje Dražen Mužinić, nekadašnji fudbaler splitskog Hajduka i višestruki reprezentativac Jugoslavije. Frfa je, pamtim, bio prznica na terenu, svadljiv, ali neophodna radilica svakog tima. Uz to – i pre toga, znao je da igra balun. Šta je to njegovu ženu naljutilo video sam na prošlogodišnjoj izložbi fotografija Jadrana Lazića, u Galeriji Arte. Fotografija, poznatog fotografa filmskih i ostalih zvezda, nastala je u svlačionici Hajduka, u njihovoj šampionskoj sezoni 1973. Pored Mužinića na fotografiji i Vilson Džoni, po mom fudbalskom sećanju pouzdan, kvalitetan, ozbiljan desni bek Hajduka. Mislim da mu je otac bio zlatar u Splitu a da familija Džoni vuče korene iz filigranskog Prizrena.

Dugo čuvana tajna Vilson Džoni i Dražen Mužinić (1973) Foto: Jadran Lazić

‘Ajmo jedan poljubac – reče im Jadran. I bi poljubac. Bez tog „poteza“ Frfe i Džonija bila bi to sasvim obična fotografija. Bombu pod stolom Jadran je držao skoro pola veka.
A kako bi se proveli akteri fotografije i njen autor da je objavljena možda najbolje ilustruje jedna druga, sedam godina kasnije objavljena u zagrebačkom „Poletu“. Na naslovnoj strani tog poznatnog omladinskog časopisa pojavio se Milan Šarović, tada golman NK Zagreb, bez sportske opreme. Go!

Kao po komandi razgaćili su se ne samo fudbalski već partijski forumi u jednoj od orkestriranih kampanja čuvenog skandal majstora ex-Yu fudbala Slavka Šajbera. Bio je kasnije i predsednik FSJ. Šarović je na sudu morao da prizna da nije znao da ga fotografišu iako fotografije govore da je bio veoma kooperativan.

Mi smo se malo i zezali, rekli smo vidi kako smo napredni, mi smo već onda bili topla braća, a to je zezanje bilo – izjavio je nedavno Džoni. Danas je već sigurnije. Da li?

Bonus video: Glas, dirka, bas Cant Hide Love

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar