Šta znači sjaj filmske i, šire gledano, kulturološke legende! O tajnom agentu Njenog kraljevskog veličanstva, Džejmsu Bondu, sa oznakom 007, imaju mišljenje čak i oni koji nisu gledali nijedan film o ovom mitskom junaku.

Sad je prilika da se i tu nešto promeni: u naše bioskope je stigao novi film o tajnom agentu, „Nema vremena za umiranje“ (163 min. izvorni naslov „No time to die“, Kombank dvorana Beograd), čije značenje deluje ciničnije nego obično. Ubijanje na velikom platnu u ogromnim količinama, a među žrtvama biće i onih za koje to ne biste očekivali.

Posle dugih priprema i velikih zastoja (pandemijske nevolje su samo jedan od razloga), posle odustajanja engleskog oskarovca Denija Bojla, reditelja od kojeg se mnogo očekivalo, 25. film iz najdugovečnije serije zasnovane na romanima pisca Jana Fleminga, stiže nam sa rediteljskim potpisom Karija Fukunage, prvog američkog reditelja (japanska porodična loza), iz dugog niza filmova u bezmalo šest decenija. Od prvog („Dr No“, 1962, reditelj Terens Jang), nastalog u vreme uspona Bitlsa, Rolingstonsa, svet se menjao i cepao po svim šavovima, Imperija doživela niz bolnih udara, nije čudo što je i Bond pretrpeo neophodne transformacije. Od zabavne, samoironične predstave o agentu neoborivog šarma koji svuda prolazi krećući se ivicom samouništenja, da bi uzgred, na kraju, spasio čovečanstvo od propasti, nije bilo lako odustati, ali su se u mitološkoj ikonografiji vremenom javile naprsline. Sa filmom „Skajfol“ (2012, reditelj Sem Mendes) i Služba i Imperija su ugrožene u meri kad sama koncepcija junaka mora da se izmeni, uz gubitke supermenske moći.

„Nema vremena za umiranje“ je zadržao sve bitnije sastojke vrhunske akcione priče: junak prolazi kroz niz zgoda okružen privlačnim licima (pre svega ženskim, odatle protivudar deluje još opasnije), kreće se po privlačnim lokacijama (Jamajka, Kuba, Italija), vozi nova kola vrhunskih performansi (sa ugrađenim naoružanjem u visini farova), gadžeti nove tehnološke generacije (specijalni ručni sat, među ostalim). I kao najvažnije – neobični negativci (jedan čak ima jedno oko koje svetli kao dijamant), koji žele da unište svet krađom novih naučnih otkrića. Njihova namena se još ne zna, ali u rukama zlotvora koji po pravilu govore sa ruskim akcentima, ona obavezno vode uništenju čovečanstva (možda samo jednog dela, nejasno je).
I sada sledi onaj trilerski uslov koji gledaocu kida nerve – uvek je to vezano za odbrojavanje, do poslednje sekunde!

U ovoj, najnovijoj verziji iskušenja glavnog junaka pojavljuje se element koji u prethodnim filmovima nije postojao – prošlost koja dugo traje. Kako kaže jedan od Bondovih sagovornika, prošlost nije ni prošla. A ona se u junakovoj svesti javlja kao osećanje duga prema voljenoj osobi Vesper, ali i kao trauma u životu njegove sadašnje žene Madlen. Ona je u detinjstvu jedva preživela napad čoveka koji se pojavljuje sa maskom iz kabuki teatra, da osveti gubitak svoje porodice.

Jedno zlo rađa novo zlo, kad se koristi „dozvola za ubijanje“ i druga strana ima razloga da ne bira sredstva za odmazdu. Ova motivska komponenta nikad ranije nije tako jasno istaknuta kao pokretačka snaga trilerski obojene priče. Na žalost, smanjeno je prisustvo humornih, samoironičnih replika i obrta.

Film otvara naoko idilična scena, planinska kuća okružena snežnim nanosima. Iz beline ekrana pojavljuje se maskirani lik koji upada u kuću i ubija majku devojčice koja se sakrila u nekom kutku. Ova sekvenca sa učinkom autentičnog horora izvedena je uzorno: to je trauma koja proganja sada odraslu Madlen. Ona sa Bondom obilazi Italiju i u gradiću Matera (simbol večne lepote) posećuju groblje na kojem je sahranjena Vester. Međutim, grob eskplodira (neprijatelj nikad ne spava), jedva prežive, i onda sledi jurnjava automobilima (neka kola ne ostanu na traci, nestaju u ponoru). Da bi se sve završilo na glavnom seoskom trgu: Bondov auto ima novu moć, munjevto se rotira i iz nekoliko ugrađenih oružja ispaljuje ubitačne rafale na sve strane (meštani se ne računaju).

Danijel Krejg, po peti i oproštajni put, igra Džejmsa Bonda, umornog i razočaranog. Napustio je Službu, provodi dane na Jamajci, ali CIA otkriva veliki skandal: iz moderne laboratorije koja stvara nove nanobiotike u programu „Heraklo“ (u neodgovornim rukama, mogu da izazovu zarazu planetarnih razmera), nestali su svi važni podaci. Bondov stari prijatelj, agent CIA uspeva da privoli Bonda da razreši ovaj skandal, ali kad se on vrati u matičnu kuću, njegov nekadašnji šef M (Rejf Fajns) upoznaje ga sa agenticom Nomi (Lašana Linč), koja sada nosi njegovu nekadašnju oznaku 007 i koja mu u lice kaže da su njegovi metodi „neandertalski“!

Milan Vlajčić
Milan Vlajčić Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Posle mnogih nevolja i vratolomija (u određenom trenutku Bond izleti preko mosta držeči se za neki konopac nad ambisom, sve kao u jednom kadru, neviđeni prizor na filmu!), stvar će se razrešiti na ostrvu u blizini Japana, gde ga čeka njegov stari progonitelj, osvetnički nastrojeni Lucifer Safin (Rami Malek).

Oko Bonda je uvek bilo lepih žena, ima ih i sada, ali njihova uloga u ovom dugačkom filmu ostala je nedovoljno iskorišćena. Lašana Linč, tamnoputa lepotica, je hladno poslovna, na Kubi Bond dobija pomoć agentice Paloma, koju sjajno igra zagonetna Ana de Armas (već su igrali zajedno u filmu „Nož u leđa“).

Svaki film o Bondu imao je posebnu poslasticu u oblikovanju negativaca protiv čovečanstva. U ovom izdanju Rami Malek (oskarovac za ulogu Fredija Merkjurija) igra Lusifera Safina, usporenog u priči, sa unakaženim licem (kao u „Fantomu iz opere“). Njihov dugi retorički dvoboj, koji treba da stvori utisak da se oni gledaju u ogledalu (Safinova varijanta), jurnjava po ostrvu i dvoboj do istrebljenja, sve je to, zahvaljujući Malekovoj bledoj izvedbi ispod bondovskih standarda.

Drugi, večni Bondov neprijatelj, Blofeld (Kristofer Valc), već je u istoj ulozi zasenjivao u „Skajfolu“. Ovoga puta on leži u britanskom zatvoru, naoružan cinizmom i nadmoćnim optimizmom (kao nehotična replika Hanibala Lektora). Nije sasvim jasno šta Bond želi od njega.Završnica filma je šokantna po ishodu, neočekivana, ostavljamo da to sami otkrijete.

Važna napomena: oni koji imaju nadu da će film nekom zgodom da odgledaju na malom ekranu (online, ili na DVD snimku), neće se usrećiti. Bez velikog ekrana i savršene D3 projekcije, „Nema vremena za umiranje“ ostaje bez onog najvažnijeg.

Valjda ste shvatili šta je to.

Bonus video: Crnac, žena ili neko treći – ko će biti novi Džejms Bond?