Oglas
Jako je dobro da nove generacije na baš ovaj način upoznaju stare, zaboravljene hitove, umesto da ih nadobudni roditelji teraju da slušaju muziku iz njihovog "najboljeg" vremena, kaže za Nova.rs Aleksandar S. Janković.
Planeterno popularna i jedna od najgledanijih serija na Netflixu „Stranger things“, pored toga što je zaludela svet svojom pričom i likovima, uspela je da nove generacije „zarazi“ muzikom koju je bila aktuelna kada su njihovi roditelji bili tinejdžeri i na vrhove top listi vrati hitove Kejt Buš i Metalike.
„Running Up That Hill“ beleži preko 100 miliona pregleda, a i sama Kejt Buš bila je šokirana tolikom pomamom za njenom pesmom, te je izjavila da je „svet potpuno poludeo“.
Takođe, u završnoj epizodi lik Edi Manson tokom pokušaja borbe protiv glavnog negativca sezone, demona po imenu Vekna, na krovu svira „Master of Puppets“, klasik legendarnog benda Metalika, u impresivnoj audiovizuelnoj sceni. Na društvenim mrežama prozvana je jednom od najboljih scena u celoj seriji jer su mnogi gledaoci bili oduševljeni kada su videli da je „hevi metal dobio svojih 15 sekundi slave“.
O ovom fenomenu, šta na njega utiče, da li je u pitanju kvalitet, pametan izbor kreatora serije ili nešto treće, razgovarali smo sa Aleksandrom S. Jankovićem, profesorom Istorije filma i Istorije srpskog filma na Fakultetu dramskih umetnosti.
– Mislim da je u pitanju kontekst. Serija „Stranger things“ je neverovatno popularna, i događa se u miljeu osamdesetih koje su dugo vremena nostalgični presedan. Tako da nije velika pamet bila odabrati jedan kopleksan hit kakav je „Running Up That Hill“ i staviti ga u pravi kontekst koji spasava život. Možda ne toliko sveobuhvatno ali svakako srceparateljno je korišćenje pesme A-Ha „Take on Me“ u unplugged verziji u filmu „Deadpool 2“. Kako kaže legenda, svaka pesma iz osamdesetih kada se uspori ima vanrednu melanholičnu atmosferu – smatra Janković.
Kad je pomenuta pesma grupe Metalika objavljena 1986. godine na legendarnom istoimenom albumu, dostigla je 29. mesto na Bilbordovoj listi, a sada se zahvaljujući Netfliksovoj seriji nalazi na 26. mestu Spotifajeve top 50 globalne liste. Sami članovi benda priznali su da su verovali u kreatore Duffer Brothers ali da ipak nisu očekivali da će se pesma toliko „povampiriti među mlađim generacijama“.
Na pitanje koliko je važno da kreatori i oni koji su zaduženi za projekat budu muzički obrazovani u tom smislu i ko je „krivac“ za ovakve slučajeve, Janković ističe da je najvažniji „filmski DJ“ i njegove ideje.
– „Running Up That Hill“ je izabrana od strane muzičkog supervajzera, Nore Felder koja je prvo predožila braći Dufer, a onda i prišla autorki. Znači, neko ko je imao bar pet kreativnih ideja od kojih je (verovatno) uspela najbolja. Tako da je taj „filmski DJ“ neko ko ima viziju da napravi toliko veliki uticaj, toliko decenija kasnije, za pesmu Kejt Buš, koju je običan svet odavno otpisao kao prevaziđenu hipi mističarku – ocenjuje profesor.
Međutim, treba istaći da, naravno, ovakvih primera u istoriji filma, televizijskog programa i muzike ima dosta, kako u svetu, tako i kod nas.
– Verovatno je najbolji primer „Devojko mala“ Darka Kraljića koju je 1960-e u filmu „Ljubav i moda“ otpevao Đuza Stojiljković, a onda dvadeset godina kasnije, beogradska grupa VIS Idoli. Kako odavno živimo u zlatnom dobu TV serija, tako i regionskih, ovaj nostalgični štik se jako dobro oseća u serijama „Uspjeh“ Danisa Tanovića ili „Tišina“ Dalibora Matanića ili moj lični favorit „Crno bijeli svijet“ – podseća Janković i zaključuje:
– Mislim da je jako dobro da nove generacije na baš ovaj način upoznaju stare, zaboravljene hitove, umesto da ih nadobudni roditelji teraju da slušaju muziku iz njihovog „najboljeg“ vremena. U stvari, muzika sve manje znači mladima na način na koji je uticala na živote tinejdžerima od šezdesetih do novog veka. Voleo bih da verujem da je „Running Up Thet Hill“ resetovala njihovu rutinu i zapoćela neku novu epohu…
Bonus video: Nikola Đuričko otkriva anegdote sa snimanja Munja i serije „Stranger Things“