Elton Džon Foto: EPA-EFE/JULIAN SMITH

Gađali su me hot dogovima, zviždali mi, svirao sam u pauzi između kuplerajskih i striptiz tačaka, ali sam na koncertima u Evropi naučio svoj posao. A vi ste Bregzitom mladim muzičarima uskratili tu šansu, naglasio je Elton Džon u otvorenom pismu britanskoj vladi.

Legendarni kompozitor i izvođač poslednji je u nizu ostrvskih autora koji protestuju zbog ograničenja koja su muzičarima nametnuta dogovorom o Bregzitu. Sav svoj, ali i bes kolega zbog toga što su potpuno zaobiđeni u trgovinskim pregovorima o Bregzitu i de fakto onemogućeni administrativnim poteškoćama da održavaju koncerte po Evropi, usmerio je ka britanskoj vladi.

Elton Džon je uputio otvoreno pismo, objavljeno u „Obzerveru“ (nedeljnom izdanju „Gardijana“) u kome apeluje na britanske zvaničnike da muzičkim umetnicima obezbede uslove da rade i sviraju. U pismu, svojevrsnom apelu, prisetio se svojih muzičkih početaka:

Elton Džon

„U Hamburg sam otišao 1966. godine. Bio sam klavijaturista u bendu `Bluesology` i imali smo stalne svirke u klubu u kome su ponikli `Bitlsi` – `Top Ten Club`. Bilo je to pravo vatreno krštenje. Svirali smo po pet sati svake noći u klubu u ulici Reperban u pauzi između kuplerajskih i striptiz tačaka za publiku koja nije došla da vidi nas. Ali, opet je bilo sjajno: toliko smo svirali da nismo imali drugoga do da se usavršimo kao muzičari. Svakako je to bilo bolje nego moj solo debi na tlu kontinentalne Evrope koju godinu kasnije. Angažovali su me da nastupam pre Serđa Mendeza u Parizu. Jedan od posetilaca koncerta bio je toliko kivan što sam mu veče bosa-nove grubo prekinuo svojim pesmama da me je gađao hot dogom. Ali, nisam se dao“, piše Elton Džon.

Nastavio je da ide na turneje po Evropi i vremenom stekao neverovatnu publiku. Ali, danas zbog Bregzita, kako konstatuje, ne bi imao tu mogućnost:

„Da sam sad klavijaturista u nekom mladom bendu ili solo umetnik, ne bih imao šansu da odem u Hamburg ili da me gađaju hot dogovorima u Parizu. Kao rezultat Bregzita, britanski umetnici koji žele da sviraju u Evropi moraju da imaju vize, radne dozvole i dozvole za opremu za svaku pojedinačnu zemlju. To je administrativna noćna mora koja samo podiže ionako skupe troškove organizovanja evropske turneje“, piše muzičar.

Ta noćna mora ne odnosi se na njega jer je bio srećne ruke da svira po svim velikim koncertnim prostorima u Evropi. Danas iza njega stoji ogroman tim i njegove turneje pokrivaju sve troškove.

„Ali, sve ovo me neki način dotiče, jer ne želim da živim u svetu gde jedini umetnici koji imaju mogućnost da idu na turneje na pravi način jesu oni koji se ovim poslom bave već decenijama. I koji su prodali milione i milione ploča“, ukazuje u pismu.

Britanski kantautor je oduvek imao strast prema novoj muzici. Seća se kako je na toj prvoj turneji u Hamburgu slobodno vreme provodio u prodavnicama ploča.

Elton Džon

„I danas, 50 godina kasnije i dalje provodim sate i sate istražujući koja su to nova izdanja, kupujući albume, ili slušajući pesme na striming servisima. Kao uspešan umetnik jedan od razloga mog bivstvovanja jeste da promovišem mlade nade i da budem na njihovoj strani. U privilegovanoj sam poziciju i fer je da je iskoristim i pomognem onima koji počinju. Nije to čin milosrđa: moja omiljena stvar u muzici jeste energija i sirovo uzbuđenje koje novi umetnik prenosi kada ga vidiš uživo. To je neverovatna inspiracija, i nešto što uglavnom pružaju mladi umetnici“, smatra britanski kantautor.

Zato naglašava da je od „životne važnosti“ da novi, mladi umetnici imaju šansu da idu na turneje po Evropi. Jer predstavljanjem muzike nekome ko potiče iz različite kulture ili govori drugi jezik, samo će autora učiniti boljim.

„Još šezdesetih sam shvatio da možeš provesti mesece i mesece usavršavajući svoje veštine u probnoj sali, ali više ćeš naučiti ako provedeš pola sata na bini pokušavajući da osvojiš nepoznatu publiku. Turneje po Evropi omogućavaju muzičaru da upije raznolike uticaje, da razume različite vrste publike, da upozna druge muzičare. I tako ne samo da svira bolje, već komponuje i bolje pesme“, ukazuje Elton Džon.

Tokom pandemije koronavirusa ustanovljeni su različiti načini predstavljanja muzike publici širom sveta, podseća kantautor. Umetnici su bili prinuđeni da koriste društvene mreže i lajvstrimove i prave onlajn događaje koje su naplaćivali. A neki od njih su, kako ocenjuje, bilo veoma uspešni i kreativni. Međutim, nijedan ne može da se poredi sa iskustvom odlaska na svirku, niti može da ima uticaj na umetnika kao turneje.

„Situacija u kojoj se sada nalazimo je apsurdna. Muzika je jedan od najznačajnijih kulturnih izvoznih proizvoda Velike Britanije. Samo u 2019. godini britanskoj ekonomiji je donela 5,8 milijardi funti, a izostavljena je iz trgovinskih pregovora o Bregzitu za razliku od drugih industrija. Radnici iz nekih drugih profesija i dalje mogu da odlaze na poslovna putovanja bez viza. Muzičari ne. Ili Bregzit pregovarači o muzičarima nisu razmišljali ili ih ne vole ili se za svoj posao nisu dobro pripremili. I uprskali su. I sada je na Vladi Velike Britanije da reši ovaj problem. Moraju da se vrate za pregovarački sto i postignu drugačiji dogovor“, ocenjuje pop legenda.

Međutim, istovremeno upozorava da je pregovaranje o slobodi kretanja veoma komplikovano i da će oduzeti mnogo vremena. A ako je neko sada snimio novi album, prirodno je da iskoristi trenutak i predstavi ga odmah, umesto da čeka dve ili tri godine da ide na turneju.

„Muzičarima je sada neophodna hitna pomoć. Trebalo bi da osnujemo organizaciju za podršku, koju bi delom finansirala sama muzička industrija. Ta organizacija bi muzičarima trebalo da pruži infrastrukturu, pristup advokatima, računovođama kako bi im pomogli da savladaju sve administrativne probleme stvorene Bregzitom“, predlaže Džon.

Ponavlja da je ključno obezbediti nadolazećim umetnicima da neguju svoj talenat, da izgrade i prošire svoju publiku. Smatra da je svetu potrebna nova generacija superstarova, ne samo zbog toga što je njegova generacija, generacija velikih zvezda ostarila, otišla u penziju ili umrla.

„U stvari, ako mrzite svaku notu koju sam snimio, jer je vaš ukus drugačiji, čudniji, istraživačkiji, ako mislite da je onaj Parižanin što me je gađao hot dogom u pravu, morate da podržite želju muzičara da idu na turneje. Jer ako Bregzit spreči mlade muzičare da koncertiraju po Evropi, jedino što će vam ostati jesu veliki mejnstrim umetnici poput mene. Samo ćemo mi moći da imamo velike koncerte i turneje. A, verujte mi, ja to ne želim, kao ni vi“, poentirao je Elton Džon.

 

 

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar