Lepo je što Mascom neće više polemisati u javnosti oko ove teme – ali Zadužbina Milana Mladenovića i živi članovi benda EKV – hoće. Nastavićemo da javnosti predočavamo činjenice i dokaze koji su već odavno predočeni sudovima, a zato što ova tema prevazilazi značaj običnog sudskog spora, poručuli su iz Zadužbine Milana Mladenovića za naš portal.
Nakon što je pre nekoliko dana Mascom objavio da su četiri albuma EKV – „Ljubav“, „Samo par godina za nas“, „Dum Dum“ i „Neko nas posmatra“, u prodaji, kao i posebna audiofilska izdanja štampana na 180 gramskom kolor vinilu, saopštenjem za javnost reagovala je Zadužbina optužujući Mascom “za protivzakonitu radnju”.
Ubrzo je stigao i odgovor za naš portal iz ove izdavačke kuće u kojem su poručili da činjenica da su albumi ponovo u prodaji govori da je „Mascom“ ostvario uspeh u sporu tj. da je doneta pravosnažna odluka u njihovu korist, te da dalje neće polemisati oko ove teme u javnosti, jer im je „jedino važno da muzika EKV-a bude dostupna publici“.
Podsetimo, sporovi između Zadužbine i Mascoma počeli su još u oktobru 2020. kada se Zadužbina Milana Mladenovića ogradila od konkursa “EKV: Tvoja pesma” koju su u ime grupe Ekatarina Velika i njenog frontmena raspisale kompanije “Maskom” i “Tin Drum Music”. Tada je i zatražila sudsku zaštitu od svih koji “neovlašćeno koriste i ime grupe i Milanovo ime”.
Ove dve firme, organizatori konkursa „EKV: Tvoja pesma“, negirali su tvrdnje iz Zadužbine da su neovlašćeno iskoristili ime benda i zloupotrebili ga u komercijalne svrhe, navodeći da je poziv muzičarima usledio isključivo kao vid podrške u vreme pandemije.
– Podsećamo da je sud pravosnažno odbio kao neosnovan pokušaj Zadužbine Milana Mladenovića da zabrani ‘Mascomu’ da izdaje albume EKV-a, zbog navodne povrede autorskih i interpretatorskih prava Milana Mladenovića. Razlog za donošenje ovakve konačne sudske odluke leži u tome što Zadužbina nije čak ni učinila verovatnim da je nosilac autorskih i interpretatorskih prava Milana Mladenovića za kakvu se predstavlja. Shodno navedenim činjenicama, izdavačkoj kući Mascom nije potrebna bilo kakva dozvola Zadužbine Milana Mladenovića da izdaje albume EKV-a, tim pre što Zadužbina nije nosilac ovih prava – poručili su tada iz Mascoma.
Usledili su sudski procesi, zabrana korišćena znaka, odnosno žiga EKV, pa ukidanje te zabrane, te ponovni sudski procesi oko toga “ko nosi prava, a kome je bitan samo novac” i tako redom…
U decembru prošle godine Zadužbina je objavila da su sudskom odlukom sa digitalnih platformi uklonjena piratska izdanja kompanije Mascom pod nazivom „Remastered 2016 – Iz fonoteke Dušana Ercegovca“ (Ljubav, Samo par godina za nas, Dum Dum i Neko nas posmatra), dok je na to izdavčka kuća odgovorila da još jednom pokušavaju da javnost “dovedu u zabludu i izmeste fokus sa onih činjenica koje zapravo oslikavaju pravu sliku i odnos Zadužbine i RTS-a prema kulturnoj baštini muzičke grupe EKV, te optužila RTS da samo želi da zadrži “monopolski položaj”.
Bilo kako bilo, ono što je danas, kako za naš portal ističe advokat i član UO Zadužbine Nenad Milovanović, presuda na koju se sada poziva Mascom je donesena u sudskom sporu između RTS i Mascoma, a da je za Zadužbinu Milana Mladenovića jedino bitno da u obrazloženju te presude jasno stoji da Mascom nije imao nikakvu saglasnost od RTSa da umnožava i prodaje albume grupe benda Ekatarina Velika.
– Prema našim saznanjima RTS će sigurno izjaviti pravni lek Vrhovnom sudu protiv te presude, koju u najmanju ruku možemo označiti kao veoma upitnu, i koja (nezavisno od gore navedenog obrazloženja) po našoj oceni zaslužuje korekciju od strane više sudske instance. Međutim, sporovi koje Zadužbina Milana Mladenovića, zajedno sa nekadašnjim članovima grupe EKV i sa naslednicima preminulih članova vodi protiv Mascoma nisu presuđeni – kaže Milovanović.
Podsećamo da se u pomenutim sporovima, između ostalog, zahteva da sud stavi van prometa nosače zvuka sa pesmama grupe EKV kojima trguje Mascom, i da sud zabrani Mascomu dalje umnožavanje, prodaju i distribuciju tih nosača zvuka, jer je reč, kako Zadužbina tvrdi, o piratskim izdanjima.
– Koristeći činjenicu da sud ni posle gotovo pet godina od podnošenja glavne tužbe nije doneo odluku o navedenim zahtevima, Mascom je rasprodao sve piratske primerke koje je imao na zalihama i nedavno najavio nova piratska izdanja i javno ponudio potencijalnim kupcima da ih nabave u pretprodaji. To je bio povod i razlog našeg prethodnog obraćanja javnosti – kaže advokat i dodaje da presuda na koju se sada poziva Mascom nema nikakvog uticaja na njihove sporove sa tom izdavačkom kućom, te da ostaju u celosti kod iznesene tvrdnje “da je postupanje Mascoma protivzakonito”.
U saopštenju koje su nam poslali, iz Zadužbine tvrde da je “Mascom” u prethodnih nekoliko godina stavio u promet ukupno 23 izdanja albuma grupe EKV u do sada dokazanom tiražu od najmanje 17.000 primeraka.
– Takva izdanja zakon označava kao piratska zato što sadrže zaštićena autorska dela i interpretacije (grupe EKV), a Mascom ih je izradio bez saglasnosti nosilaca prava. Sud je u dve odvojene presude (povodom povrede moralnih prava članova grupe EKV) utvrdio da na 6 od 23 Mascomovih izdanja čak nisu naznačena imena autora i interpretatora pesama koje se na tim izdanjima nalaze. Svi pomenuti piratski primerci albuma grupe EKV u izdanju Mascoma umnoženi su sa neadekvatnih prastarih kopija od kopija, a ne sa originalnih traka koje su u posedu RTS. Jedan živi album je čak umnožen sa obične amaterske audio kasete – navodi Milovanović i ocenjuje da su “tim brutalnim piratskim aktima ploče i kompakt diskovi u izdanju Mascoma degradirani i tehnički i estetski, usled čega je umanjen njihov profesionalni i umetnički kvalitet, o čemu su se uverljivo izjasnili sami članovi grupe EKV koji su saslušani pred sudom.”
Stvarni tiraž ovih nelegalnih izdanja Mascoma se, kako dodaju, verovatno nikada neće tačno utvrditi zato što je Mascom (u sedam navrata do sada) odbio da postupi po nalogu suda i omogući sudskom veštaku uvid u dokumentaciju o proizvodnji spornih ploča i diskova u inostranstvu, kao i o njihovom uvozu i o prodaji.
– Prema izveštaju sudskog veštaka, i to samo na osnovu nepotpunih podataka koji su veštaku bili dostupni iz drugih izvora, a ne iz dokumentacije koju krije Mascom, utvrđeno je da je Mascom od ovih nelegalnih izdanja grupe EKV ostvario prihod koji se meri stotinama hiljada evra. Slično važi i za prihod ostvaren digitalnom distribucijom (tačne iznose ćemo naknadno objaviti). Navedeni broj piratskih izdanja i procenjeni obim prometa čine ovaj slučaj najvećim zabeleženim primerom organizovane piraterije u Srbiji, još od vremena devedesetih – ocenjuju iz Zadužbine.
Tvrde i da je, osim Mascoma, u nelegalnoj distibuciji ovih piratskih izdanja preko digitalnih platformi i u drugim oblicima neovlašćenog korišćenja pesama grupe EKV učestvovalo najmanje dva povezana pravna lica iz Srbije (Tin Drum i Repertoar):
– Koja su, kao i Mascom, pod kontolom tj. u vlasništvu Slobodana Nešovića, kao i još najmanje jedno povezano pravno lice iz inostranstva čije ime ćemo naknadno objaviti. Mascom, odnosno Slobodan Nešović nije isplatio zakonom propisane naknade od ostvarene prodaje gore navedena 23 izdanja nikome od živih članova benda Ekatarina Velika, niti pravnim sledbenicima članova koji su preminuli, a to je po Zakonu bio dužan da čini!
Zainteresovanoj javnosti će, dalje navode, predočiti podatke, dokumente i detalje o tome kako je Mascom podnosio netačne izveštaje o prodaji EKV izdanja SOKOJ-u, te kako je i zašto SOKOJ to tolerisao:
– Predočićemo kako je Nešović beskonačno odlagao i opstruirao tok sudskih postupaka i kako je izigravao sudske odluke donesene protiv njegove grupe; kako je neuspešno pokušao da se registruje kao nosilac žigova EKV, Ekatarina Velika i Šarlo Akrobata. Takođe, kako je uz pomoć SOKOJ-a pokušao da blokira isplate autorskih tantijema Zadužbine Milana Mladenovića koje ona ostvaruje od zakonitih korisnika; kako je podnosio lažne krivične prijave protiv članova uprave Zadužbine i upućivao im preteća pisma; kako je bezobzirno uznemiravao rođenu sestru Milanove majke Danice koja je u skladu sa Daničinim testamentom osnovala Zadužbinu Milana Mladenovića, ali i kako već pet godina istrajava u bizarnom i nerazumljivom pokušaju da ospori pravosnažno sudsko rešenje o raspoređivanju nasleđa pokojne majke Milana Mladenovića, i još niz detalja koji svedoče o pravom karakteru Slobodana Nešovića kome je u životu, kako sam kaže, “jedino važno da muzika EKV bude dostupna publici”. Dokle god se “novac, lepljiv od krvi”, da citiramo jednu od pesama EKV, sliva u njegove džepove – zaključio je advokat Zadužbine Nenad Milovanović.
Svi ovi sporovi i optužbe jednom će se završiti u korist jednih ili drugih, ali ono što ostaje je gorak ukus u ustima jer su nažalost, nemerljivo muzičko blago i zaostavština benda kakav je bio EKV i rad umetnika kakav je bio Milan Mladenović, ipak, na tren, ostali u senci.
Bonus video: Izložba u čast Margite Magi Stefanović
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare