Konstrakta je iskoristila jedinu gledanu festivalsku stvar u ovoj zemlji. A rezultat je da je neko ušao u živote klinaca i penzionera, i naterao muzičare da razmisle, kaže Peca Popović za Nova.rs o predstavnici Srbije na predstojećoj Evroviziji.
„Biti svedok, a ne sudija. Voditi računa o sebi, a ne o drugima. Slušati srce, a ne zveket gomile“. Ovim rečima otvara treće poglavlje „Budno oko“ u novoj knjizi „Čuvar buvlje pijace“ muzički novinar i publicista Petar Peca Popović.
Večiti rokenroler koji je čitav svoj život posvetio muzici pita u knjizi: „Šta bi rokenrol bio bez ambicija, ludosti, opasnosti i zabave“. A potom sebe naziva „posednikom radoznale duše što još uvek traga za mentalnom mapom sveta u kojem odjekuju gitare, grme bubnjevi, čuju se ljudski glasovi…“
Kroz gitariste, pevače i pesmotvorce taj zvuk, kako navodi Popović u knjizi, ponekad ume da bude dirljivo ohrabrenje za posustale.
I ohrabrenje mu je, kako ističe Petar Peca Popović za Nova.rs, sasvim nenadano, u poslednje vreme stiglo od predstavnice Srbije na Evroviziji Konstrakte:
– Za mene je Konstrakta rokenrol kakav zamišljam da treba da bude. Stav! Imate biografiju, poput njene, i onda se desi kao meni da na netipičnom mestu prepoznate nešto što niste ni sanjali da može da se dogodi. I dođete tako do jedne stvari koju je moja generacija zagovarala sedamdesetih… Znate, kad smo videli da ne možemo da sjebemo zabavnu muziku, onda smo rekli: „Idite na festivale zabavne muzike. Infiltrirajte se“ – priseća se Popović za naš sajt.
Tako je, kako podseća naš sagovornik, Buldožer svojevemeno otišao na Opatijski festival, a Indeksi i pre toga:
– Josipa Lisac je na festivalima kao što su Zlatni akordi rasturila, onda je došao i Leb i sol i sve „pokvario“. Ali, ti festivali su prenošeni preko televizije i svesni ste da mnogo ljudi može odjednom da vidi tu vrednost. Pa, kad je Đorđe Balašević u Opatiji otpevao „Neki novi klinci“ i sve promenio.
Cilj je bio tada da se iskoristi medijska mogućnost. A upravo je to, po mišljenju Popovića, sada uradila Konstrakta:
– Iskoristila je jedinu gledanu festivalsku stvar u ovoj zemlji. Šta mislim o pesmi, nije važno, niti o takmičenju. Jer, važan je rezultat. A rezultat je da je neko ušao u živote klinaca i penzionera, i naterao muzičare da razmisle. To je poruka: „Razmislite šta radite!“ Nije muzika zabava. To je stvar koja vas boli. Ako je prava, vi niste isti kad je čujete. Promeni vam se hemijski sastav, sve se raspadne, a u vama ostane dobrota koju vam je ta pesma prouzrokovala – smatra naš sagovornik.
Kada je Konstrakta izabrana za našeg predstavnika na Evroviziji Popović se zadesio u Italiji, zemlji odakle je Paolo Sorentino:
– Kada sam video taj triptih koji je Konstrakta napravila nisam mogao da verujem! Rekao sam sebi – Sorentinu bi se ovo sigurno dopalo. I vizuelno, i u dramaturgiji te tri pesme koje čine „Triptih“, i u poruci tog dela. Zaboravili smo danas da se prave dela. A neko je konačno izašao s konceptom, s odbranom svoje ideje, nemira, drhtanja… Kada to dobijete ne možete da kažete – baš me briga. Jedina reakcija jeste da ovde još ima humanizma i renesanse, ima nečeg dobrog među stvaraocima. Znate, sve je u muzici već rečeno, ali način na koji se nešto kaže je važan. A Konstrakta je kazala nešto – misli Popović.
I za kraj, samo koji dan pre početka Evrovizije, koja se održava u Torinu, odnosno 12. maja kada nastupa Konstrakta u drugom polufinalu ovog takmičenja, Peca Popović se osvrće i na simboliku „performansa“ naše pevačice i kompozitorke s lavorom:
– Znate, svi se mi peremo, stavljamo ruke u lavore… Ali, zanimljivo je što te lavore Konstrakta već nije podelila makar na 20 mesta u Srbiji. I da nam svima kaže – Hajde da peremo ruke, lice, dupe, da prošlost operemo… Da umočimo prošlost u lavor, je l` tako?!
Sutra: Ja sam majstor: Kako je mangup Šeki izašao na crtu najvećem
***
Bonus video: Peca Popović o Milanu Vlajčiću