Ne smatram sebe operskom legendom, niti poslednjom divom, kako novinari ponekad pišu. Svaka era ima svoje dive, a ja sam se samo trudila da svoj posao obavim što je moguće bolje na najvišem nivou, govorila je slavna Monserat Kabalje.
Svet danas proslavlja 90 godina od rođenja jedne od najvećih operskih diva koja je tokom svoje bogate karijere duge više od 50 godina, imala oko 4.000 nastupa, odigrala preko 90 uloga i snimila 126 albuma.
Monserat Kabalje rođena je u Barseloni, na današnji dan 1933. godine. Odrasla je u siromašnoj porodici, ali su roditelji prepoznali njen talenat i omogućili joj da studira pevanje na konzervatorijumu „Superior de Musica del Liceu“, koji je završila sa zlatnom medaljom. Na sceni se prvi put pojavila u Bazelu, 1957. godine, kao Mimi u Pučinijevim „Boemima“.
Svetska slava je stigla deset godina kasnije zahvaljujući nastupu u Karnegi holu, u operi „Lukrecija Bordžija“, Gaetana Donicetija, gde je zamenila koleginicu, a publika ju je nagradila ovacijama koje su trajale 25 minuta.
Kabalje je svrstana među najveće primadone 20. veka. Razvila je takozvanu tehniku bel kanto pevanja, bacajući akcenat na lepotu izvođenja tona, više nego na dramsko izražavanje.
Bila je poznata po interpretacijama Verdijevih, Belinijevih, Rosinijevih i Donicetijevih opera.
Nastupala je sa svim legendarnim imenima kao što su Plasido Domingo, Lučano Pavaroti, Kareras i mnogi drugi, a sa Fredijem Merkjurijem je snimila čuvenu numeru „Barselona“, koja je postala planetarni hit. Ovu numeru je objavila 1987. godine, da bi postala himna Letnjih Olimpijskih igara održanih u njenom rodnom gradu 1992, godinu dana nakon smrti Merkjurija. O tom izletu u svet pop muzike je u jednom intervjuu za „Politiku“ rekla:
– Kad god sam snimala ploče, želela sam da to uradim za ljude koji vole muziku tako mnogo kao što je ja volim, da moja muzika bude prijatelj sa kojim se ujutru bude, da je slušaju dok se voze kolima na posao, da to bude muzika sa kojom mogu da osveže svoj um.
Merkjuri je bio veliki obožavalac njenog lika i dela i smatrao je da Kabalje ima „najbolji glas na svetu“. Nakon što je umro od side, operska diva svuda je nosila crvenu traku u znak podrške borbi protiv ove bolesti.
Nastupala je na gotovo svim najprestižnijim svetskim scenama kao što su Metropoliten u Njujorku, Arena u Veroni, Kovent Garden u Londonu, Boljšoj teatar u Moskvi, Skala u Milanu, Opera u San Francisku, Bečka opera… Sarađivala je sa umetnicima i van opere, pa je, osim sa Merkjurijem, 1995. godine radila sa Vangelisom na albumu „El Greko“, koji je posvećen čuvenom grčkom slikaru. Dve godine kasnije je sa Majkom Moranom realizovala album „Friends for Life“, na kome su se našli dueti sa pevačima kao što su Brus Dikinson, Džoni Halidej, Džoni Logan, Đino Vaneli i Helmut Loti, podseća „Gardijan“.
Bila je veliki humanista i osnovala je fondaciju koja se brinula o deci bez roditelja. Plenila je harizmom, lepotom, energijom i šarmom.
– Muzika je vanvremenska umetnost, bez obzira na to da li je mi smatramo modernom ili ne. Najvažnije je da sačuvamo i pokažemo ono što osećamo i nosimo u sebi. Osećanja možete sakriti, ali ne i ubiti. Vi ćete znati kako se osećate, a to je najvažnije.
Jedina mrlja u njenoj karijeri je utaja poreza zbog koje je, pred kraj života, osuđena na šestomesečnu zatvorsku kaznu, koja je preinačena u uslovnu i novčanu kaznu od 240.000 evra. Poslednjih šest godina, dok se nije povukla sa scene, zbog povrede je nastupala sedeći u kolicima. Sa kolegom, tenorom Bernabeom Martijem ima dvoje dece. Njena ćerka Monserat Marti, poznata kao Montsita, takođe je sopran.
Monserat Kabalje imali smo priliku da slušamo tri puta i to početkom devedesetih, potom 2006. i poslednji put 2011. godine u Beogradu. Od 2012. njeni problemi sa zdravljem su se pogoršavali, ali se nije prepuštala bolesti. Dešavalo se da i posle oproštajne turneje i dalje ponekad negde nastupi. Legendarna Kabalje umrla je 6. oktobra 2018. u 85. godini.
Španski kralj Felipe Šesti odao je tada počast navodeći da je ona „legenda svetske kulture“:
– Bila je velika dama opere, legenda svetske kulture, najbolja od najboljih. Njena ličnost i glas će zauvek pratiti ljubitelje muzike širom sveta.
Bonus video: Tamara Rađenović – Opera u 21. veku