Boris Liješević Foto: Goran Srdanov/Nova.rs
Boris Liješević Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Liješević stvara predstave koje nas se tiču. Ne menjaju svet, naravno, ali ga na trenutak čine malo boljim i bujnijim mestom. Što nije mala stvar, dapače “, istaknuto je u obrazloženju žirija.

Članovi žirija za dodelu nagrade „Grad teatar“ za 2019/2020. godinu istoimenog budvanskog festivala, jednoglasno su odlučili da nagrade reditelja Borisa Liješevića, „dvostrukog“ autora predstave „Upotreba čoveka“, koji je ravnopravno sa Fedorom Šilijem radio na dramatizaciji. Komad je realizovan u koprodukciji Novog tvrđava teatra, Novosadskog pozorišta/Ujvideki Szinhaz, Festivala Grad teatar Budva i East West centra Sarajevo, saopštila je pres služba „Grada teatra“.

Ovu odluku doneo je žiri u čijem su sastavu bili akademik Dževad Karahasan, književnik, Jelena Lužina, teatrološkinja, i Željko Hubač, dramaturg i reditelj. Boris Liješević je dvadeset šesti dobitnik ovog prestižnog priznanja za pozorišni doprinos festivalu „Grad teatar“.

U obrazloženju žirija se podseća da je predstava „Upotreba čoveka“ producirana u okviru korporativnog regionalnog programa „Dijalog za budućnost“, koji u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini sprovode UNESCO, UNICEF i UNDP.

Predstava Upotreba čoveka Foto:Promo/Grad Teatar Budva

Reč je o superiornoj dramsko-scenskoj resemantizacija antologijskog romana Aleksandra Tišme, objavljenog 1976. i nagrađenog prestižnom NIN-ovom nagradom. Ovaj roman relativno „hermetične“ strukture, čak je i grafički „gusto“ ispisan, gotovo bez upravnogovornih rečenica, ideološki je i politički „neopredeljen“, što je u to vreme bilo relativno retko; solilokvijski je zatvoren „samo“ i isključivo u intimu/dubinu ljudske muke organizovane unutar nevesele i posve beznadne „priče“… Međutim, reditelj Boris Liješević, rođen upravo dotične 1976. godine, odlučio je da teatralizuje upravo taj i takav „epski“ predložak visoke književne vrednosti. Nesumnjivo i zato jer se, tokom poslednjih desetak-i-nešto leta, višestruko iskazao/potvrdio i kao nadstandardno znatiželjan, hrabar, radikalan, kompetentan i nadasve prilježan čitatelj upravo takvih „teških“ i „jedva prohodnih“ tekstura…

Predstava Upotreba čoveka Foto:Promo/Grad Teatar Budva

… Boris Liješević u punom je kreativnom zamahu! Jedna od takvih inscenacija „visokog napona“, rekli bismo „amblematski njegovih“, svakako je i predstava „Upotreba čoveka“ iz 2020. godine: moćan pozorišni gestus kojim ovaj reditelj i njegov besprimerno disciplinovan, usuglašen i pouzdan ansambl (predvođen retko samosvesnom glumicom Eminom Elor!) „istupa“ – rekli bismo – doslovno va banque! Osvešćeno, angažovano, posvećeno, gotovo testamentarno. Insceniran i igran upravo tako – naime, žestoko! – opori dramaturški patchwork „Upotreba čoveka“, autorski projekat Borisa Liješevića i njegovog „stalnog“ dramaturga Fedora Šilija, patchwork koji, posredstvom Tišminog romana, teatralizuje neke od najdrastičnijih zala Drugog svetskog rata (okupacija, jevrejska tragedija, zlostavljanje i unižavanje žena, mučnina pobede i slobode – koje/čije pobede i slobode?), naprosto se percipira/doživljava kao – udarac u pleksus. Posle kojeg je, naprosto, teško ponovo prodisati.

Liješević, naprosto, stvara predstave koje nas se tiču. Ne menjaju svet, naravno, ali ga na trenutak čine malo boljim i bujnijim mestom. Barem za neke od nas, koji još uvek verujemo u taktilnu moć pozorišta. Što nije mala stvar, dapače “, istaknuto je u obrazloženju žirija.

Nagrada „Grad teatar“ dobitniku će biti uručena na XXXVI festivalu „Grad teatar“.

Bonus video: Priča o Mileni Pavlović Barili

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar