Bojan Đorđev Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Nekoliko mojih prijatelja su otišli kao medicinski radnici u Nemačku, a neki se spremaju. Krenuli smo u istraživanje, intervjue i došli do vrlo kvalitetnih materijala koje smo pretočili u predstavu, kaže reditelj predstave „Dr Auslender“ (Made for Germany)

„Hoću da odem u penziju dok sam živa“. Ovu rečenicu izgovorila je na premijeri komada „Dr Auslender“ (Made for Germany) u okviru 56. Bitefa glumica Dragana Varagić. Nakon tih reči u amfiteatru Instituta za anatomiju Medicinskog fakulteta, u kojoj će i večeras, treći put zaredom biti izvedena predstava, usledio je smeh i gromoglasan aplauz. Bila je ovo samo jedna od replika nad kojom ćemo se smejati i plakati. Naša sudbina. A, predstava u režiji Bojana Đorđeva, i koprodukciji Bitefa i Jugoslovenskog dramskog pozorišta, prava bitefovska…

Aleksandar Đinđić, Olivera Guconić, Dragana Varagić, Željko Maksimović, Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Sumirajući za „Nova“ utiske nakon premijere – „Dr Auslender“ (Made for Germany) na Bitefu Bojan Đorđev ističe da je ovaj festival za svakoga u pozorišnom svetu „velika referenca“ i dodaje:

– Od fakulteta sam redovno pratio festival i učestvovao u takmičarskom programu. Ovo je prvi put da sam radio za Bitef koprodukciju po narudžbini.

Komad tematizuje iskustvo ekonomskih migracija a kao glavni akteri pojavljuju se medicinski radnici, koji bez obzira na stepen obrazovanja i godine života, uče jezik i sele se u Nemačku.

Aleksandar Đinđić Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

„Ove migracije su utemeljene u sadašnjem trenutku, one su tačke iz kojih se posmatraju i druge ekonomske migracije“, kratak je sinopis komada, a o tome kako je nastao Đorđev priča:

– Ova tema je svuda oko nas. Nekoliko mojih prijatelja su otišli kao medicinski radnici u Nemačku, a neki se spremaju i uče nemački jezik. Tako se ta priča sama nametnula i rešio sam da je malo oslušnem i uradim sa timom koji čine Tanja Šljivar, Mina Milošević, Luka Jovanov. Krenuli smo u istraživanje, intervjue i došli do vrlo kvalitetnih materijala koje smo pretočili u predstavu. Radili smo intervjue sa 13 sagovornika, medicinskih radnika, različitih specijalizacija i nivoa stručne spreme, od doktora do negovateljice, od kojih je većina otišla u Nemačku tokom pandemije. Radujem se što neki od njih prisustvuju izvođenju komada u Beogradu.

U dupke punom amfitetatru Instituta za anatomiju Medicinskog fakulteta ove istinite priče su dočarali glumci Dragana Varagić, Olivera Guconić, Željko Maksimović i Aleksandar Đinđić. A ova Bitefovska predstava u koprodukciji sa Jugoslovenskim dramskim pozorištem, nagrađena je iskrenim aplauzom.

Bojan Đorđev Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Bol, odluka, sistem, rastanak, put, rad, predrasude, poštovanje, uslovi rada, slobodno vreme, zaljubljivanje, nostalgija, politika, povratak da ili ne, neke su od tema koje otvara predstava. A upitan šta je za njega najbolnije u ovoj priči, reditelj kaže:

– Sve je turbulentno i neverovatno strašno, i lokalno i globalno. Posebno mi je bilo zanimljivo što sam uspeo da se ohladim i distanciram u momentu kada je svet stao na nekoliko trenutaka, u prvih nekoliko nedelja lokdauna. Tada sam video da je čak i stanje nepomeranja privilegija. Jer, sve vreme postoje ljudi koji ne mogu da stanu, a to su ti esencijalni radnici, među kojima su medicinski, neophodni tokom pandemije kada su bili i desetkovani. Ovo je, na neki način, omaž njima.

Na pitanje zašto su se odlučili za ovaj prostor, Đorđev odgovara:

– Bitef je poznat po tome što istražuje neobične prostore u kojima se dešava pozorište i meni je to kao reditelju i umetniku veoma važno. Želeli smo da to uradimo u amfiteatru koji je blizak pozorišnom gledalištu a zanimljivo je što je reč o Institutu za anatomiju jer je to ono što se prvo uči na medicini. Meni i Siniši Iliću, likovnom umetniku koji je radio scenski dizajn, uvek je izazov da osvojimo neke prostore i otkrijemo zakonitosti šta u njima funkcioniše i vidimo šta možemo od pozorišta, medicinski rečeno, da transplantujemo.

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Zanimljivo je i to da je Medicinski fakultet, kako objašnjava naš sagovornik, rado ustupio amfiteatar Instituta za anatomiju.

– Kada smo Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa i ja pregovarali sa dekanatom Medicinskog fakulteta, transparentno smo rekli o čemu se radi. Shvatili smo da su oni više svesni od nas šta se dešava u svetu zdravstva i potpuno su nam izašli u susret – kaže Đorđev, koji o glumcima iz predstave ima samo reči hvale:

– Sa Željkom Maksimovićem i Aleksandrom Đinđićem sam već radio, i radovao sam se što se ukazala prilika da ponovo sarađujemo. Oliveru sam gledao u predstavi Olge Dimitrijević „Radio Šabac“, bila je fenomenalna i jedva sam čekao da je angažujem. A sa Draganom Varagić se godinama dogovaram da nešto zajedno uradimo i ovo je bio i pravi trenutak i materijal da to ostvarimo jer ona je emigrantkinja. Godinama je bila u Kanadi i okolnosti pod kojima je otišla su priča za neku drugu predstavu.

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

„Dr Auslender“ (Made for Germany) na 56. Bitefu ima ukupno tri izvođenja, od kojih je poslednje večeras. Šta posle, pitali smo Bojana Đorđeva?

– I mi o tome razmišljamo. Videćemo da li ćemo nastaviti da je izvodimo u amfiteatru Medicinskog fakulteta ili u nekom od pozorišta koja su koproducenti. Ali, pravili smo je za putovanja i tako da može da se igra bilo gde, da je prilagodimo svakom prostoru. Komad ima prijemčivost koja može da funkcioniše u raznim sredinama.

Bonus video: Bitef polifonija

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar