Često sebi postavljam pitanje da li sam neki neodgovorni ludak koji ovo tera po svaku cenu, ali kada sam sedeo sa svojim drugarima, kolegama, uvek smo dolazili do zaključka da treba da nastavimo, da ne treba da se predajemo. Naravno, sve u skladu sa epidemiološkim merama. Ovo je snalaženje u stanju okovanosti, kaže za Nova.rs reditelj Andraš Urban, osnivač i direktor festivala "Desire" koji počinje u ponedeljak od 19 sati u Pozorištu "Deže Kostolanji" u Subotici.
– Početkom godine sam mislio da ne mora umetnost po svaku cenu, ne mora pozorište po svaku cenu, a onda sam došao do toga da moramo postojati, da moramo nastaviti – kaže Urban.
Podnaslov 12. Međunarodnog i regionalnog festivala savremenog pozorišta „Desire Central Station“ je „Life“ (život) i trajaće do 30. novembra. Tokom devet dana biće odigrano 11 predstava iz Srbije i zemalja u okruženju.
– Kada smo pre mesec i po objavili program, dobili smo veliku podršku publike. Dovoljno je da kažem da već drugog ili trećeg dana nije bilo slobodnih karata, ali poruke koje smo dobili su bile vrlo tople, bliske. Ljudi su se zahvaljivali što će se festival održati i to je bila ipak neka svetlost u svemu ovome. Ali, situacija je sad takva kakva je. Postojimo kao neka meta, dobijamo i mi udarce, metke, pa ustajemo, nastavljamo, ali i to ima svoje granice. Za sada još postojimo – priča naš sagovornik.
Uredno prate, kako kaže, zasedanja Kriznog štaba na svim nivoima, pomerili su i termine predstava, pridržavajući se zvaničnih odluka.
– Svaka opština donosi svoje mere, ovde u Subotici je limit da sto ljudi može da bude u jednoj prostoriji. To su te okolnosti među kojima se snalazimo – objašnjava Urban i dodaje da su zbog situacije sa epidemijom koronavirusa neke predstave otkazane, ali zamenile su ih neke druge.
Bilo je planirano da „Omma“, nova predstava Jožefa Nađa otvori ovogodišnji Desire festival, ali dolazak iz Francuske je bila nemoguća misija u ovom trenutku.
Pored pomenute predstave Jožefa Nađa, otkazane su i „Don Kihot“ u režiji Andraša Urbana, koprodukcija Barskog ljetopisa i Gradskog pozorišta Podgorica, zatim „Aplikacija Voland“ u režiji Kokana Mladenovića, rađena u koprodukciji Šabačkog pozorišta, Centra za kulturu Tivat i Fast Forward Beograd i „Zašto je poludeo gospodin R?“ u režiji Boba Jelčića Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
Početak festivala „Desire“ se s nestrpljenjem očekuje, a Urban kaže da niko ne može da predvidi razvoj situacije.
– Glumac ima ogromnu odgovornost na sebi, a činjenica je da je jako izložen riziku u ovom trenutku. Niko nema pravo da natera nekoga ko misli da ne treba da ide na scenu da to uradi. Situacija može koliko-toliko da se drži pod kontrolom. Mi sve molimo, i pričali smo o tome u pozorištu, da treba da se ponašaju kao da imaju vrlo starog bolesnog čoveka u porodici, što znači da u privatnom životu moraju da budu veoma odgovorni, jer nije reč samo o njima, nego i o kolegama – rekao je Andraš Urban.
Na programu 11 predstava i performans
Pozorišni festival „Desire“ odvijaće se na scenama teatara „Kostolanji Deže“ i „Jadran“ Narodnog pozorišta u Subotici. Nakon što je Nađova predstava otkazana, festival je trebalo da bude otvoren pretpremijerom „Poetike gledanja“ pozorišta „Deže Kostolanji“ u režiji našeg sagovornika, a onda je otvaranje odloženo za ponedeljak.
„Povodom smrti Njegove svetosti patrijarha srpskog gospodina Irineja, otvaranje festivala „Desire“ se odlaže za ponedeljak, 23. novembra. Festival će otvoriti predstava Bitef teatra „Kretanje“ u 15 sati, u pozorištu „Deže Kostolanji“. Predstava „Poetika gledanja“, u režiji Andraša Urbana, koja je bila najavljena za nedelju, pomera se za sredu, 25. novembra, u 19 časova“, navodi se na Fejsbuk stranici festivala.
– Nisam svoju predstavu držao kao zlatnu rezervu, imala je dva izvođenja i tek smo planirali premijeru. U njoj se bavim životom, gledanjem, viđenjem, komunikacijom koja se dešava preko pogleda. To je predstava bez reči. Odriče se svakog momenta literarnog, ne bavi se artikulisanjem priče. Pokušavamo da se bavimo nekom čistom komunikacijom – kaže Urban.
Osim Urbanove „Poetike gledanja“ i „Kretanja“ u režiji Jovane Tomić (Bitef teatar), na programu su i predstave: „Seljačka opera“ autorskog tandema Pinter-Darvaš u režiji Atile Keresteša (koprodukcija Novosadskog pozorišta sa pozorištem iz Segedina), „Upotreba čoveka“ po romanu Aleksandra Tišme u režiji Borisa Liješevića (koprodukcija festivala Novi tvrđava teatar, Novosadskog pozorišta, Grada teatra Budva i East West Centra Sarajevo), „Jugojugoslavija“ po tekstu i režiji Bona Parka (Beogradsko dramsko pozorište), Marko Milić, KEJV performans u izvođenju Svetozara Adamovića, „Predsednice“ u režiji Jana Maričića (Narodno pozorište Sombor).
Publika će moći da vidi i monodramu „Noćni pisac“ po tekstu i režiji Jana Fabra sa Slobodanom Beštićem u naslovnoj ulozi (koprodukcija Narodnog pozorišta u Beogradu sa teatrom Trablejn / Jan Fabr iz Antverpena i Kulturnog centra Beograda), „Nije to to: Studije Fausta“ reditelja Tomija Janežiča (koprodukcija BDP, SARTR-a, Međunarodnog festivala MESS i Kraljevskog pozorišta „Zetski dom” na Cetinju), tri predstave autora Sabolča Hajdua, koji potpisuje i tekst i režiju – „Ernelini kod Farkaševih“, „Kalmanov dan“ i „Jedan procenat Indijanac“, a izvodi ih Ansambl „Latokep“ iz Budimpešte.