Nakon okončanja burne veze sa književnicom Beatris Hejstings, italijanski umetnik Amedeo Modiljani preslikao je njen portret likom druge žene. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji danas je i taj skriveni portret rekonstruisan i biće izložen u javnosti. Šta bi Modiljani na to rekao?
Niko ne želi da se podseća na propalu vezu tako što će mu u vidokrugu visiti portret bivše. Pa, kad su Amedeo Modiljani i njegova jubavnica Beatris Hejstings raskinuli, italijanski umetnik je pomislio da će je izbrisati iz uspomena tako što će preko njenog portreta naslikati lik druge žene.
Danas možda ne bi bio presrećan da čuje kako je nauka uspela da povrati taj „izgubljeni“ portret, uz pomoć veštačke inteligencije, rendgenskih zraka i 3D štampača i da rekonstruiše sliku sa sve kompletnim koloritom i teksturom od potezâ kičicom.
Britanska Galerija „Tejt“ poseduje „Portret devojke“ koji je Modiljani naslikao 1917. Sto jednu godinu kasnije, galerija je otkrila da se ispod tog portreta nalazi još jedan.
Rendgenski zraci pokazali su „sablasne obrise“ druge figure u punoj veličini, što je navelo tadašnju kustoskinju Nensi Ajerson da pretpostavi kako je reč o liku Beatris Hejstings i da ju je Modiljani „najverovatnije preslikao drugom slikom“ po okončanju njihove intenzivne dvogodišnje veze 1916. godine.
Pomenuti rendgenski snimak sada su iskoristili jedan neuronaučnik i jedan fizičar sa Univerzitetskog koledža u Londonu, uz analizu Modiljanijevog stila sa drugih njegovih slika, i „obučili“ algoritam da zaviri ispod površine „Portreta devojke“ i rekonstruiše „prefarbanu“ sliku, javio je ekskluzivno britanski „Gardijan“.
How a ghostly outline #revealed
the secret of #Modigliani’s lost lover
https://t.co/CwjEl6hmd8 #fintech @guardian #art #AI #ArtificialIntelligence #MachineLearning #DeepLearning #XRay @oxiapalus pic.twitter.com/dkfMPrFB3N
— Spiros Margaris (@SpirosMargaris) June 6, 2021
Naučnici Entoni Burašed i Džordž Kan vode projekat „NeoMasters“ pri kompaniji „Oksija Palus“ i imaju ambiciozni plan da razotkriju i ostale skrivene slike na platnima koje su umetnici više puta koristili i preslikavali, bilo iz nedostatka novca za novo platno ili iz nezadovoljstva ranijom kompozicijom.
Burašed je specijalista za visokodimenzionalnu neuronauku i pokušava da pomoću veštačke inteligencije kreira model ljudskog ponašanja.
– Vrhunske tehnike veštačke inteligencije mogu da nauče kako da reprodukuju boju i teksturu kao na originalnim slikama – kaže Burašed.
Kan, čija je glavna obast analiziranje tragova gasova u atmosferi Marsa, tvrdi da bi projekat „NeoMatsers“ mogao da produbi naše shvatanje umetnosti.
– Moguće je da postoje hiljade umetničkih dela koja su skrivena ispod slojeva danas vidljive boje. U narednih nekoliko godina moći ćemo da rasvetlimo ovu galeriju koja je sada u mraku – tvrdi Kan.
Vodeći stručnjak za Modiljanija, Kenet Vejn, kaže da je umetnik naslikao oko 14 Beatrisinih portreta i na desetine crteža, što govori o njenom značaju u njegovoj karijeri.
– Bili su zajedno od 1914. do 1916, baš u onim godinama kada je Modiljani razvijao svoj prepoznatljiv stil pod uticajem afričke umetnosti. Vizuelno, ona je ostvarila veliki uticaj na njega. Bili su intelektualne srodne duše. Beatris je bila veoma pametna. On je počinjao da pronalazi sebe. Njihovi razgovori su mu verovatno činili um bistrijim – smatra Vejn.
Iako ocenjuje da su Modiljanovi portreti Hejstingsove međusobno veoma različiti – ponekad sa okruglim, ponekad sa duguljastim licem, sa različitom bojom kose – uveren je da je upravo ona prikazana na skrivenom portretu, „mada je nisam odmah prepoznao“.
„Skriveni“ portret biće izložen u Galeriji Lebenson u Londonu od 10. do 25. juna.
Upitan kako bi Modiljani mogao da se oseća da zna da mu neko kopa po platnima, Bušared kaže da su razmišljali i o tome, „ali vrednost umetnosti je u dokumentovanju informacije. Istoričari ne gledaju samo na one stvari koje bi drugi želeli da znamo o njima“.
Sutra: Veza Amedea Modiljanija i Beatris Hejstings – Strast prema knjigama i apsintu