Ko je bila Beatris Hejstings, žena preko čijeg je portreta Amedeo Modiljani, nakon raskida njihove veze, preslikao drugi lik?
U jučerašnjem tekstu preneli smo ekskluzivnu vest „Gardijana“ da su naučnici, pomoću rendgenskih zraka, veštačke inteligencije i 3D štampača, uspeli u potpunosti da rekonstruišu sliku ispod slike, tačnije, portret ispod portreta koji je Amedeo Modiljani „premazao“.
Istoričari umetnosti zaključili su da je, ispod vidljivog porteta (nepoznate) devojke, bio naslikan portret Modiljanijeve bivše ljubavnice, Beatris Hejstings.
Njih dvoje su bili u vezi između 1914. i 1916, u godinama kada je Modiljani razvio svoj prepoznatljiv stil, duguljastih lica sa bademastim očima i izduženih vratova.
– Bili su intelektualne srodne duše. Beatris je bila veoma pametna. On je počinjao da pronalazi sebe. Njihovi razgovori su mu verovatno činili um bistrijim – rekao je Kenet Vejn, stručnjak za Modiljanijev lik i delo.
Sem ovog premazanog portreta, Modiljani je uradio još oko 14 danas sačuvanih slika sa likom Beatris i na desetine crteža.
Beatris Hejstings, južnoafrička književnica i novinarka, bila je Modiljanijeva prva ozbiljna ljubav.
Rođena je u Londonu 1879, pet godina pre Modiljanija, kao Emili Alis Hejg. Odrastala je u Port Elizabetu u Južnoafičkoj Republici.
U osvit Prvog svetskog rata uređivala je britanski magazin „Nju ejdž“ (The New Age), na kojem je radila sa ljubavnikom Alfredom Ričardom Oridžom a tamo je objavila i prve radove svoje prijateljice i ljubavnice Ketrin Mansfild.
U Pariz je doputovala juna 1914. da bi napisala članak za „Nju ejdž“ o skandalima u pariskim umetničkim krugovima.
U tom trenutku Amedeo Modiljani je imao 32 godine, u središtu avangarde živeo je već osam godina, ali bez mnogo profesionalnog uspeha. Likovni stil mu je bio previše nekonvencionalan, zdravlje slabo, a životni stil prekomeran.
Njihov prvi susret, u kafeu „Rotonda“, nije obećavao, piše „Barnebiz“. Beatris je smatrala je da je Amedeo „komplikovan lik, svinja i biser. Sela sam preko puta njega. Hašiš i brendi. Nimalo impresionirana. Nisam znala ko je. Izgledao je ružno, divljački, pohlepno“.
Opisala ga je i kao „zanosnog zlikovca“.
No, drugi utisak je bio daleko povoljniji.
„Opet sam ga srela.
Bio je obrijan i šarmantan.
Podigao je kapu, uz simpatičan gest. Zagledao mi se u oči, pitao da dođem kod njega i vidim radove“.
Da li se to Amedeo zaljubio već na prvi pogled, pa je odlučio da se uljudi i dođe u boljem izdanju?
Šta god da je bilo u pitanju, Beatris je odbacila ono prvobitno gnušanje i vrlo brzo se upustila u strastvenu vezu. Bila mu je ljubavnica, muza, model.
Zbog nje se, navodno, Modiljani vratio slikarstvu, koje je bio napustio u korist skulpture. Tako je nastao njegov stil koji će ga učiniti besmrtnim.
Delili su strast prema poeziji i knjigama, ali imali su burnu vezu, obeleženu svađama i fizičkim udarcima pod dejstvom apsinta, hašiša i vina.
Izdržali su dve godine zajedno. Leta 1916. oboje su pronašli nove partnere: on Simon Tiru, studentkinju slikarstva iz Kanade i Beatrisinu prijateljicu, ona Modiljanijevog kolegu, vajara Alfreda Pinu.
Simon mu je rodila sina koga nikada nije priznao. Dečak je dat na usvajanje i postao je sveštenik.
Beatris se konačno vratila u Englesku 1931, ali nije mogla da oživi spisateljsku karijeru. Usamljena i siromašna, kada je saznala da boluje od raka u neizlečivom stadijumu, izvršila je samoubistvo, 1943, ugušivši se plinom iz šporeta u svom londonskom stanu.
Nikada nije stekla priznanje za kojim je čeznula.
Iako je za života smatrana relativno sitnom književnom figurom, u poslednje vreme je uvažavana zbog naprednih feminisitčkih pogleda.
Sutra: Najtragičnija ljubav Amedea Modiljanija – Smrt verenice i nerođenog deteta