Aleksandar Vučić Foto: TANJUG/ INFORMATIVNA SLUZBA SNS

Transparentnost Srbija predstavila je nalaze o finansiranju izborne kampanje, troškovima za oglašavanje na TV stanicama i na Fejsbuku, o tome šta (ni)su doneli preliminarni izveštaji, kao i o uočenim kršenjima propisa i ishodu prijava koje je podnosila. Od sedam miliona evra za oglašavanje na televizijama, SNS je, bez troška za lokalne i regionalne TV, sam potrošio oko 60 odsto. Na Fejsbuku je SNS praktično potrošio koliko i svi ostali zajedno, dok su opozicione stranke imale više prepreka za dobijanje finansijskih sredstava za svoje kampanje.

„Ova kampanja najskuplja je do sada – iz budžeta je izdvojeno 15,7 miliona evra, a SNS će dobiti više od 8 miliona evra. Za TV oglašavanje (ne računajući lokalne TV stanice), prema proceni TS, potrošeno je 6,9 miliona evra. Od toga SNS oko 4,1 milion evra.Najviše novca inkasirao je TV Pink (oko 2,7 miliona evra), na drugom mestu je RTS (oko 1,8). Za oglašavanje na FB potrošeno 381.000 evra. SNS „bustovala“ oglase sa 263 evra u proseku. Ukupno gotovo 200.000 evra. Na drugom mestu je SVM sa 31.700 evra. Sa 35.000 evra promovisani oglasi bez oznake političkog subjekta koji veličaju gradsku vlast ili su protiv opozicije“, naveli su iz Transparentnosti Srbije.

Skupa kampanja išla preko džepa građana

„Kampanja za objedinjene predsedničke i parlamentarne izbore 2022, rekordna je prema sumi novca koji su građani Srbije platili da bi ih partije ubedile da glasaju upravo za njihove liste i kandidate. Ukupni nivo budžetskih izdvajanja, koju je većina stranaka vodila objedinjeno za obe vrste izbora tokom 6 i po nedelja, ove godine je 15,7 miliona evra. Na izborima 2014, 2016. i 2017. bio je između 4,7 i 6,9 miliona evra, dok su pre deset godina, kada je kampanja trajala nešto duže (dva izborna kruga), budžetske dotacije bile slične kao sada. Više nego izdašno budžetsko finansiranje će imati dve posledice – kampanja će u zbiru biti skuplja i učesnici će za nju u manjoj meri koristiti druge izvore prihoda (prenošenje novca dobijenog za finansiranje redovnog rada sa stalnog stranačkog računa, prave ili fingirane donacije građana i bankarske kredite“, istakli su u izveštaju Transparentnosti.

Izmena Zakona o finansiranju političkih stranaka donela SNS-u 700.000 više

Izmenama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti povećan je udeo budžetskog novca koji se deli na ravne časti na parlamentarnim izborima (sa 20 na 40%), i smanjen udeo koji se deli ravnopravno kada je reč o predsedničkim izborima (sa 50 na 40%).

Izmene su neznatno pogodovale SNS, koja je tako stekla pravo na 951,6 miliona dinara, dok bi primenom pravila iz ranijeg zakona dobila oko 700 hiljada dinara manje.

Dok je za opozicione stranke bilo brojnih prepreka za dobijanje finansijskih sredstava, to za Srpsku naprednu stranku nije bio slučaj.

Pročitajte još:

Finansijskih problema da započnu kampanju nije imala SNS, kao ni druge stranke koje dobijaju značajan novac za finansiranje redovnog rada iz budžeta (SVM, SDA, SPP, Albanska koalicija, a u nešto manjoj meri SPS, zbog ranijih dugovanja koje otplaćuje tim sredstvima). Takođe, prema finansijskim izveštajima, i SRS poseduje solidnu finansijsku osnovu koja proističe iz ranije primanih budžetskih dotacija.

SNS reagovao na izveštaj Transparentnosti i tvrdili da su potrošili manje novca

1. aprila 2022. informativna služba SNS, verovatno reagujući na procene pojedinih troškova kampanje koje je dan ranije iznela TS, saopštila je da su ukupni izdaci političke kampanje zaključno sa poslednjim danom kampanje bili 339.877.618 dinara (oko 2,9 miliona evra).

Prema procenama TS, vrednost TV reklama za ovu stranku sa obračunatim popustima premašuje 4 miliona evra. Stoga nije jasno da li je SNS iznela samo podatak o troškovima kampanje koji su plaćeni do 31.3, ili samo troškove koji se odnose na jednu vrstu izbora (npr. parlamentarnih).

SNS se gotovo jedina reklamirala na TV stanicama prvih nedelja kampanje, ali je prijavila samo plaćanja za oglase na B92, Prvoj i regionalnim TV stanicama, dok oglašavanje na RTS, Pink i Happy, koje se takođe dogodilo u periodu na koji se odnosi izveštaj, nije navedeno. Zanimljivo je, međutim, da je za razliku od SNS, SPS naveo troškove oglašavanja na RTS, a slično su učinili i predlagači kandidata Ponoša, Jovanovića i Obradovića.

BONUS VIDEO: Kakva je najnovija pobeda SNS-a

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare