Facebook, Fejsbuk, društvene mreže, društvena mreža, ikonica, IT
Foto: Shutterstock/Antlii

TikTok je na putu da ove godine prestigne globalnu reklamnu skalu Tvitera i Snapchata zajedno sa neprikosnovenim Jutjubom. I dok se mladi sve više sele na druge platforme, Fejbuk postaje sve zabrinutiji za svoju budućnost.

Predviđa se da će platforma za deljenje videa u kineskom vlasništvu sustići YouTube do 2024. godine, kada se predviđa da će obe dobiti 23,6 milijardi dolara (18,2 milijarde funti) prihoda od reklama, uprkos tome što je TikTok lansiran 12 godina nakon rivala u vlasništvu Gugla.

TikTok je prošle godine pretekao Snapchat, koji je ranije bio glavna mreža za tinejdžere i mlade, a do kraja ove godine će nadmašiti i Twitter.

Pogledajte još

Analize govore da će aplikacija ove godine utrostručiti prihode od reklamiranja i dostići cifru od 11,6 milijardi dolara, dok Snapchat i Twitter zajedno prihoduju 10,4 milijardi dolara.

„Korisnička baza TikTok-a je eksplodirala u poslednjih nekoliko godina, a količina vremena koje korisnici provode u aplikaciji je neverovatna“, kaže Debra Aho Vilijamson za Gardijan, glavni analitičar Insider Intelligenca.

TikTok je dobio svog milijarditog korisnika 2021. godine, četiri godine nakon globalnog lansiranja, upola manje vremena koje je trebalo Fejsbuku, Jutjubu ili Instagramu i tri godine brže od Vocapa. Ranije ove nedelje, analitičari data.ai-u su revidirali predviđanje da će TikTok ove godine dostići 1,5 milijardi mesečno aktivnih korisnika, nakon što je njihova analiza otkrila da je prešao tu prekretnicu za 100 miliona korisnika u prva tri meseca.

Kompanija pobeđuje u borbi za mlađe korisnike, onih u demografskoj grupi do 30 godina, gde Fejsbuk beleži najveći pad, a matična kompanija Meta pokušava da zaustavi egzodus tako što sve više ulaže u Instagram.

Uprkos tome što je TikTok navodno ograničen na one od 13 i više godina, oko 16% trogodišnjaka i četvorogodišnjaka gleda TikTok sadržaj, prema istraživanju koje je naručio medijski regulator Ofcom. A kada je u pitanju starosna grupa od pet do sedam godine to je oko 29%.

Facebook, Fejsbuk, TikTok, Tik Tok, društvene mreže, društvena mreža, ikonica, IT
Foto: Shutterstock/rafapress

Meta i dalje dominira tržištem – Fejsbuk ima 2,9 milijardi aktivnih korisnika mesečno, a Instagram još 2 milijarde. Insider Intelligence navodi da je njihov prihod od oglasa u 2024. iznosio 85 milijardi dolara na Fejsbuku, odnosno 82 milijarde dolara na Instagramu.

Možda vas zanima

Uprkos tome, prošlog meseca se pokazalo da ga je strah od TikToka doveo do toga da Meta angažuje firmu za lobiranje i predstavi TikTok kao „pravu pretnju, sa naglaskom da je aplikacija u stranom, kineskom vlasništvu.

„Meta se oštro borbi protiv TikToka za srca, umove i raspon pažnje mlađih, značajnog dela tržišta društvenih mreža“, kaže O’Brajen. „TikTok je doživeo zapanjujući rast korisnika od početka globalne pandemije, preuzimajući ogroman deo publike svojih konkurenata.

Metina taktika ima za cilj da iskoristi sumnju promovisanu pod Trampovom administracijom da kineske kompanije, od telekomunikacionog giganta Huaveja do TikTokovog matičnog BiteDancea, predstavljaju pretnju po nacionalnu bezbednost i da su potencijalni kanali za prenos ličnih podataka u Peking.

Pod tim uticajem, Indija, jedno od najvećih svetskih tržišta za korišćenje društvenih mreža, je zabranila 59 kineskih aplikacija, uključujući TikTok. Međutim, Trampovi planovi da primora BiteDance da proda svoje međunarodne operacije američkoj firmi, kao što su Microsoft ili Oracle, nestali su nakon što je izgubio na predsedničkim izborima u SAD.

TikTok je takođe bio pod pritiskom kod kuće jer je Peking nastojao da obuzda moć tehnoloških titana u zemlji. Suosnivač i milijarder Zhang Iiming neočekivano je u maju najavio da će se povući sa funkcije glavnog izvršnog direktora, a u novembru se odrekao uloge predsedavajućeg, pošto je BiteDance prošao kroz veliko restrukturiranje koje je podelilo na šest poslovnih jedinica.

Facebook, Fejsbuk, društvene mreže, društvena mreža, ikonica, IT
Foto: Shutterstock/Tero Vesalainen

Iako Meta ostaje mnogo veći igrač sa rastom prihoda 37% prošle godine, Zakerberg je osetio potrebu da pokrene komercijalni kontranapad kako bi ojačao i diversifikovano svoj poslovni model zasnovan na reklamama.

Zakerbergovi planovi za diversifikaciju prihoda usledili su nakon nesrećnog lansiranja direktnog TikTok imitatora Lassoa 2018. godine, koji je zatvoren nakon samo 18 meseci. Meta istrajava sa rivalskim video proizvodom kratke forme Reels, koji je lansiran na Instagramu 2020. i Fejsbuku prošle godine, ali uprkos njegovim naporima, TikTokov zamah ne pokazuje znake usporavanja.

„Mnogi mladi ljudi su u potpunosti isključili Fejsbuk“, kaže Džejmi Mekjuan, viši medijski analitičar u Endersu za Gardijan. U Velikoj Britaniji, osobe do 30 godine provode vremena na TikToku onoliko koliko na Fejsbuku, Instagramu i Vocapu zajedno.

***

BONUS VIDEO: TikTok nacionalizam: Mladi se obračunavaju, organizatori zarađuju

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar