Intelektualna svojina Foto:Shutterstock

Vidimo ih svuda, na kutijama bezalkoholnih pića i žitarica, na aplikacijama i u muzičkim spotovima: ™, ®, © i još mnogo toga.

Ali šta su ove oznake i šta zapravo znače?

Simboli intelektualne svojine (IP) se tako često pojavljuju u reklamama i na ambalaži da većina nas jedva primećuje njihov pravni značaj. Ali ako ste preduzeće, neshvatanje njihove važnosti može biti skupa greška ili propuštena prilika.

Ovo su neki od najistaknutijih simbola koji se vide na proizvodima, oznakama kompanije i marketinškim materijalima:

TM (TM) – Skraćenica za „trademark“. Ovaj simbol označava komercijalno poreklo proizvoda. Drugim rečima, govori potrošačima ko ga je stvorio kako bi mogli da donose informisane odluke o kupovini i veruju u kvalitet onoga što kupuju. Oznaka praćena simbolom ™ uglavnom nije registrovana u lokalnoj kancelariji za intelektualnu svojinu.

SM (SM) – Ovaj znak malo je manje poznat od prethodnog, ali ima istu funkciju kao zaštitni znak ™. Kao što ime govori, koristi se za označavanje usluga, kao što su bankarske ili pravne usluge, a ne za proizvode. Takođe je uglavnom neregistrovan.

R (®) – Ovaj simbol je obaveštenje da je trgovačka marka ili uslužna marka registrovana kod relevantnih zavoda za intelektualnu svojinu i da ima čvrstu pravnu zaštitu.

C (©) – Ovaj znak ukazuje na tvrdnju o autorskim pravima. Ova prava intelektualne svojine štite stvaraoce umetničkih dela, dajući vlasnicima ekskluzivnu mogućnost da reprodukuju, prikazuju, distribuiraju ili modifikuju svoje kreacije. Autorska prava ne moraju biti registrovana, ali mogu biti. U većini delova sveta ističu 70 godina nakon smrti umetnika ili autora.

Intelektualna svojina Foto:Aleksandar Stojanov / Panthermedia / Profimedia

P (℗) – Skraćenica za „fonogram“. Ova konkretna verzija simbola autorskih prava je rezervisana za zvučne snimke.

Shvatanje šta simboli intelektualne svojine znače je od vitalnog značaja za preduzeća koja žele da obezbede najbolju zaštitu za svoju najvredniju imovinu, od imena, do brendova i vodećih proizvoda.

Važno je imati na umu da neke zemlje imaju sopstvene verzije ovih simbola i skraćenica zasnovane na istoj terminologiji na svom lokalnom jeziku. Dakle, dok većina zemalja prepoznaje simbol ®, manje je verovatno da će se srodni ™ razumeti van engleskog govornog područja, prenosi ‘Telegraf‘.

***

BONUS VIDEO: Rešenja Bila Gejtsa za jedan od najvećih svetskih problema

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar