Foto: Shutterstock

Istraživači sa Technische Universität Wien (TU Wien) u Austriji napravili su kiseonik-jonsku bateriju koja bi mogla da se koristi u velikim sistemima za skladištenje energije umesto litijum-jonskih baterija.

Kiseonik-jonska baterija nema gustinu kao litijum-jonska, ali zato ima neke bitne prednosti.

Za razliku od litijum-jonskih baterija, kapacitet skladištenja kiseonik-jonskih baterija se ne smanjuje tokom vremena i može se regenerisati, piše Interesting Engineering.

Pročitajte još

Ovo u praksi znači da bi baterije mogle da budu izuzetno dugovečne, a pritom se mogu proizvoditi bez retkih elemenata i zapaljivih materijala.

Baterija budućnosti

Ovo bi moglo da promeni način na koji se prave baterije tako da one mogu da budu održive i da ne štete okolini. Postojećim baterijama, kao što znamo, potrebni su retki elementi koje je veoma teško iskopati i obrađivati bez velike štete za okolinu.

Foto:Shutterstock

Ispitivana je pogodnost keramičkih materijala za izradu kiseonik-jonskih baterija. Keramički materijali koje je TU Wien analizirao mogu da prime i otpuste jone kiseonika sa dva negativna naelektrisanja. Kada se primeni električni napon, joni kiseonika se kreću od jednog keramičkog materijala do drugog, stvarajući električnu struju. Osnovna ideja je ista kao kod litijum-jonske baterije, ali keramički materijali imaju nekoliko prednosti.

Dugovečnija od litijum-jonske

Većina baterija ima problem sa tim da posle određenog vremena takozvani nosači punjenja više ne mogu da se kreću, efektivno čineći bateriju beskorisnom. Te baterije ne mogu da se koriste za proizvodnju električne energije, a njihov kapacitet je značajno smanjen. Nakon mnogo ciklusa punjenja, ovo može postati ozbiljan problem.

električni automobili, baterije
Foto: Shutterstock

Međutim, kiseonik-jonska baterija može da se regeneriše bez problema. Čak i da se izgubi kiseonik usled nekih neželjenih reakcija, kiseonik iz vazduha može nadoknaditi gubitak.

Trenutno, kiseonik-jonske baterije nisu namenjene pametnim telefonima ili električnim automobila, jer imaju samo oko trećinu energetske gustine litijum-jonskih baterija i rade na temperaturama između 200 i 400 °C. Ali je tehnologija veoma korisna za skladištenje energije, posebno u velikim postrojenjima koja privremeno zadržavaju energiju dobijenu od sunčeve svetlosti ili vetra.

***

BONUS VIDEO: Vlada Srbije ugovara fabriku baterija: Gradiće je kompanija u koju investira i Rio Tinto

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar