Prelazak sa automobila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem na potpuno električne automobile je duga priča koja je počela pre 15 godina i nastaviće se bar još 15 godina. To nije samo pitanje masovnih investicija proizvođača i vlada širom sveta, već i društvenih i kulturnih izazova za vozače.
Uprkos naporima i dobrom napretku koji su do sada ostvareni, realnost pokazuje da se sektor još uvek nalazi daleko od potpune elektrifikacije.
Trka sa vremenom
Mnogobrojne najave proizvođača automobila o njihovom cilju da postanu „zeleni“ i prodaju samo automobile sa nultom emisijom predstavljaju samo jedan deo globalne konverzije. One su u skladu sa ambicioznim planovima vlada Evrope, Sjedinjenih Američkih Država, Kine i mnogih drugih zemalja da zabrane prodaju automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u narednim godinama.
Međutim, današnja stvarnost je veoma drugačija od tih magičnih planova. Prema zvaničnim rezultatima vodećih proizvođača automobila u svetu, potpuno električna vozila su činila svega 8,8 odsto od ukupno 71,3 miliona prodatih jedinica u svetu u 2022. godini (podaci ne uključuju neke manje proizvođače u Evropi i Kini).
Tržišni udeo je veći nego što je bio prethodne godine, ali je mali u poređenju sa budućim ciljevima i pokazuje veliku razliku između proizvođača automobila iz Kine, Evrope, Sjedinjenih Američkih Država, Japana i Koreje.
Kina na dobrom putu
Nije iznenađujuće da su kineski proizvođači automobila ispred ostalih kada je reč o elektrifikaciji njihovih automobila. Deset analiziranih proizvođača prodalo je 2,83 miliona EV-a u 2022, što čini 23 odsto od njihove globalne prodaje.
Drugim rečima, 23 odsto prodaje vozila kineskih proizvođača su potpuno električni automobili. To je odličan rezultat kada se uzme u obzir vreme koje imaju proizvođači automobila da prestanu sa prodajom benzinaca i dizelaša. Sa ovakvim rezultatima moguće je postići ciljeve za 12 godina.
Situacija u SAD-u
Međutim, ostatak sveta zaostaje. U slučaju američkih proizvođača automobila (Stellantis je uključen među evropske), prodaja EV-a činila je 13,1 odsto ukupne prodaje ovih kompanija u 2022. godini.
Dvocifreni udeo je zapravo uticaj kompanije Tesla, čiji su automobili činili 87 odsto ukupne prodaje. Bez Tesle, električni automobili su činili 1,9 odsto globalne prodaje GM i Ford-a.
Evropa je daleko
Najvećih pet evropskih proizvođača prodali su prošle godine 20,8 miliona vozila, ali samo 1,39 miliona primeraka je bilo električno. To je svega 6,7 odsto ukupne prodaje.
Na osnovu ovih rezultata, čini se da će biti teško dostići kvotu od 100 odsto do 2035. godine. Međutim, evropski proizvođači automobila su u boljoj poziciji od svojih kolega iz Japana, Koreje i Indije.
Japan na nuli
Slučaj Japana je prilično zabrinjavajući. Podaci pokazuju da su četiri najveća japanska proizvođača automobila (Toyota, Nissan, Honda i Mazda) tokom 2022. godine prodali samo 168.000 potpuno električnih vozila od ukupno 18,9 miliona.
Električni automobili čine samo 0,9 odsto prodatih primeraka japanskih proizvođača (procenat bi bio mnogo niži ako bi se uključili Suzuki, Subaru i Mitsubishi).
Sledeći izazovi
Ako zapadna auto-industrija želi da smanji emisije na vreme, potrebno joj je više ulaganja i podrške vlada širom sveta. Pitanje je da li će ovi napori uključiti smanjenje radnih mesta, zatvaranje fabrika i napuštanje važnih segmenata auto-industrije. Još jedno poglavlje u istoriji elektrifikacije je pred nama i obećava da će biti uzbudljivo.
Bonus video: Vozili smo električni Renault Megane E-Tech