Foto:Shutterstock/Around the World Photos

Prelazak sa automobila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem na potpuno električne automobile je duga priča koja je počela pre 15 godina i nastaviće se bar još 15 godina. To nije samo pitanje masovnih investicija proizvođača i vlada širom sveta, već i društvenih i kulturnih izazova za vozače.

Uprkos naporima i dobrom napretku koji su do sada ostvareni, realnost pokazuje da se sektor još uvek nalazi daleko od potpune elektrifikacije.

Trka sa vremenom

Mnogobrojne najave proizvođača automobila o njihovom cilju da postanu „zeleni“ i prodaju samo automobile sa nultom emisijom predstavljaju samo jedan deo globalne konverzije. One su u skladu sa ambicioznim planovima vlada Evrope, Sjedinjenih Američkih Država, Kine i mnogih drugih zemalja da zabrane prodaju automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u narednim godinama.

Međutim, današnja stvarnost je veoma drugačija od tih magičnih planova. Prema zvaničnim rezultatima vodećih proizvođača automobila u svetu, potpuno električna vozila su činila svega 8,8 odsto od ukupno 71,3 miliona prodatih jedinica u svetu u 2022. godini (podaci ne uključuju neke manje proizvođače u Evropi i Kini).

Tržišni udeo je veći nego što je bio prethodne godine, ali je mali u poređenju sa budućim ciljevima i pokazuje veliku razliku između proizvođača automobila iz Kine, Evrope, Sjedinjenih Američkih Država, Japana i Koreje.

Kina na dobrom putu

Nije iznenađujuće da su kineski proizvođači automobila ispred ostalih kada je reč o elektrifikaciji njihovih automobila. Deset analiziranih proizvođača prodalo je 2,83 miliona EV-a u 2022, što čini 23 odsto od njihove globalne prodaje.

Foto: BYD

Drugim rečima, 23 odsto prodaje vozila kineskih proizvođača su potpuno električni automobili. To je odličan rezultat kada se uzme u obzir vreme koje imaju proizvođači automobila da prestanu sa prodajom benzinaca i dizelaša. Sa ovakvim rezultatima moguće je postići ciljeve za 12 godina.

Situacija u SAD-u

Međutim, ostatak sveta zaostaje. U slučaju američkih proizvođača automobila (Stellantis je uključen među evropske), prodaja EV-a činila je 13,1 odsto ukupne prodaje ovih kompanija u 2022. godini.

Foto: Shutterstock

Dvocifreni udeo je zapravo uticaj kompanije Tesla, čiji su automobili činili 87 odsto ukupne prodaje. Bez Tesle, električni automobili su činili 1,9 odsto globalne prodaje GM i Ford-a.

Evropa je daleko

Najvećih pet evropskih proizvođača prodali su prošle godine 20,8 miliona vozila, ali samo 1,39 miliona primeraka je bilo električno. To je svega 6,7 odsto ukupne prodaje.

Foto: Markus Mainka / imageBROKER / Profimedia

Na osnovu ovih rezultata, čini se da će biti teško dostići kvotu od 100 odsto do 2035. godine. Međutim, evropski proizvođači automobila su u boljoj poziciji od svojih kolega iz Japana, Koreje i Indije.

Japan na nuli

Slučaj Japana je prilično zabrinjavajući. Podaci pokazuju da su četiri najveća japanska proizvođača automobila (Toyota, Nissan, Honda i Mazda) tokom 2022. godine prodali samo 168.000 potpuno električnih vozila od ukupno 18,9 miliona.

električni suv, bz4x, auto, automobil Toyota
Foto: Toyota

Električni automobili čine samo 0,9 odsto prodatih primeraka japanskih proizvođača (procenat bi bio mnogo niži ako bi se uključili Suzuki, Subaru i Mitsubishi).

Sledeći izazovi

Ako zapadna auto-industrija želi da smanji emisije na vreme, potrebno joj je više ulaganja i podrške vlada širom sveta. Pitanje je da li će ovi napori uključiti smanjenje radnih mesta, zatvaranje fabrika i napuštanje važnih segmenata auto-industrije. Još jedno poglavlje u istoriji elektrifikacije je pred nama i obećava da će biti uzbudljivo.

Bonus video: Vozili smo električni Renault Megane E-Tech