Po ugledu na druge zemlje, i kod nas država subvencioniše kupovinu hibridnih i električnih vozila (skoro) svih vrsta. Međutim, mnogi zainteresovani i dalje ne razumeju koji su tačno uslovi, koja vozila mogu da se kupe uz subvenciju i kolike su subvencije za koja vozila.
Državne subvencije su dostupne za mopede, motocikle, tricikle, četvorocikle, putnička i teretna vozila. Dakle, skoro sve vrste vozila, od onih na 2 točka, preko 3 točka, do kvadova i automobila.
Kod putničkih vozila važi ograničenje da sme da ima najviše 9 mesta za sedenje uključujući i sedište vozača, što znači da mora da bude vrste M1.
Teretna vozila ne smeju da imaju najveću dozvoljenu masu preko 3.5 tone, odnosno moraju da budu vrste N1. Treba napomenuti da su ove subvencije dostupne isključivo za nova vozila.
Pravo na subvencionisanu kupovinu vozila imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica. Taksisti su u veoma nezgodnom položaju po ovom pitanju, tako da njima savetujemo da se detaljnije raspitaju o uslovima.
Što se tiče subvencija za mopede, tricikle, motocikle i četvorocikle, u zavisnosti od maksimalne brzine i nominalne snage odobrava se iznos od 250 do 500 evra.
Za putnička i teretna vozila oznaka M1 i N1 odobrava se znatno veći iznos. M1 je putničko vozilo sa najviše 9 mesta za sedenje uključujući i sedište vozača.
N1 je teretno vozilo koje koje mora da ispunjava posebne uslove – ono je projektovano i konstruisano prvenstveno za prevoz tereta, pri čemu najveća dozvoljena masa ne prelazi 3.500 kg. Postoje i razni drugi uslovi i ograničenja, kao npr. da broj mesta za sedenje, ne uključujući mesto vozača ne sme da prelazi šest.
Subvencija za vozila vrste M1 i N1 koji imaju električni pogon iznosi 5.000 evra.
Za vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima električni pogon tako da vozilo može bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno da se kreće isključivo na električni pogon, uz obavezu da poseduje spoljni priključak za struju, odnosno da se punjenje baterija može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije (plug-in hibrid), kao i za električna vozila sa ugrađenim sistemom za produženje autonomije kretanja (range extender) sa emisijama CO2 do najviše 50 g/km obračunatim po WLTP metodologiji odobrava se iznos od 3.500 evra.
Za vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor i može da se bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno kreće isključivo na električni pogon, pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 140 g/km obračunatim po WLTP metodologiji odobrava se 2.500 evra.
Zahtev može da se podnese do 31. oktobra 2023. godine.
Subvencije će se dodeljivati redom po pristiglim zahtevima, sve dok se ne potroše predviđena sredstva od 294 miliona dinara ili oko 2,5 miliona evra.
Postupak dodele subvencija se prekida kada se potroši novac predviđen za subvencije u ovoj godini. U tom slučaju postupak dodele subvencija se nastavlja nakon što se obezbedi novac, s tim što je podnosilac zahteva dužan da radi daljeg nastavka postupka dostavi novi predračun za nabavku vozila i izjavu dobavljača da može izvršiti isporuku vozila.
Izvor: Polovni automobili
Bonus video: Vozili smo električni Mercedes EQS